Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Artikel ur Dgens industri

Skrivet av Tilia
http://di.se/Scripts/Main/print.asp?ID=2003\\03\\08\\73209&print=1

Om ni behöver källor och siffror på det rätt välkända faktumet att det är lättare för män att bli chefer pga att de har markservice i form av fru.
Svar på tråden: Artikel ur Dgens industri

Sidan

Skrivet av  Frigg
gick inte att läsa - men min dator (som ingen skrivare har) försökte prydligt att skriva ut sidan... =)
 

Asch då

Skrivet av  Tilia
Jag fick något skumt meddelande också faktiskt, men sedan kom sidan upp i alla fall. Jag får spara artikeln och pytsa ut lite siffror vid lämpliga tillfällen.

Slutklämmen från genusforskarna på Handelshögskolan är i alla fall att familj ses som en tillgång av män som är toppchefer, men för kvinnor är det ett hinder. Kvinnliga toppchefer har betydligt färre barn än manliga toppchefer.
 

Påminner om en undersökning om

Skrivet av  artemis
gifta ingenjörer, undrar vart jag läste den? Gifta manliga ingenjörer hade högre lön än gifta kvinnliga ingenjörer. Tydligen hade de kollat varför med några chefer och fått motiveringen att männen hade försörjningsansvar...
 

Ny länk som funkar:-)

Skrivet av  Blah
http://di.se/NoFlash.asp?ArtID=2003\\03\\08\\73209
 

Tack! imt

Skrivet av  Tilia
-
 

Och så den gamla iakttagelsen

Skrivet av  H-n
att män med familj lägger mindre tid på hushållsarbete än män utan familj, medan det motsatta gäller för kvinnor.

Fast jag tror egentligen att familj är en tillgång både för män och kvinnor, rent mänskligt alltså. Så arbetsgivarna borde uppmuntra även sina kvinnliga anställda att bilda familj, vilket ju inte alltid sker idag.
 

Jag läste nån

Skrivet av  Mustardseed
artikel för nåt år sen eller så om hur sammanboende/gifta män med barn har högre lön än singelmän utan barn. För kvinnor däremot så var det precis tvärtom. Gifta/Sammanboende kvinnor med barn hade lägre lön än singelkvinnor utan barn. Åldersfaktor och yrkesfaktor borträknat alltså.

Intressant.
 

Artiklar från Familjeliv