Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

årets dummaste?

Skrivet av Gerbera
Jag har varit ute och letat jacka åt min son som är tre månader. Vi ville ha en tunn jacka, att ha innan det blir dags för overallen.

Efter att ha knatat runt i flera affärer utan att hitta något, gick jag in i en liten butik, ingen av de större kedjorna. Jag talade om vad jag ville ha, en vindjacka eller liknande, i storlek kring 62.

Ja, då har vi bara en flickjacka kvar, sa tanten i butiken. Ja ha, sa jag, hur ser den ut då. Den är röd, så den kan han inte ha, blev svaret. Jo, får jag titta,jag vill gärna ha en röd jacka, sa jag. Tanten tittade konstigt på mig och tog fram jackan. Den var inte vad jag tänkt mig, men bara för att så provade jag den på min son, och sa att den var ett tänkbart alternativ. Då säger k-rringen igen att det är ju en flickjacka. Och jag säger igen att det spelar ingen roll för mig. Då får jag årets mest korkade kommentar, samtidigt som tanten tittar på min son och ser beklämd ut: Men han kan ju bli mobbad!

Jag orkade inte tjafsa, sa bara att jag ville nog ha en annan jacka, och sedan gick jag. Och nu är jag bara så trött. Kan någon berätta för mig hur man mobbar en tre-månaders bebis? Hur kan man tycka att det är en sådan katastrof för en pojke att få en röd jacka? Hon kanske försökte skoja, men det lät inte så.

Hur kan man vara så inskränkt när man säljer barnkläder, att man försöker tillrättavisa kunderna och tala om vad de borde köpa och inte köpa. Och hur kunde hon vara så mån om att jag inte skulle köpa jackan, trots att det ju innebar att hon skulle gå miste om att få sälja till mig, det fanns jú ingen annan jacka att sälja.

Vi har långt kvar...

Gerbera - som blev uppiggad idag när jag, eller snarare sonen, fick fina röda manchesterbyxor i present :-)
Svar på tråden: årets dummaste?

Trist!

Skrivet av  Lena m. Leon
Blä vilken trist kommentar!! Jag har också upplevt en tant i en liten klädbutik som blev mycket upprörd när jag köpte en röd-rosa-randig mössa till min då 7-månaders son. Hon upprepade flera gånger att det var en flickmössa och höll förtvivlat fram pojkmössan i rött-blått-randigt. Till slut bestämde hon sig för att mitt barn nog var en flicka ändå och kallade honom för "henne" fast jag svarade "det är en pojke" flera gånger... Ursäkta om jag är nyfiken men du handlade möjligtvis inte i Gbg (du behöver såklart inte svara om du inte vill)? Eet lät PRECIS som samma tant tyckte jag...
 

Det där med mössor :)))

Skrivet av  Lingling - här igen
OK jag erkänner jag köper oftast INTE flickoverallerna till en pojke, en rosa overall med blommor på kan kännas som lite för mkt (om jag hade en att ärva efter en storasyster är det dock inte alls omöjligt att jag satt den på en liten pojke som ändå inte bryr sig- jag kan vara lite snål också:))
Men till de där marinblå "pojkoverallerna" och jackorna vill jag helst ha, röda eller andra färgglada mössor och vantar som syns (i trafiken och när de slängts ur vagnen) och ger en snygg kontrast, likafullt verkar en del expediter få frispel vid tanken på en pojke under året i en helt vanlig röd mössa ....
Kunden har alltid rätt höh?

Apropå jackor vill jag inte ha asfaltgrå heller, rena trafikfaran! Rikard har haft en vackert gul jacka (flickmodell med en fjäril broderad någonstans) senaste halvåret, mycket snyggt med en marinblå mössa och byxa till ...
Tänker inte beställa vinteroverallen på Rowells iaf; alternativ svart och grå (verkligen asfaltkamoflage) eler röd och rosa.
 

Hyfsat neutral overall (lite OT då)

Skrivet av  Lena m. Leon
Linus och Lotta säljer neutrala vinteroveraller i blått eller rött med avtagbart fleece-foder (rätt billiga också!). Ska nog köpa i år, har gått med på att köpa en blå i år då han som sagt har röd-rosa mössa och sen har jag köpt rosa-oranga-röda vantar också. Har förhandlat med maken att en blå overall också får innebära röda vinterskor och han har suckande gått med på det...
 

Jo den blå overallen -

Skrivet av  Lingling - här igen
- från Linus och Lotta funderar jag också på, tycker den är snygg med klarblått, försöker bara bestämma mig - och få maken att bestämma sig :)
Att beställa utan att prova känns också alltid lite osäkert - går bäst med pyjamasar:)
 

inte Göteborg...

