Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

anti-sexism

Skrivet av jenny m
var på föräldramöte på dagis. det informerades om de tvärgrupper man startat mellan avdelningarna (2-års, 3-års etc...) Så i 4-åringarnas grupp så var de så många så att de var tvungna att dela in i två undergrupper. Man hade då delat in dem i en pojkgrupp och en flickgrupp !!!!!!!!!!!

Är jag överkänslig? Jag tyckte att det kändes såååå onödigt att göra denna indelning baserat på kön. I den åldern börjar de ändå bli så himla medvetna om kön (mina barn har varit helt FIXERADE vid att de varit tjejer och att allt ska glittra och vara rosa) så det är inte som att de behöver uppmärksammas på det faktum att de är pojkar/flickor. Jag blev stum!

sedan frågade jag lugnt vad tanken bakom indelningen var... och det fanns naturligtvis ingen, men när de funderade så kom de ju på att det kunde vara kul att få pojk-/flickkompisar över avdelningsgränserna (!!!!) jag menade då att det ju inte direkt är vattentäta skott mellan avdelningarna och att barnen har gott om tillfällen att få vänner över avdelningsgränsrna i den fria leken, utan att de vuxna befäste könstänket.

En annan förälder höll med, de andra var tysta, så jag gissar att de inte fattade vad jag tyckte var konstigt.

Är det någon mer än jag som tycker att det var konstigt/dåligt att könsindela grupperna.

Min tanke är att det känns lika politiskt inkorrekt som att dela in grupper i ljushåriga/mörkhåriga, ljushyade/mörkhyade... you name it...!
Svar på tråden: anti-sexism

instämmer nästan helt

Skrivet av  Elin S
Att slentrianmässigt och ogenomtänkt dela in i barnen i pojk- och flickgrupp låter helt fel, tycker jag. På de flesta förskolor brukar ju barnen ändå spontant dela upp sig så att pojkar leker med pojkar och flickor med flickor. Personalen borde snarare hjälpa till att vidga barnens vyer.
Sen finns det ju de förskolor som delar in barnen i pojk- och flickgrupper på ett väldigt genomtänkt sätt (till exempel den omtalade Björntomten i Gävle). Där ingår uppdelningen i ett aktivt jämställdhetsarbete. Flickorna får ha gymnastik för sig, för annars är det bara pojkarna som har bollen hela tiden. Pojkarna får göra övningar som tränar empati och verbal förmåga, något som flickorna brukar vara bättre på i vanliga förskolor.
Känner personalen på ditt dagis till jämställdhetsarbetet på Björntomten? Annars kanske du kan tipsa dem.
www.skola.gavle.se/bjorntomten/
 

Kommer just från skolan...

Skrivet av  Helena
... där jag pratade med en av pedagogerna om jämställdhetsarbete och sätt att bedriva det. I skolan arbetar de en del med pojk- och flickgrupper men då med det uttalade syftet att få de respektive grupperna att våga pröva på för könet otypiska aktiviteter. Hyvla ned trösklarna lite helt enkelt, så att tjejerna vågar välja att spela bandy/fotboll/pingis/killerboll (för att ta några exempel) och för att killarna i lugn och ro kan få upptäcka sy, väva, pyssla, knåpa och tillverka. Tjej- och killdatorer är en annan sak, det handlar om att rättvist fördela tiden och släppa in tjejerna på domäner där killarna annars lätt dominerar. Den sortens indelning stöder jag för den har ett genomtänkt syfte och i förlängningen leder det till att killar och tjejer faktiskt UTAN indelning kliver in på varandras domäner (nu uppstår spontant blandade lag när det ska spelas fotboll t.ex. - tjejerna har fått bättre självförtroende.

Vad som däremot INTE är OK med uppdelning är den sker efter en (outtalad) föreställning om att killar och tjejer är olika, har olika intressen och så måste det få vara. Någon här inne (?) beskrev ett besök på en förskola där föreståndaren glatt visat upp ett "pojkrum" och ett "flickrum". Gissa i vilket rum legot resp. dockvagnarna fanns... I det fallet menar jag att man REST trösklar istället för att slipa ned dem. Självklart kan en legointresserad tjej gå in och bygga - men man har ju faktiskt från förskolans sida redan talat om att tjejer inte har där att göra, EGENTLIGEN...

I ert fall tycker jag faktiskt inte det verkar tillräckligt genomtänkt, utan mer som ett uttryck för föreställningar om hur killar och tjejer "är" och i förlängningen, vilka barn de alltså ska leka med och vad.
 

jag vägrade

Skrivet av  demeter
gå med på en sådan föreslagen indelning på dotterns dagis och fick med mig min man på möte med föreståndaren - hon hade förstås större respekt för hans åsikter... ;-)
indelningen blev i alla fall inte av.
 

Det tål ju att diskuteras på flera sätt...

Skrivet av  Lovvikavanten
...men:

"Min tanke är att det känns lika politiskt inkorrekt som att dela in grupper i ljushåriga/mörkhåriga, ljushyade/mörkhyade... you name it...!"

En indelning av killar/tjejer utgår förstås inte från utseende. Jämför snarare med att man delar in i olika intressen beroende på intressen och personlig läggning.

Jag påstår inte alls att det är eftersträvansvärt att könsgruppsindela små barn, men det är i alla fall ett fakutm att i grupper med äldre barn så är det ständigt killarna som stökar och tar uppmärksamhet från tjejerna.


 

Artiklar från Familjeliv