Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äckliga kön?

Skrivet av Cecilia
Gick in för att kolla porrdebatten, men blev så matt vid blotta anblicken att jag slank in på en annan tråd. Tydligen så tvättar sig folk alltid med tvål i underlivet för att det är så äckligt och ofräscht annars! Är det bara jag här inne som blir chockad och inte alls tycker det är bra, eller är det en utbredd åsikt?

Är kön och könsdofter så äckliga att det måste skrubbas med tvål? Märk väl att jag är en överdrivet renlig person vars kompisar skämtar om att jag använder sjukt mycket deo så att det rinner i floder mm. Ändå förstår jag inte varför det är äckligt och man inte skulle känna sig ren utan tvål i underlivet när alla gynekologer mm tjatar om att det torkar ut och att den inte alls mår bra av att tvättas med tvål. Min gynekolog tycker till och med att jag tvättar för ofta med vatten. Vilket jag nog gör, men något problem att bli ren utan tvål är det inte.

Jag tror att de är ute efter att inte enbart tvätta bort smuts, svett och urin - vilket väl hör till en god hygien - utan även den naturliga kroppsdoften. Varför är könet så äckligt? Och tycker verkligen ni medvetna fina feminister att kön luktar äckligt?

Jag ber inte om ursäkt för "magstarka" ämnen eller ord som urin, eller skriver "äckelvarning" i rubriken. För vad fasen är det för äckligt och onaturligt med detta?
Svar på tråden: Äckliga kön?

Det gällde sådana par som...

Skrivet av  
...praktiserar oralsex. Och då kan man ju förstå det. Därere finns ju faktiskt även bakterier från ändtarmen, som sitter alldeles intill.
 

Men tarmbakterierna

Skrivet av  BMA
finns uppe i tarmen och runt anus. De har inget i slidan att göra. Hamnar de där mår man inte bra, får besvär från slidan.
För att inte tala om den mängd bakterier som finns i munnen. De är fler än de där bak.
 

Fast oralsex

Skrivet av  Allis
har man väl på mus och snorre? Och ska man bak och dutta är väl folk inte sunkigare än att de tvättat och torkat sig iiihhhh.

Eftersom jag såsom minioritetsdonna känner ett inre tvång att upplysa världen kan jag tala om att kvinnor som smakar tvål inte är speciellt lyckosamt :O). Sunda musar ska lukta syrlig yoghurt, inte palmolive.

Misstänker starkt att allt tjafs om att våra musar luktar snusk/fisk/gud vet allt har satt sina spår. Jösses tjejer, det är väl bara att dra ner brallorna så känner ni om ni luktar mysko. Främsta anledningen till det är inte att vi måste ösa på en halv liter tvål utan snarare att musen inte fått luft. Syntetiska trosor, trosskydd och tajta brallor gör ingen mus glad.
 

Inte män heller ...

Skrivet av  Cecilia
såsom heterotjej kan jag upplysa att tvål på män inte smakar gott heller - usch. Det är nästan svårare att få bort tvål lukt och smak än att bli ren med bara vatten till att börja med! Och jag är ju inte den som tiger och lider: Tvätta om! ;-)

Men jag tänkte väl det, att ni förnuftiga FF-are inte skulle tycka att kroppsdofter var äckliga. Det luktar väl bara gott och intimt på ett mysigt sätt! Visste väl att jag kunde lite på att detta var förnuftets sista utpost! :-)
 

jag kanske ...

Skrivet av  Cecilia
är naiv eller något, men oralsex troode jag faktiskt att så gott som alla hade? Åtminstone nästan alla som är födda efter 1950? Jag kanske är lika vilsen som de tonårningar som tror att man Måste ha analsex, men jag trodde faktiskt att oralsex var något mycket vanligt. Förresten, om man kommer in på den biten, varför måste man ha vaginalt sex? Inget måste in för att det ska vara sex, såsom Olle brukar säga på Kanal 5. Penetrativt sex tycker jag är lite överskattat som den enda dugande normen för vad som är riktigt sex, och något som kanske främst är till för mäns njutning.

