Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barnklädesfunderingar...

Skrivet av Egalia
Vi har alltid varit noga med att vår dotter skall ha hyfsat neutrala, praktiska, bekväma kläder.

När hon var bebis hade hon mycket i klara grundfärger och folk trodde OFTA att hon var pojke. Sjukt att tycka att en liten unge i knallröd tröja måste vara pojke...

Nåväl - hursomhelst, vad jag skulle komma till är att nu när hon är fyra år är hon dagisets "värsta" prinsessa! Det är rosa, rosa och åter rosa. Gärna fjärilsvingar, glittertiaror och halsband till klänningen. Ett tag tvärvägrade hon alla andra kläder än klänning.

Fast hon har sina "snabba" blå gympaskor som det står "Gepard" på - och förklarar för omgivningen att geparden är det snabbaste djuret. (Och en poliströja som är rackarns tuff också...)

Vi försökte kämpa emot till en början men inser nu att hon får sina värderingar av andra saker än klädvalet och vi hoppas prägla henne till en vettig människa trots att hon häromveckan fick en rosa t-shirt med "disneyprinsess-motiv" på. *ryser*

I fyraårspresent kommer hon att få en "värsting-prinsessklänning" i renässansmodell som en kompis som är teatersömmerska knåpat ihop. Kan tänka mig att lyckan blir total :-D

Men jag är fortfarande en "besvärlig" kund i klädaffärerna och undrar förbluffad om det inte är meningen att de små flickorna skall leka med tanke på att alla utekläder som tål lite smuts och väta hänger på pojkavdelningen.

Har man gärna rosa finklänning är det ju extra viktigt med "smutsfärgade" överdragskläder om man dessutom älskar att klättra i träd och rulla sig i geggamoja
Svar på tråden: Barnklädesfunderingar...

Har tänkt på

Skrivet av  Saralinn
det där. Min dotter är 3,5 och vissa dagar vill hon ha balettklänning, strumpbyxor,kjol,nagellack och halsband, gärna allt på samma gång. Hon har också Fristads arbetsbyxor, poliströjor och annat som säkert går under "killkläder" som hon gärna blandar upp det "flickiga" med. Eftersom det är jag som köper hennes kläder så tycker jag att det är mitt ansvar att balansera upp det där.
Jag tycker det är viktigt att hon kan ha både och eftersom jag är av åsikten att en hel del av könsrollerna lärs in via kläderna.
 

Jo iofs...

Skrivet av  Egalia
...men jag menar att det hjälper ju inte hur många könsneutrala praktiska kläder jag än köper om tjejejn för tillfället endast klär sig i rosa prinsessutstyrsel.

Har tidigare aktivt försökt kämpa emot men upplever nu att det är bättre att "låta henne hållas" och istället försöka jobba på att hon inte begränsas på andra sätt - exempelvis genom att fixa praktiska överdragskläder, så hon inte behöver trippa runt och inte kan leka.

Nu mest svamlar jag - min poäng var nog mest att det inte alltid blir som man tänkt sig... Både jag och maken hade så många tankar och funderingar innan dottern föddes och när hon var pytteliten, som känns helt omöjliga nu.

Dock hoppas man ju att hon ändå får med sig våra feministiska värderingar och aldrig känner sig begränsad av sitt kön.
 

detta känns som ett inlägg jag skrivit tidigare...

Skrivet av  demeter
dottern som nu är 11 har haft sin prinsessperiod och tog ingen skada av det. "Man kan klättra i klänning också!!!"
Hon är nu stentuff back i lagsport ...
Släpper ingen dj..l förbi sig.
 

tillägg

Skrivet av  demeter
jag var väldigt mån om att få på jeans o tröja o vi hade många diskussioner när det begav sig...
nu får hon klä sig som hon vill - i "topp" också.
Hon ska få känna att hon bestämmer. Däremot kan jag säga vad jag tycker om kläderna. Vi resonerar mer som vuxna skulle jag säga.
Jag skulle dock inte tillåta piercing, permanent hårfärgning, eller alltför sexig klädstil, det senare då jag inte vill att hon lockar till sig ev pedo-typer eller äldre killar.
Ett visst mått av experimenterande är bara sunt, om man uppväger det med slapparstunder i jeans o o gamla tröjor.
 

Skönt att höra...

Skrivet av  Egalia
...att det blivit folk av henne :-D
 

Det är konstigt...

