Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bar överkropp på flickor?

Skrivet av Lovvikavanten
Har varit varma dagar i skolan. Dottern som är åtta och inte har tillstymmelse till bröst brukar få gå med bar överkropp här hemmavid.

Hon hade tagit av sig i skolan härom dagen men fått tillsägelse att "det är inte så trevligt utan tröja, särskilt inte om man är tjej" av den manlige läraren.
Men det var flera killar som sprang med bar överkropp och tydligen inte fick tillsägelse.

Låt gå för om man generellt tycker att man ska ha kläder på sig i skolan. Men genusperspektivet?
Ska jag höra av mig till läraren, eller bara låta det vara? Även om jag inte tänker kämpa för att hon ska få ha bar överkropp på skolgården :) så kan man väl ifrågasätta varför skolan försöker fostra henne så.
Varför ska flickor skylas när de ser likadana ut som pojkarna?
Grrr
Svar på tråden: Bar överkropp på flickor?

Jag tycker

Skrivet av  Lo
du ska tala med honom!
Ungefär det du tar upp funderade jag kring för ngn dag sedan då vi var på promenad.
Vi mötte en man i medelåldern som var ute och "joggade" han hade bar överkropp och shorts.
Till saken hörde att han hade ganska stora tuttar *s* som hppade än hit än dit när han sprang, större än mina faktiskt som försvann efter amningen men det är en annan historia...

I allafall så började jag och sambon fundera kring detta utan att lyckas formulera ngn klar tanke men det är ju lite märkligt att där kunde han skutta runt med sina tuttar bland folk och fä utan att ngn höjde på ögonbrynen men om jag gjort samma sak så hade det ett oanständigt beteende, ngt man bar inte gör.

Är ni tydligare i tanken än mig så bidra gärna med den!
 

Om tjejer utan bröst ska ha tröja

Skrivet av  ärtan, jättetrött
då ska killarna som heller inte ha bröst också ha det. Om lärarna ska sexualisera hennes bröst redan innan de vuxit ut, då är det skit tycker jag. Skolan ska jobba med jömställdhet, inte vara klädpolis!

Nu ska jag sova!
 

Dessutom

Skrivet av  Absolut-ist
har man mätt sexuell upphetsning (hur tusan man nu gör det, men det borde väl gå) genom olika fysiska reaktioner i kroppen hos kvinnor och män. Kvinnorna visade sig bli mer upphetsade av nakenhet hos män än männen blev av nakenhet hos kvinnorna - i rena fysiska skillnader som t.ex höjt blodtryck, ökad blodtillförsel i könsorgan etc

När de däremot svarade på enkäter så överdrev männen och kvinnorna underdrev nått vansinnigt. Det behöver inte betyda att någon ljög, utan att normer styr vad man medvetet tillåter sig känna och uppleva.

Dessutom är det omöjligt för en man att missa när han blir det minsta lilla upphetsad. Särskilt om man har tajta jeans. Fruktansvärt obekvämt, ska jag säga. Forskarna använde detta som en delförklaring, vet ej om det stämmer alls. Men forskningsresultaten stämmer säkert, det tror jag eftersom de bekräftar vad jag länge trott :)

 

Jag tycker att brösten ska vara...

Skrivet av  
...skylda i skolan. Även om flickan inte har utvecklat bröst ännu. Det är ändå en anständighetsgrej, som det är lika bra att de lär sig nu. Dessutom kan en barbröstad flicka väcka fel tankar i huvudet på både snuskgubbar till lärare och äldre pojkar.

Jag hade varit betydligt mer oroad om en manlig lärare hade uppmuntrat flickorna att blotta brösten!
 

Även en avklädd...

Skrivet av  myself, som inte kan sova pga rethosta
pojke kan väl i så fall väcka "fel tankar i huvudet på både snuskgubbar" (som du skriver) och för all del snuskgummor.

Här pratar vi ju inte ens om några bröst, utan om släta bröstkorgar på ÅTTAÅRINGAR.

I och för sig har jag inga minnen av att vare sig killar eller tjejer sprang avklädda på överkroppen i skolan, när JAG var en platt åttaåring, men tillåter man det för pojkar måste det rimligtvis accepteras för flickor också! (Såvitt jag vet hade inte heller NÅGON tjej i min klass annat än en platt bringa att uppvisa i den åldern, men det kanske kan skilja sig.)

Varför skulle det se mer "otrevligt" (????) ut med en åttaårig flicka utan tröja än en jämnårig pojke i samma skick, när de ser likadana ut? Var går gränsen när man för sedlighetens skull bör skyla sina döttrars "otrevliga" kroppsdelar? Vid sju år? Sex? Fem? Lägre?

