Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barbietjej

Skrivet av Mirre
Min flicka 6 år har hos en kompis snappat upp att man kan surfa till en Barbiesajt. Nu kan hon sitta timmar(om hon fick) framför denna äckligt stereotypa reklamsida och pappan och jag börjar tycka att det gått över styr.
Hon leker en del med de Barbiedockor hon har men det har aldrig varit någon storfavorit.
Hur ska man handskas med detta tycker ni? Förbjuda eller begränsa? Eller blir det bara ännu mer spännande? Jag brukar tala ganska ofta med henne om "feministiska spörsmål" men flickor formligen dränks ju av budskap som danar dem till Barbies oavsett vad _jag_ säger.
Svar på tråden: Barbietjej

Jag skulle nog...

Skrivet av  myself
inte förbjuda barbiesidan, snarare visa på andra alternativ också, som vanligt. Mina barn kan ägna sig ganska intensivt åt en aktivitet ett tag för att sedan byta till något helt annat.

Min femåriga dotter var ganska såld på en prinsessida på nätet, men efter en kort period hade hon istället fastnat för Trazan och Banarne och nu är det något annat som gäller.

Annars är det mest fotboll och gymnastik som är kul och den tidigare rosa gymnastikdräkten med puffärmar har bytts ut mot shorts och t-shirt.

....Treåige sonen målade sig runt ögonen idag...med tuschpenna. Han hade fiiina svarta, blå och röda ögonfransar ända upp till ögonbrynen, så intressena hos de små arvtagarna kan uppenbarligen skifta friskt.

JAG tror att huvudsaken är att man pratar med dem om värderingar i allmänhet, så att inte dottern exempelvis tror att hon automatiskt måste vara SÄMRE/BÄTTRE på somligt för att hon är tjej och vice versa.
 

Inte förbjuda, diskutera!

Skrivet av  Lovvikavanten, been there
Jag tror förbud kan vara fullständigt förödande. Jag var liten i början på 70-talet med föräldrar som var uttalat emot Barbie, så jag fick inga till skillnad från mina jämnåriga. Jag bar på ett ständigt och genuint sug (don't ask me how) och äntligen i 12-årsåldern när alla andra slutat leka låtsaslekar för länge sedan så byggde jag upp Barbievärldar i vardagsrummet och lekte ändlösa lekar alldeles för mig själv.

Barbievärlden kan man tackla genom att tala om den, och säga typ "vet du att det finns en del som tror att tjejer bara kan ha rosa kläder och servera mat, löjligt va!". Det inser vilken unge som helst snabbt att det är löjligt och Barbie reduceras till vad det är - en vinklad partsinlaga i stället för ett ideal. Barbie är som sockervadd - bättre att föräta sig på. Annars slutar aldrig drömmarna.
 

Artiklar från Familjeliv