Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang diskussioner nedan

Skrivet av Sara med 98+02
Jag måste bara få säga, appropå allt det här om "rätt och fel" och att välja åt sina barn. Det låter ofta som att barnens rätt och fel är föräldrarnas, eller tvärtom. Jag menar… vi vill väl inte skapa små marionetter som går ut i världen och sprider våra åsikter. Ja, det var hårddraget…
Jag har också starka uppfattningar om vad jag tycker är rätt och fel, men är tveksam till om jag ska programmera mina barn med detta.
Vill jag inte hellre ge dem en bra och trygg grund utifrån vilken de själva kan avgöra "rätt och fel"? Vill jag inte hellre visa dem de alternativ som finns, de olika vägar man kan gå för att sedan låta dem välja själv? Vill jag inte att de ska lära sig att alla människor är likvärdiga, varesig de är utseendefixerade, vegetarianer, tjocka, smala, alternativa, traditionella, tv-tittare, bokslukare osv osv?
Svaren är uppenbara tycker jag och det gör säkert ni också! Frågan är hur man visar barnen världen om man sätter sig på höga hästar, inte tillåter ett eller annat barnprogram, inte släpper in barbie-dockor i hemmet. (Det ena förutsätter inte det andra alltså och det är bara exempel, inga påhopp.)
Väljer man alternativa vägar är det nog bra om barnen inser valet och inser att andra vägar oxå är okej. Jag menar, jag kommer inte att hata min dotter om hon gör tex bröstförstoringar, även om jag tycker att det är avskyvärt. Det är ju det vi måste lära barnen, att vi älskar dem oavsett deras val, och att alla måste respektera alla. Men för att veta vad man väljer måste man ha alternativ och erfarenheter, eller?
Svar på tråden: Ang diskussioner nedan

Bra

Skrivet av  Marie72
Det var jättebra skrivet.
Du tog orden ur munnen på mig.
Ofte är vi så fixerade på att det vi menar och tycker är det RÄTTA. Att vi är upplysta och har hittat SVARET, och glömmer bort att dom som står på den andra sidan är lika övertygade som vi....
Jag har 3 barn; 2 flickor och en pojk och försöker att möta deras behov i stället för att forma dom efter min bild av verkligheten.
Stora flickan älskar att cyckla och är väldig fysisk aktiv. Lilla flickan vill leka affär, med barbie och bilar, och lillebror älskar bilar och allt med hjul.
Man kan tycka vad man vill om t.ex barbie, men skall jag ta det från henne pga mina åsikter, eller skall jag låte henne va lycklig?
 

Barn ser inte samma sak som vuxna

Skrivet av  En mor
Nu är jag lite sent ute i Barbie debatten och har inte läst vad det handlar om, men jag reflekterade över det du skrev om Barbie. Jag minns när jag var liten att det pratades mycket om hur hemsk Barbie var. Jag fattade ingenting då. Nu förstår jag vad de vuxna tyckte var så hemskt, men utifrån mitt barnperspektiv var Barbie en docka som man kunde leka rollekar med. Jag reflekterade aldrig över hennes utseende. Vi använde våra Barbie och Ken dockor till att leka äventyrslekar där deras personligheter var det avgörande. De hade kunnat se ut hursomhelst.

Jag tror inte vi alltid ska utgå från att barnen upplever leksakerna på samma sätt som vi gör. Oftast är det mycket mer oskyldigt i deras ögon. En leksakspistol ingår i en spännande lek och dödandet är inte det centrala t.ex.
 

Artiklar från Familjeliv