Och snälla nån, så som andra redan har skrivit så har man inte bakterier från ändtarmen i musen/snoppen - då skulle man ha infektioner. Och jag tvättar mig faktiskt inte med tvål i rumpan heller, gör folk det? Och oralsex har jag vaginalt, inte analt. Så smutsig är man väl inte att man måste skrubbas med tvål för att bli ren? Folk är väl inte så grisiga? *brrr*
 

Jag har då aldrig haft det

Skrivet av  
Och ärligt talat så tycker jag att det låter äckligt. Så jag hoppas verkligen att det inte är vanligt. Om något par jag känner har oralsex, så vill jag i alla fall inte veta om det, för då skulle jag nog ha svårt att umgås med dem utan att obehagliga bilder dök upp i hjärnan.

Jag tror att det verkar som att folk har mer konstiga saker för sig på den fronten än vad de har, för att det är speciellt sexuellt inriktade personer som överhuvud taget ställer upp och pratar om detta i massmedia. Likaså med alla de där "tjejpanelerna" i kvällspressenskvinnobilagor, där det verkar som om alla horar runt och har one night stands. Fast det bara är de kvinnliga reportrarna på dessa bilagor själva som lever så.

Annika Sundbaum-Melin berättar till exempel i sin bok att de alltid brukar fråga henne när de ska göra en sådan panel, för att de vet att hon har slampiga (hennes eget ord) väninnor.
 

"Horar" runt?

Skrivet av  Johanna R
"Likaså med alla de där "tjejpanelerna" i kvällspressenskvinnobilagor, där det verkar som om alla horar runt och har one night stands."

Vad kallas det när killar har one night stands?
 

alla mina

Skrivet av  tungan
vänninor har oralsex (både ger och får) inget snuskigt i det. Och var det så att de inte hade provat skulle jag verkligen rekommendera att göra det, finns det något bättre?
 

Men i så fall ...

Skrivet av  Cecilia
så är känns det ju lika konstigt och halväckligt att tänka på att ens vänner har samlag, tycker jag. Vissa saker vill man inte se eller veta, det är lite privat helt enkelt även fast det inte är något fult och skamligt.

Jag har svårt att för min inre syn se mina kompisar ha vilt och passionerat sex med varandra. Fast det hoppas jag ju att de har, men inte har jag lust att titta på direkt, eller sitta och fantisera om det när vi äter middag tillsammans.

Visst händer det att vi pratar om sex, men det blir ändå på ett mer avpersonaliserat sätt, att man pratar om företeelser och handlingar, inte "när - fyll i mannens namn -gör X så tycker jag det är skönt", utan i mer allmänna ordalag. Det är precis som att det är äckligt att tänka på att ens föräldrar har sex. Men det betyder ju inte att jag inte tror att de inte har sex, eller att det skulle vara äckligt i verkligheten.

Varför är du anonym förresten? Och vad är så äckligt med oralsex? Könet är väl inget skamligt och snuskigt som man inte vill röra vid hos den man älskar?

Nu tycker jag ju att "horar runt" är ett lite väl fördömande ord, men jag kan nog hålla med om att den sexfixering som finns i media är väldigt ytlig och är så rädda för att fördöma något beteende så att det blir lite "anything goes". Och mycket är väl bra, men man ska nog inte tveka så mycket inför att säga ifrån angående saker som folk mår dåligt av, tex porr och att man inte måste ha sex med alla möjliga för att visa sig frigjord utan att man ska känna efter om man verkligen vill, och inte ställa upp på saker för att "alla andra gör det" utan känna efter vad man verkligen vill. Anala samlag ställer jag mig väldigt skeptisk till, då man faktiskt inte är gjord för att det ska stoppas in stora föremål där och kan få skador av detta. Och det här med att man ska vara rakad i underlivet - det måste man våga säga ifrån om - det är inte bra för slemhinnorna och gör att svampinfektioner lättare får fäste mm. Och när män rakar pungen så blir den som en stickig boll som skaver sönder ens underliv när man har sex - en idiotisk idé tycker jag! Varför ska man se ut som ett barn där nere? Eller pungen som en plockad kyckling?
 

