Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. Mc Donald\'sdiskussionen

Skrivet av Feminist? Verkligen inte...
För ett år sedan, då jag ännu ej börjat jobba på McD, hade de en uppsättning dockor kallade DivaStarz - en slags popgrupp bestående av ultrabimbos. De var grovsminkade med korta kjolar och utmanande toppar och riktade sig, som alla andra Happy Meal-leksaker, till en målgrupp under ca 12 år.

Jag skällde ut den stackars ansvariga skiftledaren efter noter. Uppmuntran till bimbofiering från tidig ålder är verkligen ingenting att sträva efter. Sjuka ideal som gror i ungarna från spädbarnsåldern. DET får mig att må illa...
Treåriga tjejer med rosa BH och minimal string är fruktansvärt! Iofs tycker väl ni feminister att sådant skall uppmuntras - men på småpojkar... I alla fall, det är sådant jag retar mig på, inte det faktum att man delar upp leksakerna i tjej/killgrejer.

Själv har jag aldrig brytt mig nämnvärt.
Jag har dock alltid känt mig dragen till rosa gullemufs, trots att jag har lekt lika glatt med turtles och tekniklego som med barbie och ken och är uppfostrad utan att vara tvingad till att leka med de specifika saker (barbie/glitternagellack/my little pony o.dyl.) ni verkar kalla Leksaker Som Främjar Könsroller.

På restaurangen där jag jobbar är det 50/50. Killar tar den lila barbiehunden lika ofta som tjejer tar hot wheels-bilen. Vad jag vill komma fram till är att de Happy Meal-grejer vi har i vårt sortiment är berättigade att kallas kill- resp. tjejleksaker - för det har alltid varit så och kommer alltid att vara så att tjejer är av naturen intresserade av gulligheter och killar av teknik.

//17 år och arg
Svar på tråden: Ang. Mc Donald\'sdiskussionen

Klart det är genetiskt...

Skrivet av  Kanjangen
... att killar är tekniska. Det är ju helt logiskt att det hunnits utvecklats en teknisk gen hos män sedan den industriella revolutionen. På 100 år kan mycket hända i DNA-uppsättningen.

Snack om strukturer och miljö måste därför vara toooootaaaaaalt överflödigt.

Nämen, nu är jag ju sådär ironiskt igen. Så det kan gå.
 

Du kanske har ironi-genen....? *imt*

Skrivet av  Lisa
..
 

Det finns

Skrivet av  Jane Doe
undersökningar som visar att testosteron påverkar hjärnan så att t.o.m. bebiskillar mer intresserat följer t.ex. brummande bilar på stan än vad bebisflickor gör. Och det har inte med BILAR att göra om nån nu skulle vilja missuppfatta.

Men den diskussionen kan vi ju ta på Feminism så svara där om nån nu tänker göra det...
 

Ja bebiskillarna

Skrivet av  Mustardseed
har ju massor av testosteron som susar runt i deras små runda bebiskroppar..det är därför de slår så hårt med sin klossar också.
 

Ha ha, bästa inlägget idag! *imt*

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
456
 

Faktum är

Skrivet av  Jane Doe
att de har betydligt mer testosteron än flickorna. Det är därför foster utvecklas till just pojkar från att ha sett likadana ut som flickor veckorna innan. Y-kromosomen styr testosteronbildningen. Läs på liiite innan du gör dig lustig på andras bekostnad...
 

Undrar förresten

Skrivet av  Jane Doe
varför du svarade här och inte på Feminism som jag bad om? _Vill_ du ha en diskussion här? Fick ju nyss veta att sådana inte hör hemma här...
 

Jane Doe

Skrivet av  Mustardseed
Helt väntat att du skulle svara så *ironi*
Du jag har helt enkelt inte hunnit svara dig på feminsim än, jag har (tro det eller ej) andra grejer att göra än att hänga på fn också. Återkommer med svar där.
 

;)

Skrivet av  Jezz
He he...
 

lägg ner nu...

Skrivet av  *suck*
...fattar du inte att du inte har här att göra?
 

Har inte jag...?

Skrivet av  Feminist? Verkligen inte...
Jag är här för att diskutera (och argumentera om) feministiskt föräldraskap, det trodde jag man fick när forumet faktiskt har ett sådant passande namn som "Feministiskt föräldraskap"...
 

titta igen...

Skrivet av  *suck*
...vems inlägg detta svar ligger under. Inte ditt utan Jane Does. Snacka på du:)
 

Du är ju bara för mycket!

