Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

apropå vad man tror det är för kön på barnet...

Skrivet av cath
...jag läste tossas inlägg här nedan, och tänkte på vad som hände tidigare idag då jag var inne i en affär; när jag skulle betala sa kassörskan med "basröst" till min 7månaders-dotter "nejmen hej på dig, du var stor och fin! ojojoj, vad livlig och duktig du är!!" så vände hon sig till mig och sa "det är väl en pojke?"
"nej", sa jag, "det är en flicka". "ooooh", pep hon med jäääätteljus röst, "vad söööööt du är lilla gumman!!" och så klappade hon henne på kinden.

nog fan behandlar man barn olika beroende på vad man har för förväntningar...önskar jag haft en videokamera och kunnat filma för att visa alla som babblar om att barn blir olika beroende på kön och inte för att de behandlas olika pga kön...
Svar på tråden: apropå vad man tror det är för kön på barnet...

Det hände något biologiskt med kassörskans röst

Skrivet av  Absolut-ist
uppenbarligen :)
 

Tjuvlyssna...

Skrivet av  Fröken Fräken
då på män som pratar i mobiltelefon. Jag garanterar att ni hör skillnad, om karln pratar med en annan karl eller om han har en kvinna "på tråden" (fast trådlöst...*s*) Där händer det också "något biologiskt" med rösten! ;-)
 

Ingrodda könsroller

Skrivet av  Lotta
Att man beter sig på olika sätt beroende på om det är en pojke el. flicka har helt och hållet att göra med ingrodda könsroller. Uppenbarligen verkar flickor än idag bli uppfostrade till att vara söta och "till lags" medan pojkar ska vara "framåt". Förstår inte detta. Nästan varje dag utgår främmande människor att våran dotter är en pojke bara för att hon inte har rosa kläder! Helt otroligt!! Tycker dessutom att det är väldigt underligt att man inte kan säga till en baby-pojke att han är söt! Babysar är ju söta!!Man kan ju hoppas att kassörskan var ett undantag, men tyvärr så är hon väl kanske inte det...
 

ojdå

Skrivet av  elina
Jag blir förvånad....
"Nästan varje dag utgår främmande människor att våran dotter är en pojke bara för att hon inte har rosa kläder!"
jag träffar inte ens främmande människor varje dag som har någon som helst kommentar till/om mitt barn....

Många kommentarer får jag när vi träffar någon om hur tuff och framåt och söt min tjej är, jag ser det som positivt och märker även att dotterns killkompisar får samma kommentarer- ingen skillnad alltså!
 

Vad bra!!

Skrivet av  Lotta
Det är ju väldigt positivt att du inte märker någon skillnad mellan hur era barn blir behandlade!! Det är så det ska vara!Tro mig, jag blir lika förvånad jag över att folk kommenterar VARJE dag huruvida vår lilla dotter är en kille eller ej. Men jag åker mycket tunnelbana, det är där alla börjar prata.
 

Artiklar från Familjeliv