Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*kräks*

Skrivet av arg!!!
jag är i vecka 33 och morgonen har jag ägnat åt att läsa lite på sjukhusets hemsida om vad jag ska ta med mig till förlossningen. blir så arg! "mat till pappan". herregud! vilket århundrande lever vi i? jag ska in på sjukhus och pressa ut en unge mellan benen, och då ska jag inte glömma att ta med mig mat till min man? fy sjutton vad arg jag blir, som om han inte kan göra det själv!
Svar på tråden: *kräks*

Kan inte...

Skrivet av  Fru Marmelad
...låta bli att skratta lite faktiskt, förlåt ;-). Ser framför mig hur du står steker pannkakor till din käre make mellan värkarna ;-). Naturligtvis iförd ett stärkt förkläde och med papiljotter i håret...

 

Är hemsidan

Skrivet av  Vildblomma
riktad till bara dig? Kanske en påminnelse för er båda att även han behöver något att äta under de många timmar det kan ta. Lätt för föräldrar att glömma bort pappan mitt i allt.
 

Inte så dumt ändå...

Skrivet av  Tilia
Jag gick 11 dagar över tiden med mitt första barn och var varm och arg och uttråkad. Jag hade läst att mannen kunde behöva extra mat om förlossningen blev lång och hör och häpna! bestämde mig för att grädda pannkakor och frysa in.

Vi kom ihåg att ta med dem och förlossningen gick fort. Kl. 2 på natten ville min man konstigt nog inte ha pannkakor, så jag åt dem själv, nyförlöst och vrålhungrig, och det är den överlägset godaste måltid jag ätit i mitt liv.
 

Nu förstår jag inte riktigt

Skrivet av  ebtst941
Det var väl ett utmärkt råd att ni ska ta med mat till pappan? Det stod väl inte att det var kvinnans uppgift att laga och komma ihåg maten, eller?

Kollade vad det stod på KS hemsida:
"Praktiskt att ta med sig till förlossningen är telefonkort, alternativt om ni stannar kvar kan man teckna telefonabonnemang kopplat till hemtelefonen. Annat att lägga på minnet att ta med är mynt till
parkeringsautomater samt mat till medföljande, blivande pappa. Kök utrustat med kyl, spis och mikrovågsugn finns att tillgå."

Hittar inget att reta upp sig på i denna formulering i alla fall.
 

Ja

Skrivet av  Solen
låt honom svälta. :-)
 

Så typiskt

Skrivet av  Taraxacum
att se det ur könsrollsperspektiv! På webbsidan tipsar man ju bara om att pappan kan behöva mat under en lång förlossning! Lätt att glömma bort just honom i en sådan situation där allt kretsar kring mamman och barnet! Om han ska ta halva barnledigheten efter förlossningen (omdiskuterade 50-50-lagen) så kan han väl få äta på förlossningen... Eller är han så onödig att han ska glömmas bort bara för att det är du som föder?
 

Men snälla nån....

Skrivet av  kazimba
Det står väl ingenstans att det är just du som måste komma ihåg maten?
 

???

Skrivet av  sara
står det att det är du som mamma som ska ha dig detta eller är det kom i håg lista som riktar sig till "familjen", vad den ska ha med sig?

 

Hmmm

Skrivet av  Mikael
Nu har ju inte jag sett hemsidan, men min spontana reaktion är att den kanske är riktad till båda föräldrarna, det är ju faktiskt inte bara mamman som blir förälder.
 

Artiklar från Familjeliv