Skrivet av  Fru Marmelad
...egentligen (kom jag bara helt plötsligt att tänka på *S*) hur mycket det har förändrats sen min dotter var liten (hon fyller 14 snart). Jag kan inte ens minnas att det fanns flick- och pojkavdelningar i klädaffärerna och inte heller att det var så tydliga olikheter mellan flick- och pojkplagg som det är idag. Jag har alltid haft lite svårt för rosa flickkläder så jag köpte aldrig det, vilket inte var nåt större problem eftersom det mesta var i starka och glada färger och rätt könsneutralt. Inte heller kan jag minnas att folk reagerade särskilt på att hon oftast hade jeans-snickisar, gympaskor och keps på sig. Nån gång frågade säkert någon om det var en pojke, men det var nog bara just nån gång. Nu verkar det ha förändrats något oerhört!
 

Tillägg... (om prinsessor)

Skrivet av  Fru Marmelad
Dottern hade också en lång och intensiv prinsessperiod. Det var rosa, guld och glitter för hela slanten. Och kjolar var det enda som gick att använda under ungefär samma period. Hon är fullkomligt normal idag ;-))).
 

Samma här....

Skrivet av  Annika60
Min 11-åring blev en rosa prinsessbakelse över en natt i fyraårsåldern. Det satt i ett par år knappt. Därefter inträdde hon i en svart och marinblå period, följd av en något mer ljusblå och vit, stram period....
Numera har hon en tämligen varierad klädstil och jag låter henne hållas inom rimliga gränser och gärna med diskussion, ungefär som Demeter beskriver.
 

Ibland

Skrivet av  Ma
Önskar jag att jag skulle våga ha en princess-period jag med. Som Grynet "ta ingen skit" !

För mig är det inga problem med glitter och volanger. Jämlikheten kan ju inte ligga i att flickor inte ska få ha vissa kläder.

Nåja.. min dotter har än så länge bara en klänning. men hon är inte så gammal ännu.
 

Bara klänning här!

Skrivet av  Ulrika & Olle
Vår son har också haft rätt neutrala kläder i blandade färger. Rött och blått är de som har dominerat. Sonen har dock nu en mycket bestämd uppfattning om vad som är snyggt och vad som är HELT omöjligt att ha på sig. Strumpbyxor går till allt. Helst ska de vara röda med lilla Anna på.

Lackskor är det ultimata att ha på fötterna. Helst ska de vara lila med blommor, men eftersom han inte har några såna får svarta gå bra. Byxor är superfult. Kjol eller klänning ska de vara, annars bara strumpbyxor. Nattlinne funkar också bra.

Tröjorna MÅSTE vara randiga, helst röda. På huvudet är det snyggast att ha en krona. Keps eller solhatt kan också gå bra. Över axlarna har man så klart en tunn glittrig sjal som mantel. Kolla här får ni se:
http://217.209.75.172/home/olle/030430.jpg

Ni kan tänka er att han väcker en del uppmärksamhet när vi är ute:o)
 

Får jag ställa en fråga?

Skrivet av  Erika
Gör det iaf :)

Handlar ni tillsammans med Olle så att han får köpa kjolar och klänningar eller har ni köpt hem det iaf?

Han var förresten superfin!
 

Nja!

Skrivet av  Ulrika & Olle
Eftersom det tyvärr inte är riktigt accepterat att killar har kjol och klänning hade vi inga sådana alls från början. Det brydde sig dock Olle inte det minsta om utan han gick till dagis i sina nattlinnen istället. Då sydde jag en kilt åt honom och sen en prinsessklänning osv. Nu håller jag just på att sy pojkiga skjortklänningar som han kan ha i sommar om hans modeideal håller i sig. Annars lär han gå nakenfis.
 

Hehe...

Skrivet av  Fru Marmelad
...tänker på min systerdotter som gärna glider runt iförd sin poliströja och matchande prinsesskrona ;-).
 

Ja poliströja är snyggt med...

Skrivet av  Egalia
...prinsesskrona till. Särskilt om du har sjörövarpistol, gympadojor och guldkjol också!
 

Mmmm...

Skrivet av  Fru Marmelad
...eller raggsockor på händerna som systerdottern föredrar ;-)).
 

Lyckade kombinationer

Skrivet av  Ulrika & Olle
Systerdottern verkar ha sinne för detaljer och det där lilla extra.
 

Sicken gullig unge! (imt)

Skrivet av  Sigge
g
 

Ja den gossen...

