Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alltid kul att vara mammaledig?

Skrivet av Mammaless
Måste man tycka det är superkul att vara mammaledig? Nu med mitt andra barn tycker jag mest att det är rätt mkt kvinnofälla, hushållsträsk, monotont och lite ofta tristess tyvärr. Visst älskar jag mina barn och tycker om att få vara med dem givetvis men jag tycker helt enkelt inte att det är så himla kul jämnt. Jag skäms nästan för att diskutera öppet om detta eftersom alla förväntar sig att det är "så mysigt". Tycker inte jag...
Svar på tråden: Alltid kul att vara mammaledig?

Nej, emellanåt...

Skrivet av  Helena
... är det ett fängelse att vara föräldraledig, det har jag tyckt alla tre gångerna. Kan inte tycka att det är särskilt kravlöst och "skönt" att jämka och jämka och tillgodose andra små människors behov hela tiden kan vara oerhört påfrestande - och givande också förstås. Men visst finns det en mysighetsterror kring barnafödande och föräldraledighet. Har du läst Pia Hinzes Baby blues? Det är en mycket tänkvärd (och rolig!) bok om de blandade känslor man som förälder kan ha inför livet som i ett slag är så förändrat...
 

Har läst boken!

Skrivet av  Mammaless
Läste den precis när jag fått mitt andra barn och tyckte den var skitbra. Man känner igen sig rätt mycket även om jag inte kännt mig ledsen o nere. Bara slutkörd... Det är mkt stor skillnad att ta hand om ett barn jämfört med två. Har 2 år mellan mina två pojkar.
 

Nehejdå

Skrivet av  likhetsfeminist
inte alls alltid kul. Men jag hade mycket glädje av öppna förskolan, där träffade jag fler mammor som heller inte tyckte att det var en välsignelse att vara hemma med barn och det var mycket roligare att vara två mammor med två barn om dagarna.

Det kanske är så att det är pappans tur att vara hemma nu om du känner att det blir för mycket?
 

Går tyvär inte...

Skrivet av  Mammaless
då min man är ensamföretagare och bara kan vara hemma enstaka tillfällen. Har dock en man som avlastar sin slitna hemmamamma så gott han bara förmår när han väl är hemma och tur är då det!
 

Så om du var egen

Skrivet av  kom igen!
företagare så skulle ni vara tvungna att avstå från barn helt och hållet då? För då skulle ju inte du heller kunna vara hemma annat än "enstaka tillfällen", eller hur?
 

Ibland blir det så

Skrivet av  Pappa P
Är själv egen företagare och har haft turen att etablera mig i en bransch där man kan ta ut rätt höga timtaxor vilket medför att jag har möjlighet att jobba lite mindre för att vara hemma.

Det är inte alla som har den förmånen som egen företagare. Det är ofta ett attans slit med 60-timmars veckor för att få in pengar till moms, skatt, försäkringar och andra omkostnader man har. Ofta så är man beroende av ett relativt litet antal kunder (man kan inte lägga hur mycket tid som helst på att sälja in sig, det ger inga direkta pengar).

I dagens samhälle så gynnas inte egenföretagare som vill skaffa barn. Skattemyndigheten ska ha sitt varje månad, oavsett om du är föräldraledig eller inte. Har man inga anställda som kan sköta företaget medans man är föräldraledig så lär det bli problem och i värsta fall så måste man avveckla företaget som man byggt upp under många år.
 

Tillägg

Skrivet av  Pappa P
Glömde nämna att jag inte på något sätt försvarar de som använder sitt företag som en ursäkt att inte vara hemma med sitt barn.
Som förälder har man ett ansvar för sina barn och jag tycker att fler fäder skulle vara hemma med sina små, men ibland så går det helt enkelt inte utan att det blir allvarliga konsekvenser.

Vad som behövs ändras på är samhällets syn på föräldrar och egna företagare.
 

Pappa P

Skrivet av  Restless
Fast jag antar att du menar att det kvittar om egenföretagaren är kvinna eller man, det är helt enkelt svårt att kombinera med föräldraskap?
 

Håller med Pappa P om

Skrivet av  lyckligt lottad
att det är ganska svårt att vara egenföretagare med småbarn - men kan också lika gärna vara en fördel - så som det har varit för Pappa P har det varit för oss också, dvs många möjligheter till att vara mmycket lediga och arbeta när det passar oss bäst (både min man och jag driver egna företag). Men hur ofta hör man kvinnor säga "nä min man får ta ut hela föräldraledigheten för jag är egenföretagare och kan inte komma ifrån"? Aldrig. Men män säger det titt som tätt, och deras fruar köper det.
 

Restless

Skrivet av  Pappa P
Helt rätt, det är så jag menar :)
 

Nej!

Skrivet av  Eva
Har just börjat jobba igen efter att ha varit hemma 11 månader med första barnet. Och det var både fantastiskt, underbart, bästa tiden i livet - men också segt som attan! Man får en så liten världsbild, det blir mycket puré och blöjor och det är mycket monoton rutin. Lekplatsen är inte toppenrolig för den vuxne 74e gången man är där på en vecka.
Det sköna med att jobba är att nån efterfrågar ens hjärna coh man får en annan stimulans.
Dock är det svårt att säga att det är tråkigt utan att dels bli ifrågasatt som "god mor", eller att själv känna lite skuldkänslor för att man inte är strålande lycklig hela tiden - man är ju med den man älskar mest!!! Svårt att erkänna att det kan vara småtråkigt...

 

Artiklar från Familjeliv