Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. situationen på Johannas skola

Skrivet av Erika.T
Jag har under några månader följt diskussionen här kring Johannas skola utan att skriva. Häromdagen läste jag hennes debattartikel och har funderat sedan dess på innehållet.

Jag anser att Johanna har genomgående rätt i sin argumentation om vikten att föra en diskussion i skolan om feminism eller humanism utifrån det faktum att 1/3 av alla kvinnor har blivit antastade av olika grad under sin livstid. Det är skrämmande och ett faktum att risken är så stor. Mörkertalen är säkerligen enorma då det med största sannolikhet pågår en massa märkliga saker i hemmen som aldrig anmäls av en eller annan anledning.

Man kan säkerligen argumentera att det inte är på plats att ta upp tid i skolan, men om nu miljön är så utstuderat sexualiserad och rå måste man börja där eftersom det uppenbarligen inte har sats gränser i hemmen. Som en parallell kan man betrakta vilka enorma resurser som satsas för att skrämma ungarna från att använda alkohol, droger och nikotin. Självklart skall man göra sitt yttersta för att inte unga människor skall skadas av knark etc men i relation till hur många som verkligen blir knarkare och till hur många kvinnor som blir antastade skall man kräva att skolan tar i problemet.

Vidare tror jag att upptrappningen av det respektlösa klimatet tyvärr beror mycket på en frånvaro av tydlighet i nuvarande föräldragenerationen. Därför att vi (jag och mina jämnåriga) antingen har fullt upp med att sätta världsrekord i karriär eller inte själva vill bli vuxna utan spenderar tiden med att försöka behålla vår ungdom genom träningsanorexi, silikonbröst och i värsta fall även anamma de ungas språkbruk etc. Finns det inte några vuxna som tydligt markerar gränser och genom eget exempel lär sina söner och döttrar hur man respektfullt och jämlikt skall agera mot andra kvinnor och män, då kan det bli fel.

Vidare tror jag, men det kanske jag tror för att jag är gammal, att tillgängligheten av porr och kvinnosynen inom rappen och hip-hop inte gör saken bättre. Det är klar att testosteron fulla grabbar med helt fel uppfattning om kärlek och sex utan klara direktiv från framförallt manliga vuxna i kombination med kvinnlig kroppsfixeringen i samhället sätter oerhörd press på tjejerna.

Så man kan ju iskallt konstatera att Johanna har rätt i sakfrågan.

Om man läser artikeln är det ju konstigt att en kvinnlig rektor inte tar upplägget som du har presenterar med temadag och sakkunniga föreläsare. Om ordet "feminism" väcker ont blod borde hon kunna se sakfrågan. Att det inte kan vara särskilt kul att vara ung tjej i hennes skolmiljö idag.

Att lösningen på att killarna inte kan hantera tjejernas mode är att tjejerna förbjuds klä sig som dom vill verkar även det vara ett märklig sätt att hantera ett problem. Problemet torde väl ändå ligga hos killarna och är väl deras kvinnosyn ? Dock skall man väl vara försiktig som ung tjej idag eftersom det inte bara i skolan finns knäppa män/killar som inte respekterar kvinnor. Med detta menar jag att det finns en risk för att flickorna kan råka illa ut och tyvärr är det en realitet som man inte kan bortse från, även om det är horribelt.

Om man nu betraktar det Johanna säger och konstaterar att skolledningen inte tar i problemet självmant eller inte ens med påtryckning är det väldigt bra att hon visar mod och tar fajten. Hoppas dock att det inte är hon mot "byket" utan att fler människor på skolan förstår henne och hennes argumentation och ställer upp för att ändra en uppenbar felaktig situation.

Vad har ni andra som läst artikeln haft för tankar kring varför skolmiljön ser ut som den gör? Och vad har vi som är vuxna för ansvar?
Svar på tråden: Ang. situationen på Johannas skola

har jag missat något?

Skrivet av  ?
?
 

Artiklar från Familjeliv