Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allis

Skrivet av EE
det är säkert så att vi gör många saker lika, men benämner dem olika.

jag försöker föra fram det som redan är bra, det som fungerar bra, jag trivs inte med att hela tiden tala om det negativa, jag tycker att det behövs så lite negativt för att förstöra något positivt.

Att gång efter annan få höra om de "samhälleliga strukturerna" är för mig bara en negativ förstärkning av det hela och det leder ingenstans!

Jag har arbetat mycket med barn, jag gör ingen skillnad på flickor och pojkars lek, om flickor kommer i klänning får de klättra i träd i klänning eller spela fotboll i klänning, bli smutsiga! utan kommentarer, utan att tala om för föräldrar att barnet måste kläs i byxor eller ursäkta mig varför de är smutsiga.

Alla barn gör "allting" så länge de inte säger att de inte vill och små barn vill oftast allt, oavsett om det gäller disk eller fotboll!

Jag vet att många feminister anser att feminismen ser till individen, men om man hela tiden förstärker att samhällets struktur har gjort att vi är på ett visst sätt, att vi gör vissa val, då tycker inte jag att man ser till individen, för är man på ett sätt som inte passar feminister då accepteras man inte som individ.

det är tyvärr min erfarenhet av feminism även om jag är medveten om att det inte gäller för alla.
Svar på tråden: Allis

Hmmm

Skrivet av  Allis
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag tror på att söka motverka de företeelser (som också kan kallas strukturer) som tex gör att pappan jag nämnde nedan får bögnoja när hans son leker med halsband. Om man jobbar för ett samhälle som är lite mer tolerant så tror jag att den sortens trams, främlingsfientlighet och könsförtryck minskar. Att bara påpeka at världen är galen hjälper självklart inte, man måste ju försöka ändra det som är tokigt också.

Klart att alla ungar ska leka som de vill oavsett vad de har på sig, bra att du resonerade så med dina ungar du jobbade med. Alla gör dessvärre inte det och det är det jag vill komma åt. En begränsad unge blir nog rätt begränsad som vuxen medans en unge som känner att världen är hans/hennes känner större valmöjlighet. Oavsett kön.

Slutligen, jag tror inte att det är möjligt att finna ett sätt som inte passar feminister eftersom feminismen i sig har så oändligt många varianter och inriktningar. Det enda samtliga feminister har gemensamt är nog att söka bredda världen lite.
 

Lo, nattsuddar lite....

Skrivet av  Lo
Jag tror att när man som feminist är införstådd med hur "samhälleliga strukturerna" ser ut är det väldigt svårt att hålla tillbaka.
Det går ju inte att förneka att vi har idag ett samhälle som är begränsat i många avseenden, där individen inte får komma till sin rätt i allt från vilket kön man föds med till vilken man väljer att leva med.

Du skriver att du inte trivs med att hela tiden tala om det negativa och att det behövs så lite för att förstöra något positivt. Visst är det tråkigt att det är så men det är ju inte mindre nödvändigt och jag lovar- det leder någonstans! Just för att det ständigt påpekas! Och om du ständigt får höra om detta så är det säkert i all välmening, så är det iallafall för mig, man vill ruska om sin omgivning.

"Jag vet att många feminister anser att feminismen ser till individen, men om man hela tiden förstärker att samhällets struktur har gjort att vi är på ett visst sätt, att vi gör vissa val, då tycker inte jag att man ser till individen, för är man på ett sätt som inte passar feminister då accepteras man inte som individ."

Vad menar du egentligen här? Feminism ifrågasätter strukturen, just för att alla ska få utvecklas som en fri individ, vad ser du för fel i det?
"Passar feminister" "accepteras man inte som individ" var har du stött på något sådant?

Minns att feminismen är en kamp för människans rätt att få vara den hon är, oavsett kön, och det gäller även om feminism är ett feminimt ord, hakar du upp dig på detta så tycker jag att du ska uppmärksamma att hela vårt ordförråd, i princip, är av maskulin form.



 

Artiklar från Familjeliv