Skrivet av  Feminist? Verkligen inte...
Det är bara att inse: Även om ni försöker uppfostra killar till att intressera sig och vara mer som tjejer och tjejer till att vara mer som killar och idka deras intressen, kommer ni inte ifrån att könen i grund och botten *är* olika. 99% av alla pojkar ÄR intresserade av det tekniska i exakt HUR och VARFÖR saker och ting fungerar, medan 99% av alla tjejer hellre ser till ATT det fungerar och betraktar ytan.

Visst undrar tjejer också, men inte alls lika ingående... jag har alltid setts som en "pojkflicka" just för att jag i princip är uppfostrad av min 7 år äldre bror, men inte har jag gått ifrån mina instinkter för det. Tjejer är oftast vårdande, omhändertagande och icke-tekniskt intresserade (det tekniska kunnandet finns där och kvinnor nyttjar den, men utan vidare stort intresse). Killar är macho, tekniskt intresserade och ser till mer än bara ytan.
 

Och inte vågar ni svara heller! *imt*

Skrivet av  Feminist? Verkligen inte...
-
 

jag svarade dig

Skrivet av  rhino
direkt under ditt inlägg. det heter "ditt inlägg..."
men du verkar söka konfrontation, och det är jag inte intresserad av.
 

Det jag syftade till med...

Skrivet av  Feminist? Verkligen inte...
...inlägget "Och inte vågar ni svara heller! *imt*" var inlägget ovan, kallat "Du är bara för mycket". DET hade du inte svarat på... ingen annan heller för den delen. Förutom Kanjangen, fast hon verkar inte kunna diskutera eller argumentera utan att gå till personangrepp. Mkt sorgligt...
 

Må så vara...

Skrivet av  Kanjangen
... att jag är för mycket, men det här är en sida för feministiskt föräldraskap och jag fattar inte vad du gör här.

Och jag har inga planer på att diskutera sådant här med dig här - jag har bättre saker för mig och detta forum är inte till för diskussioner av det är slaget.

Kom tillbaka då du vill diskutera föräldraskap ur ett feministiskt perspektiv istället för att rapa upp en massa trams om att killar av naturen är mer tekniskt intresserade och tjejer mer omhändertagande. Det är ett sådant galet påstående att jag faktiskt blir förvånad att någon på allvar kan påstå det.

 

Det är ju det jag gör...

Skrivet av  Feminist? Verkligen inte...
...alltså, jag diskuterar feministiskt föräldraskap och resultatet av detta! Jag påstår att jag, trots att jag har blivit påverkad av min bror och mestadels lekt med pojkleksaker, ÄNDÅ ÄR MER DRAGEN till tjejsaker! Och detta har jag inte bara märkt på mig, utan även många av mina kvinnliga bekanta i samma situation. Det jag ville ha svar på, och diskussion om, är hur ni trots fakta som presenteras framför era näsor, fortfarande kan vara så insnöade att ni totalt ignorerar det.

//Förbannad 17-årig tjej
 

Du svarade förresten inte på ett enda...

Skrivet av  Feminist? Verkligen inte...
...argument jag la fram i inlägget "Du är bara för mycket"... allt du gjorde var att hoppa på mig personligen och försöka sparka ut mig härifrån trots att jag håller mig till ämnet.
 

fem föräldrarskap

Skrivet av  rhino
handlar för mig inte om att tvinga pojkar och flickor att inte leka med vad de vill!
För mig handlar det om att människor inte ska behandlas av andra efter det kön de är utan som individer. I begreppet feministiskt föräldrarskap ligger en grundläggande uppfattning att samhället värderar män och kvinnor olika och att för mycket emfas läggs på den statistiska skillnad som eventuellt finns mellan könen. Det är ju faktiskt inget problem att du uppmuntrats till att bli pojkflicka men att du ändå dras till vad du kallar flicksaker. Tvärtom är det väl bra om du har hela spektrat och att när du gör "tjejsaker" så är det ett val du gör som individ. Problemet är ju snarare att många flickor aldrig får den chans du fått att bli en hel människa.
När jag uppfostrar min son "feministiskt" handlar det om att ge honom chansen att bli vad han vill bli. Jag försöker i alla fall att visa honom möjligheter så att om han väljer att spela hockey så är det ett val han gjort, inte att han gör vad som förväntas av honom.
 

rhino...

Skrivet av  SagoLika
Svar på ditt "fem föräldrarskap"
Är inte det som alla föräldrar som har någorlunda intresse för sina barn försöker göra ändå?! Mer eller mindre "automatiskt?

