Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående könsroller...

Skrivet av Kattis med Saga 030419

Jag har en dotter på 7 månader som jag klär i både flick o pojkkläder...Tycker inte att det spelar ngn roll...Menar på att en tjej kan ju ha både blått o grönt...Sen så har hon både bilar o dockor o gillar att leka me både och...

Läste en insändare i en föräldratidning om att var fel att klä flickor o pojkkläder o att man hjälpte innte deras identitet genom att göra det....

Men varför ska allt vara så puttenuttigt på en tjej,,det e egentligen bara otroligt jobbigt på en liten flicka...speciellt när som ska lära sig krypa,resa sig o börja gå....

O sen det här me stringtrosor till barn..Har sett det till 3åringar..blev helt förskräckt o så bh:ar oxå till barn...När jag var liten så var det toppar som gällde o det kommer Saga oxå att använda...

Kattis me Saga..
Svar på tråden: Angående könsroller...

Men var...

Skrivet av  moa
har du sett stringtrosor till 3-åringar?
Har hört talas om att någon av dom större butikskedjorna sålde stringtrosor till 10-åringar, vilket är lika upprörande om det stämmer. Har faktist inte sett det själv.
Men vilka säljer stringtrosor som passar för 3-åringar!?
 

Jag såg

Skrivet av  Kattis med Saga 030419
det en gng när jag var i Danmark,,kommer inte ihåg namnet..blev bara så chockad....Hrlt sjukt,,Hade ngn gett Saga det i present,,,ja då hade dom fått springa....o det långt...

Som Elanor sa...Identiteten sitter inte i kläderna,,visst det e gulligt me klänningar o Saga kommer o använda det,,men att ha det nu när hon e så liten eller hon e så liten,,det e bara löjligt....

Det e inget fel på att ha byxor på tjejer eller att hon leker me bilar...Lika lite som att det e fel att pojkar leker me dockor o barnvagn....

Kattis me Saga...
 

Ok, jag trodde...

Skrivet av  moa
att det var i Sverige du hade sett det. Men det är såklart lika illa vart än i världen det förekommer.

Varför tycker du förresten att det bara är löjligt att ha klänning på din dotter nu när hon är så liten men inte senare?
Det blir väl inte ett mer praktiskt plagg bara för att barnet är större? Det borde väl vara lika svårt att krypa i klänning som att klättra i klänning?
 

Nej det var det inte

Skrivet av  Kattis med Saga 030419
men ändå....

Jag utryckte mig fel..förlåt...*ler*
Inte löjligt,,,Jag har klänningar på Saga nu såklart...
O visst e hon söt,,,

Katta me Saga
 

Nej det var det inte

Skrivet av  Kattis med Saga 030419
men ändå....

Jag uttryckte mig fel..förlåt...*ler*
Inte löjligt,,,Jag har klänningar på Saga nu såklart...
O visst e hon söt,,,

Katta me Saga
 

Nej det var det inte

Skrivet av  Kattis med Saga 030419
men ändå....

Jag uttryckte mig fel..förlåt...*ler*
Inte löjligt,,,Jag har klänningar på Saga nu såklart...
O visst e hon söt,,,

Katta me Saga
 

Hoho, jag skrattar ihjäl mig!

Skrivet av  Elanor
Skulle identiteten sitta i kläderna!?? Det var då det töntigaste jag hört!! Det måste gälla väldigt identitetssvaga personer! Tuffa, glada och underbara barn och vuxna kan väl för tusan ha på sig vad som helst! Själv älskar jag att komma till jobbet i kostym ena dagen, jeans och gympadojor nästa dag och till personalfesten i vampfodral eller jeansjacka. INGEN ska bestämma vad som är passande på grund av mitt kön eller ställning i samhället. Och INGEN ska tuta i ungarna att det är kläderna som avgör vilka de är!
 

Hear hear!

Skrivet av  Annika60
Kunde inte sagt det bättre själv!
 

Japp.=)

Skrivet av  Cee
Måste vara hemskt jobbigt för de människor som lever på varma ställen och bara har likadana höftskynken eller inga kläder alls.. Jag menar, det är väl klart att ingen kan bli kvinna utan en ordentlig klänning!!

Hur har vi överlevt i alla dessa år!!*lol*
 

Tycker att klänning visst kan vara praktiskt

Skrivet av  knyttet
Bara klänningen är vid i modellen eller kort så är den inte i vägen när man klättrar. Jag gillar själv klänningar och tycker att det är ett skönt plagg. Min dotter vill gärna ha klänning under overallen... Jag tycker visst att tjejer kan få ha klänningar(killar också?) om de vill - man är inget våp bara för man har en klänning. Sen är det naturligtvis upp till var och en att välja. Däremot gillar jag inte när tjejer får tillsägelse att "du som har en så fin klänning måste vara försiktig". Stringtrosor däremot är uteslutet på ett barn!
 

Håller me dig...

Skrivet av  Kattis med Saga 030419
Saga har klänningar på sig nu...o söt det e hon..*ler*
Jag gillar oxå klänningar,,,så sant,,det e man ju definitivt inte...

Nej det gör inte jag heller...då behöver man ju inte sätta på dom en fin klänning,,,för flickorna vill ju oxå kunna leka..klättra i träd,,det gjorde jag mycket när jag var liten....

Ja det e det verkligen..Vet inte om du läste en sak som Lena Sundström(?)skrivit,,,,"Vad e härnäst,,Stringblöjor eller"..Skitbra skrivet...

Katta me Saga
 

Ja, man

Skrivet av  Tigre
vill ju gråta när man hör att människor i dagens samhälle tror att identitet sitter i kläder. Ibland hoppas man nästan att vi i västvärlden skall utsättas för en kris i samhället så vi fick vara glada för att vi ens hade kläder. Tala om att göra problem av ingenting när man har den uppfattningen som du beskriver från föräldratidningen.

Vi är människor.

De som tror annat är nog korkade. Tyvärr... och det finns många korkade människor i vårt samhälle.
 

Hmmm

Skrivet av  Maria
Om man bortser från den överdrivet könsinriktade skillnaden på pojk-och flickkläder (jag anser också att det är för uppdelat) ;

Men att bära kläder eller dylikt är faktiskt ett ganska starkt och viktigt uttryckssätt för en människas identitet. Kalla det ytligt och felaktigt men mycket i det yttre "hjälper" (och tyvärr ibland även "stjälper") oss att skapa en identitet. Därmed menar jag inte att det är viktigast eller avgörande för identitetsutvecklingen.

Men jag måste erkänna att hur jag klär mig säger en del om vem jag är, hur jag mår, vilket humör jag är på etc.

 

Jo,

Skrivet av  Tigre
fast då har du ju redan en identitet, som du förstärker med kläder. Barn är ju fortfarande osäkra i sin identitet och dessutom är det vi som är föräldrar som klär barnen inte de själva (iallafall oftast).