Ska man...

Skrivet av  Frk Marmelad
...ta ditt inlägg på allvar? Tycker du att det är okej att tänka på dina vänner när de har annat sexuellt umgänge än just oralsex? Jag tänker helst inte alls på mina vänner i intima situationer *S*.

Fast jag undrar jag, tänk om du EGENTLIGEN visst vad dina vänner har för sig i sängkammaren, då kanske du skulle svimma av skam *S*.
 

Frk M

Skrivet av  SofiaB
Jag tror inte att det är på allvar. Personen glömde nog bara att markera att det var ironi. *s*
 

Ja...

Skrivet av  Frk Marmelad
...man får väl hoppas om inte annat *S*.
 

Typ... *s* (imt)

Skrivet av  SofiaB
.
 

Tyvärr

Skrivet av  Cecilia
så tror jag att antingen så menar människan verkligen att hon tycker att det är snuskigt med oralsex - eller så är den anonyma personen bara ute för att provecera, vilket anonyma oftast är (faan att jag alltid trillar dit och låter mig provoceras också!). Men bara rent ironisk tror jag inte, även fast man kan ju hoppas det.
 

Allmänm rädsla för det som är naturligt

Skrivet av  H-n
finns det ju gott om i vårt nutida samhälle. Vi tvättar bort den naturliga kroppsdoften, och "lukt" verkar anses som något äckligt numera. Fast luktsinnet är ett av våra viktigare sinnen, som vägleder här i livet. Ett litet barn känner igen sin mamma på lukten, t ex. (Tvättar hon sig för mycket blir säkert barnet förvirrat.)

Naturen har nog ordnat det så att könet luktar på ett särskilt sätt, och "tanken" är säkerligen inte att den doften ska uppfattas som äcklig.

Jag tror som någon ovan antydde att faran vid oralsex är nog snarare att bakterier överförs från munnen till underlivet än tvärt om.
 

You tell me...

Skrivet av  anonym stammis
har herpes i underlivet som överfördes via oralsex...
 

I USA....

Skrivet av  rättfram Mamma Bulldeg
...finns det underlivsdeodoranter, parfymerat toapapper osv. Behöver jag tillägga att svampinfektioner är jättevanligt?
Kalla mig gammalmodig men jag tycker att fitta ska lukta fitta! Och skulle för den delen bli rejält avtänd om jag gick ner på min sambo och hans kuk luktade parfym! Det är ju sexigt med kroppslukt. Även om vårt "civilicerade" samvete säger att det är snuskigt så är det rent biologiskt så att det är dessa lukter vi går igång på. Ingen går igång på tvål. Sorry!
 

Och ett tillägg...

Skrivet av  Mamma Bulldeg
Jag har förresten en svindyr och underbnar parfym av känt märke som luktar gudomligt. Som bakgrundsfakta känner jag till att den parfymen inehåller ämnen som ska efterlikna ko-svett, för att doften ska locka till sig karlar. Sådant går folk och duttar på sig efter att ha skrubbat bort sin egen naturliga kroppslukt och så tror de att de är fräscha *S* det är ju bara för roligt! Finns MÅNGA parfymer som är gjorda på detta sätt.
 

så om man vill dofta kosvett...

Skrivet av  sillen
...vilken parfym ska man ha då?!
 

Chaos -Donna Karan IMT

Skrivet av  Mamma Bulldeg
..
 

Min gynekolog har lärt mig...

Skrivet av  SofiaB
... att man bara skall skölja med vatten. Då kommer snippan i balans och man luktar enbart naturligt gott.
Slemhinnorna vi har är ju bl a ett själrengörande system som enbart behöver hjälp av lite vatten då och då. All tvål stör denna balans och försämrar deras funktion.

Men visst är det trevligast att man sköljer sig innan oralsex - men det räcker för att få ett fullständigt fräscht underliv!
 

Ojdå

Skrivet av  fegisen
tvättar med tvål (oparfymerad, självklart) och vatten en gång om dan och jag har inte haft några som helst problem med underlivet.
 

Artiklar från Familjeliv