Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att jag aldrig lär mig...

Skrivet av kanjangen
... att det inte är någon större idé att orka debattera med vissa människor. Håller just nu på med en döfödd diskussion om Män är från Mars, Kvinnor från Venus på Fråga mammor...

*suckar*
Svar på tråden: Att jag aldrig lär mig...

har liknande erfarenheter..

Skrivet av  Maria C
...från andra snack. Man känner sig som ett ufo...

var nyss inblandad i en diskussion där vi hade SÅ fundamentalt olika värderingsgrunder att det mest blev komiskt...
 

Viss erfarenhet

Skrivet av  Helene bf 26/5
av att det är dödfött att diskutera vissa saker har jag fått genom mitt engagemang i miljörörelsen. Till en början var jag helt frälst och trodde att om alla bara får reda på det jag vet då kommer hela världen att förbättras! Sedan lär man sig att "folk" inte orkar bry sig och att det snarast är kontraproduktivt att föra saken på tal i vissa kretsar. Jag diskuterar vare sig miljö eller feminism med kompisar och bekanta som inte är engagerade själva. Tvärt om så drar jag mig snabbt ur alla sådana samtal. Det gör att de gånger som mina kompisar och bekanta VILL veta något och faktiskt frågar mig så är de intresserade av att lyssna och jag kan då förklara hur jag ser på saken utan att bli "mottjatad". Min taktik har snarast effekten att mina bekanta tror att jag inte tror att de fattar såpass så att det är någon idé att prata med dem (Vilket är helt rätt uppfattat!)om de här frågorna och då vill de istället veta hur jag tänker. Mycket bättre, själv får jag ju ändå ut nada av att diskutera med personer som inte alls har samma förkunskaper som jag själv så det fungerar bra. Mina feminist- och miljödiskussioner har jag ihop människor med någorlunda samma förförståelse som jag själv.
 

Trist...

Skrivet av  Tigre
det värsta jag varit med på sistone är en förälder på förskolan som sagt till en annan förälder, efter en diskussion om vikten av att pedagogerna har ett genusperspektiv, att han inte orkar diskutera med mig så därför hade han hållt med mig för han orkar helt enkelt inte med feminister... Känns ju kul att de andra föräldrarna tycker att man är JOBBIG...