Hur reagerar eleverna när läraren använder ord som att det inte "ser trevligt ut"....etc?

Tycker verkligen att den här läraren behöver tänka till ordentligt!
 

Skojar du eller?

Skrivet av  sur morsa
Som lärare i skolan har man väl framför allt i uppgift att lära barnen att deras kroppar är deras egna som DE bestämmer över. SÅ skyddar man barn från snuskgubbar!
Om man vill ha bar överkropp eller ej är upp till var och en, oavsett eventuella bröst.
 

skyll dig själv-argument

Skrivet av  cath
"Dessutom kan en barbröstad flicka väcka fel tankar i huvudet på både snuskgubbar till lärare och äldre pojkar."
visst, och med argumentet kan vi säga att man får skylla sig själv om man blir våldtagen ifall man har utmanande kläder eller är full, att alla män är potentiella våldtäktsmän, osv osv.
tror jag ska dra på mig en anständigare tröja innna jag sticker till affären så jag inte väcker fel tankar i huvudet på nån, gubevars.


 

Jag blir irriterad

Skrivet av  Blah
på det här med nakenhet och barn! När jag var liten var det helt OK att vara barbröstad vid åtta års ålder. Vi badade nakna i grannens pool fram till puberteten då vi var lite blyga nåt år innan vi gick tillbaka till det nakna. Eftersom grannen var kändis så kan jag skryta med att ha sett halva nöjessverige på sjuttio- och åttiotalet nakna i den poolen:-) (men jag missade när ABBA var där - morr).

På min sons dagis så är ungarna ofta helnakna vilket jag tycker är himla sympatiskt. På sonens födelsedag delade vi ut tatueringar och gissa var alla ville ha sina - mellan brösten förstås, killar som tjejer! Blev himla fint:-)

Annars skräms jag över den nypuritanism som råder. Tycker att det är läskigt med småflickor i bikoni och småpojkar i badshorts som väl är till för att dölja ölmage och eventuellt stånd. Tacka vet jag gamla goda simmarbadbyxor!

 

Själv suckade jag...

Skrivet av  SofiaB
... högt då det var dags att skaffa badplagg till två-åriga dottern. Ville ha badräkt (för att skydda lite mer av kroppen mot solen och badbyxor.
9 av 10 badbyxorna för flickor var med bikini... Men jag letade och hittade till slut enbart byxor (vägrar att köpa bikini och använda hälften, inte av ekonomiska själ men att bidra till att köpa bikini i så liten storlek..)
 

Svår fråga

Skrivet av  Helena
Samtidigt som jag håller med dig till 100% om att barn ska få vara just BARN och slippa slussas in ett könstänkande, så sticker tigermamman i mig fram och vill beskydda min dotter från ens tanken på "fula gubbar"... eftersom jag vet att det snarast är frånvaron av bröst osv. som triggar dessa personer.

Samtidigt tycker jag att det var helt OK att min stumpa efter att ha trillat i dammen på Aqvaria helt sonika tog av sig klänningen och knatade omkring i trosorna halva eftermiddagen då de var där med dagis.

Huvva. Ibland är man inte särdeles konsekvent.
 

"särskilt inte om man är tjej"

Skrivet av  Tilia
Det är väl ok om skolan har regler om att man skall ha på sig ett minimum av kläder, men då skall naturligtvis samma regler gälla för alla. Fast jag tycker inte det är hela världen om barnen springer runt en stund på skolgården utan tröja.

I Belgien har jag knappt sett en enda unge bada naken, och knappt några flickor med bar överkropp, men så lider de av ett nationellt pedofiltrauma också. Som tur är har mina barn inga betänkligheter när det gäller att klä av sig. Fast det är lite jobbigt när dottern bestämmer sig för det mitt i köpcentret...
 

Funderingar

Skrivet av  H-n
Jag tycker iofs det borde vara helt OK för en liten åttaåring att gå utan tröja. Men det jag tänkte på var att en del tjejer utvecklas tidigt, och jag skulle kunna tänka mig att de tycker det är jobbigt om kompisarna tar av sig tröjorna. Min syster fick bröst tidigt och hon har berättat om hur jobbigt hon tyckte det var på gympan och när hon var tvungen att klä av sig. Det kan ju vara känsligt i den åldern.

Men om läraren menade att flickor inte får gå utan tröja för att de är flickor, så tycker jag han är fel ute. Det är flickan själv som ska bestämma över sin kropp.

Min dotter är sex år nu och badar fortfarande gärna naken i barnpolen i vår trädgård. Jag antar att hon själv kommer att vilja ha badkläder så småningom. Men än så länge verkar varken hon eller hennes kompisar tycka det är något pinsamt med att visa sig naken.
 

Artiklar från Familjeliv