Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

åsikter om engelsk TV-reklam?

Skrivet av CM
Igår såg jag ett reklaminslag på TV här i England, för en chokladkaka som heter Yorkie. Av någon anledning har de beslutat sig för att deras nya slogan ska vara "Yorkie - Not For Girls". Det är en styckbit (heter det så) men den är lite större och klumpigare än andra, kanske är det därför, jag vet inte.

Iallfall, till reklamen. Den gick ut på att en burdus äldre herre stod bakom disken i en gammaldags butik, med förkläde på och så där. In kommer en tjej, som är utklädd till kille - hon har ditmålad mustasch och dessutom gruvarbetarkläder, pannlampa och hela kitet. Hon vill köpa en Yorkie. Expediten blir misstänksam, och kräver att hon ska förklara en fotbollsregel, som hon rabblar som ett rinnande vatten. Då håller han en stor leksaksspindel framför henne, och hon piper inte.

När hon _nästan_ ska få gå iväg med chokladkakan börjar han svamla något om att han håller på att bli förtrollad av hennes vackra blå ögon. Då gnistrar hon liksom till och vänder ansiktet mot honom, tittar drömmande in i hans ögon och blinkar lyckligt. Genast sliter han chokladen ur handen på henne och så klipper man till slogantexten: YORKIE. NOT FOR GIRLS.

Jaaa.... vad tycker ni?
Svar på tråden: åsikter om engelsk TV-reklam?

What can I say but

Skrivet av  Frippa, osäker på vad off-side är
arghhhhhh! Skulle en sådan reklam ens få visas här? Har du sett någon dikussion/kommentar om den i media?
 

nej, det kan jag väl...

Skrivet av  CM, helt säker på vad off-side är ;-)
...aldrig tänka mig att den skulle få. eller jo, få skulle den väl, men annonsören skulle nog inse att det inte var någon bra idé...

än så länge har jag inte sett någon debatt, men den är helt ny och jag hoppas och tror att den kommer att uppmärksammas och diskuteras. jag lovar att rapportera!
 

Öh...?

Skrivet av  Frk Marmelad
Ja, vad ska man säga *S*. Jag skulle ju iaf bli avskräckt från att köpa den där chokladbiten för all framtid! Fast egentligen är det ju så fånigt att jag kanske skulle skratta mest, svårt att säga om man inte har sett den.
 

ja, tanken är ju...

Skrivet av  CM
...att det ska vara tramsigt, och sambon tyckte att den var väääldigt rolig. men jag blev bestört. så jag vet inte... jag känner kanske att england inte är redo, det finns för mycket macho-kultur kvar här...
 

Huvva!

Skrivet av  Helena
Jag tror knappt mina ögon när jag läser detta. Meningen är att det ska vara tramsigt och ironiskt men vem är det man driver med? Jag fattar ingenting. Ska Yorkie inte alls köpas av tjejer? Vill man verkligen skrämma bort ett helt kundsegment? Klart är sannerligen att den engelska allmänheten inte är mogna att analysera sönder sån här reklam. Och det är vi kanske inte i Sverige heller, att döma av "cykeldebatten".

Stycksak heter det förresten;-)
 

Otroligt korkat

Skrivet av  Lena M
Jag förvånas egentligen bara av en sak. Varför skulle en produktutvecklare vilja utesluta halva befolkningen ur målgruppen? Att Yorkie kommer att sälja dubbelt så mycket till män för att det är en exklusivt manlig produkt tror jag inte en sekund på. Att kvinnor skulle vilja köpa Yorkie därför att det egentligen är "förbjudet" tror jag inte heller en sekund på. Bojkotta skiten är mitt förslag!
 

Jorå,

Skrivet av  rafiki
jag reagerade också på den. Så även sambon, som utbrast "ugh, Yorkie...att någon fortfarande äter den, den är ju uräcklig!"
Egentligen tyckte jag mest att den var _otroligt_ fånig. Den enda diskussion jag har sett om den här är på en annan messageboard där jag håller till, där killarna glatt påpekade att hon faktiskt förklarade offside fel...
England är ju England, jag har börjat vända dövörat till när Nigella glatt förklarar hur man kan förbereda middag, massera sin mans fötter, byta blöja och vara otrooooligt vacker samtidigt.
Det lustiga är väl att _alla_ mina vänner urstolt propagerar att dom är feminister, men inte reagerar ett dugg på sånt här, medans däremot jag och sambon är lite mer låga om det, och vi är dom som reagerar.
 

Artiklar från Familjeliv