"Alla föräldrar" (läs som bryr sig) vill väl att ens barn skall behandlas med respekt och individuellt...den där "kampen" finns ju där hela tiden ändå...att försöka "stå upp" för rättigheten att få vara den man är...och att behandlas med respekt?!

Alltså...jag har nog kanske inte riktigt förstått vad just "feministiskt föräldrarskap" betyder...jag förstår inte VARFÖR det kallas så?! *kalla mig dum eller vad som* *ler*
 

Gör alla det?

Skrivet av  rhino
men hur kommer det sig då att det säljs stringtrosor på KappAhl och att de flesta föräldrar inte låter sina pojkar klä sig i rosa eller gå på balett (och hockeyträning) etc?
 

du svarar ju inte

Skrivet av  rhino
själv! jag försökte verkligen ta dig seriöst. för det var väl ändå vad du ville? och att ingen hann svara på ditt senare inlägg berodde säkert på att det var mitt på dagen under en extremt varm dag.
 

den undersökningen vill jag se!

Skrivet av  Tingeling med lilla L
"99% av alla pojkar ÄR intresserade av det tekniska i exakt HUR och VARFÖR saker och ting fungerar, medan 99% av alla tjejer hellre ser till ATT det fungerar och betraktar ytan." Var har du fått de siffrorna ifrån, på vilket sätt _vet_ vi att det ÄR så? Jag vet inte det, men så är jag tekniskt intresserad också..
 

EeeH!?

Skrivet av  Jezz
Det finns nog lika mycket olikheter inom könen som mellan könen, varför inte börja se människor som individer istället!?
 

Jag håller med dig!

Skrivet av  SagoLika
Faktiskt!
Jag undrar VARFÖR vi inte istället bara kan vara dem vi är, med de PERSONLIGA intressen som vi har...var och en av oss?!

Man måste ju ändå erkänna att det är lättare att leva ihop med någon som har intresse av att sköta det i hemmet som man själv helst undviker (vad det än må vara), och det är enklare att skaffa barn och därmed leva ihop med en person av det motsatta könet (jag syftar oxå på att idealet för ett barn är att ha både en mor och en far).

Varför göra en "big deal" av det hela...jag tycker om "Kvinnan" så som hon är, och naturligtvis oxå mannen så som han är. Är det någon härinne som tycker att kvinnan är FÖR kvinnlig eller att det är "fel" att vara kvinnlig?

En annan sak blir det naturligtvis när vi börjar snacka kvinnors löner! Men det är ju en annan story, eller? Även snacket om kvinnoförnedring, och kvinnoidealet som man ser i media varje dag...DET är något som inte står rätt till!

Visa att vi är värda bättre...PRECIS så som vi är!!! Med de kvaliteter vi redan besitter!!!

Det tycker jag!
 

fakta som presenteras framför era näsor...

Skrivet av  Amelie från Montmartre
är det dina fakta då eller?
 

Ditt inlägg

Skrivet av  rhino
är relevant på många sätt. Det är bara synd att utgångspunkten är att feminister är korkade. (Treåriga tjejer med rosa BH och minimal string är fruktansvärt! Iofs tycker väl ni feminister att sådant skall uppmuntras - men på småpojkar...)
Om du hade läst något på sidan här tror jag du hade märkt att det värsta någon kan tänka sig är just stringtrosor. All sexualisering av barn är fruktansvärd, tycker jag. Och det är lika illa om det är bara magar på flickor eller byxor som är skurna så att snoppen ska se riktigt stor ut. usch och fy.

Själv ber jag att få se leksakerna på McDo. Personligen vill jag inte att Calle ska få en action man med maskingevär, men action man finns också som dykare och den är kul. Bilar är alltid rätt men Betty Spaghetti är annars en favorit hos calle. Det är roligt att sätta upp hennes hår. Barbie är jag mindre förtjust i och är glad så länge han inte insisterar på dessa stereotypa dockor.
 

Hm...

Skrivet av  Fru Marmelad
...jag kanske borde byta jobb till nåt mer gulligulligt då. Nä... jag återgår till mina rätt ogulliga datorer tror jag *funderar lite på att måla dem rosa*.
 

Hur förklarar DU då

Skrivet av  Amelie
att "Killar tar den lila barbiehunden lika ofta som tjejer tar hot wheels-bilen" på din restaurang?
 

Artiklar från Familjeliv