Skrivet av  Jenny Å
... har SMAK iallafall, inte tu tal om det! Sy upp en kollektion i vuxenstorlek också så slår jag vad om att ni kan leva gott på det sen :-)

/ Impad Jenny
 

Den bilden lyste upp min dag:)

Skrivet av  malin
En sådan kilt tror jag att sonen skall få framöver, när jag lärt mig att manövrera symaskinen i mer än 10 min utan att få spader.
 

har inga större problem

Skrivet av  ella
vi leker lika bra i en rosa fin klänning som i marinblå fina byxor.

Det handlar mer om inställningne tycker jag, tycker man att klänning hör till finkläder, så är detklart inte lekvänligt för det är i mitt tycke inga finkläder.
Däremot kan man ha mycket fina kläder som går alldeles utmärkt att leka i.
Jag avskyt alt vad desa smutståliga, smutsfärgade plagg heter, de blir ju lika skitiga dem som andra plagg.

men visst är det mycket finkläder på barnavdelningen idag och inte så mycket fina kläder.
 

Det som gör mig ledsen att se...

Skrivet av  AnnaX
...är små tjejer som kommer till dagis med klänning/kjol och tunna nylonstrumpor, och inte vågar klättra i träd eftersom dom har förstått att dom måste vara rädda om sina fina strumpbyxor så dom inte går sönder.
Annars tror nästan alla små barn får en släng av prinsess-smak. Tonårsdottern, som annars för det mesta vägrade klänning (jo, jag köpte en och annan) i dagisåldern, och helst gick i snickarbyxor, hade också en kort men intensiv rosa volangperiod. Numera kör hon nån sorts hiphop-stil och har fortfarande svårt för klänning.
Kanske har prinsess-perioden med någon sorts utvecklingsfas att göra på något vis?
Det vore himla intressant att se om fler små pojkar skulle frossa i guldglitter och rosa fluff, om det inte var så tabu....
 

Glitterpojkar

Skrivet av  Ulrika & Olle
Jag tror att de allra flesta barn har en glitter och glamourperiod, men att det framförallt är flickor som ges möjlighet att leva ut den.
 

Håller med,

Skrivet av  Jezz
och tycker det är synd. Varför inte låta barn exprementera lite oavsett kön på barnet?
 

Lätt att göra en "tvärtomare"

Skrivet av  KarinHelena bf 6/9
när man läser inläggen. Att man kämpar mot det rosa och när flickan vill ha kjol etc. Och sen tjoar och hejjar på när en pojke vill ha det.

Vad gör vi då?

Egentligen är hela saken ganska fånig. Kläder skall vara praktiska, först och främst. Sen får det gärna vara knallrosa tröjor med bebisgula pantalonger. Eller rödblommigt OAVSETT om det är en pojke eller flicka. Ser inte det vara "mer" ok för en pojke att klä sig som vi INTE kanske skulle vilja att flickan klär sig.

Förresten kan knallrosa med en enda stor blomma därfram med vara skittufft både på små 3-åriga pojkar och flickor. Det är ju skillnaden vi gör som vi vill komma ifrån. Låt oss då inte själva göra den.

Karin
vars dotter endast vill ha rosa skor och helst klänning hela dagen.
 

Instämmer

Skrivet av  Ulrika & Olle
Hur kommer det sig att det aldrig bir modernt med klänning för pojkar igen när annat mode går igen. Tidigare hade ju faktiskt småpojkar kolt.

Jag tycker att klänning är ett suveränt plagg på sommaren. Snyggt, svalt och praktiskt på alla sätt och vis. Skönt att ha på sig och bra att leka i.
 

Hmmm

Skrivet av  Liam
Om ni på fullt allvar tror att vägen till att ge ert barn en bra uppväxt, en "ryggsäck" med trygghet att ha med sig ut i livet samt bra väderingar m.m. går via kläderna så blir jag lite nervig...

Låt barnen vara barn, men påverka i sinnet, med samtal, kärlek, lekar och ägna framförallt tid till er relation med "det lilla släktet". Så fixar det sig liksom nästan självt.

Det enda jag hör är att en sann feminist som tror på jämlikhet mellan könen och alla de andra självklarheterna inte kan få klä sig fint? Det går väl visst det att leka busigt i en klänning? Eller är de gjorda av specialtyger som inte går att tvätta alls?
 

Artiklar från Familjeliv