Skrivet av  Gerbera
Det här var i Lund. Men de finns överallt :-)

Gerbera
 

De finns överallt

Skrivet av  Jossan
"tanterna" som har åsikter om kläder. Jag har mycket röda kläder till min pojke för att han passar väldigt bra i det ( i grönt också eftersom han har gröna ögon).
Och det blir väldigt osäkra kommentarer om h*n?? Och varför föstår jag ärligt talat inte. Rosa skulle jag däremot aldrig köpa till honom av den enkla anledningen att jag själv tycker det är en hemsk färg och aldrig skulle köpa ett rosa plagg till mig själv.

Jag har däremot sett en schysst röd bävernylonoverall på maxi för ett bra pris. Ska nog släpa med mig barnet för att testa.
Suck, vad det är jobbigt med kläder...
 

Känner igen det där!

Skrivet av  Tigre
Man blir förvånad, och slutar aldrig att förvånas. Endel människor är helt enkelt inkörda i det spår där vissa saker är det ena könets tillhörighet och egenskaper, att blanda är Farligt!
 

Jag frossade

Skrivet av  Vanillia
i ljusblått när pojken föddes och rosa när flickan föddes. Det var ju en del av nöjet med bebis. Kan inte se att de tagit skada av detta: flickan är framåt, bestämd och "tar för sig" medan pojken är mycket mjukare, mer empatisk och lite tillbakadragen. Har svårt att hävda sig och "ta för sig".

Ändå är de uppfostrade på helt vanligt sätt. Han har varit mer intresserad av bilar och teknik och hon av djur och liknande (egna val, jag har gett dem samma leksaker plus att flickan alltid fick ärva pojkens alla leksaker eftersom hon är mycket yngre. Hon var dock bara måttligt intresserad och använde dem annorlunda). Båda beter sig väldigt jämställt och ser inte ner på motsatta könet eller på annat sätt vill flyta ovanpå någon annan pga deras kön. Kan inte se att deras kompisar heller beter sig ojämställt och de är också uppfostrade med flick- och pojkfärger/-kläder.

Undrar hur mycket färger (och intressen) egentligen betyder för just jämställdheten?
 

För bebisarna själva

Skrivet av  Susanne med Viggo 21/7
är det förmodligen fullkomligt likgiltigt vilka färger de har på sina kläde, även om jag tror att de flesta barn uppskattar glada färger som rött och gult framför grått och beige. Däremot är det ofta viktigt för omgivningen vilka färger barnen har eftersom det talar om för en vilket kön barnet tillhör trots att det ännu inte går att se på utseendet. Detta är viktigt eftersom vi människor har ett behov av att sortera in människor i fack för att veta hur vi ska förhålla oss till dem. Könssorteringen är den allra mest grundläggande.

Därför blir folk störda när de inte kan se om det är en liten pojke eller flicka, eller om de får fel signaler genom att den lille pojken har rosa på sig och tvärtom, fast de egentligen vet vilket kön barnet har.

Studier visar att människor pratar och förhåller sig väldigt olika till barn beroende på deras kön och det är denna omedvetna olikhet osm jag och många andra feminister vil bryta genom att använda mer könsneutrala kläder på våra barn.

mvh,
Susanne

 

Jag skulle uttrycka det såhär (långläsning) :

Skrivet av  Jenny m. Maja -02 + minimum bf 25/9
Färger och intressen betyder kanske lite eller ingenting, för dem som har "rätt" färger och intressen. Så länge du smälter in är allt frid och fröjd. Och det, vill jag ha sagt, är OCKSÅ bra! Man behöver inte sticka ut för att "få godkänt". Men vad händer om någon väljer en annan väg? Det är då det blir synligt.
Det är i många fall så oerhört laddat med t.ex en pojke i rosa tröja eller en flicka som har motorer som största intresse. Så som det ser ut idag så kommer de obönhörligen att bli instoppade i fack de inte bett om. Och DÅ är det ett problem. Då har det betydelse för jämställdheten.
Jag, som levande exempel i detta fall, hade alltid kort hår och var hellre med och lekte "dunken" än mamma-pappa-barn. Gissa om ordet "pojkflicka" är bekant för mig? Och gissa om jag som vuxen är lite besviken på att från barnsben blivit intalad att jag inte är helt, bara nästan, OK? För nu har jag ju fattat att jag inte är mindre unik individ, kvinna, vacker, ball, stark, än någon annan. "Pojkflicka" my ass. Jag är Jenny.

Vanillia: Kan ha glidit lite off-target här. Menar med mitt inlägg inte att jag tycker att du har fel på något sätt, men ville komplettera din bild. Det måste vara lika OK med en pojke som gillar bilar och blått, som med en flicka som gör det. Lika OK med en balettdansande kille som en tjej i tåspetsskor. Och jag tycker inte att vi är riktigt där än.
 

:)

Skrivet av  Lingling
Jag _misstänker_ att om jag skulle få en flicka så kommer jag frossa i åtminstone en klänning med puffärm och volang när hon är stor nog att sitta och en liten hemstickad rosa spetskofta .... Hm måste skaffa garn till den där lusekoftan jag lovat göra.
 

Artiklar från Familjeliv