Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

apropå matlagningsdiskusionen nedan.

Skrivet av Aliel
Jag vägrar gå med på attityden att det är bagatellartat enkelt att sköta ett hushåll emedan det skulle kräva inlärning och mycket övning att göra utomhus sysslor av teknisk art.
Jag vet att jag kanske hårddrar det lite nu och att skribenten kanske inte menade riktigt så men hur eller hur så landar vi på att nedervärdera de sysslor som ses som traditionellt kvinnliga.
Detta är alldeles för vanligt,denna "vem som helst kan sköta ett hem, det är bara att prova sig fram"-attityd.
När jag å andra sidan menar att byta proppar och laga cyklar är sånt som man lär sig när man måste så blir jag emotsagd.
Naturligtvis är vi individer! Många av oss har fallenhet för det ena eller det andra, vi har olika förmågor och intressen. Jag menar att för att lära ungarna att vara delaktig i de vanliga sysslorna i ett hem krävs inte bara själva kunskapen att till exempel skala potatis utan också att få en känsla för när det faktiskt behöver göras. Inte att kunna plocka ur diskmaskinen på kommando (det kan en väl dresserad hund göra) utan att se när det behöver göras. Det är här jag menar att mina söners flick(eller pojk?)-vänner inte ska kunna skylla på mig ;-)
Svar på tråden: apropå matlagningsdiskusionen nedan.

Nu är du enögd

Skrivet av  kua
Det som hände i diskussionen nedan var att alla sysslor som en del betecknar som manliga plötsligt hade utraderats ur era hushåll. Ingen hade plötlisgt en enda pryl som behövde lagas, ingen snö, ingen bil ingenting, utan det enda viktiga var matlagning och städning.
Dom flesta av dom sk manliga sysslorna är precis som städning och matlagning av karaktären MYCKET enkla att lära sig. Man kan prova sig fram och göra rätt på en gång (även om en del av just dom kanske kräver mer muskelstyrka) och behöver defintivt ingen inlärning och övning. Det är bara du som väljer att göra den tolkningen. Men att radera bort alla dom sysslorna tror jag är vansinne, för vad är det för barn ni fostrar då. Ska allt bara slängas så bort det går sönder?
Att potatisskalning skulle kräva övning för att man "ska veta när det måste göras" tycker jag är bullshit, uppriktigt sagt. Eftersom jag själv aldrig "tränade" matlagning i mitt föräldrahem så vet jag att man börjar skala potatis ändå när man blir vuxen, alt flyttar hemifrån. Antingen när man själv blir sugen på potatis eller när man får barn som behöver potatis.
Visst, överdriv inte svårigheten med att laga en cykelpunka, men överdriv inte heller svårighetsgraden med potatisskalning.
Vill man ha hjälp av sina barn så är det väl helt ok. Det kan vara så mycket att göra i ett hem att alla måste hjälpas åt. Även jag kräver assistans ibland av mina barn när jobb och hem kräver för mycket. Men jag gör det inte under täckmantel att dom ska LÄRA SIG nånting. (och hur många gånger skulle man behöva träna potatisskalning eller damsugning egentligen:-)?
 

Hm

Skrivet av  Lingling
Reagerade också på det du skrev.

Vi har ingen snöskottning, bor i lägenhet, (och propparna går aldrig:) så det frågan om "vem" har inte dykt upp), vi har ingen bil; tror att det finns många hushåll där de sysslor du räknar upp faktiskt inte finns. Min cykel mekar jag med själv eller lämnar in, dåligt med plats att hålla till på.

Utmärkande för matlagning och städning och tvätt är att det ska göras hela tiden, varje dag varje vecka, och det finns i alla hushåll.

Reparationer av olika slag dyker upp då och då, underhåll av saker - skoputsning & smörja cykelkedjor t ex - bör göras regelbundet däremot, men en del kör på haverinivå:)

 

nej alla bor vi olika

Skrivet av  Kua
Men även om jag tar bort snö och uppvärming av huset + bilarna så har jag fortfarande massor kvar.
-Datorerna går sönder rätt ofta eller slutar i allafall fungera och det tar rätt mycket tid att åtgärda.
-Idag har jag skruvat fast "hållarna" där man sätter upp gardinstången för dom satt så lösa.
-Min 5årings robot gick sönder och jag lyckades faktiskt fixa, trots att den är plastig och billig.
-Jag har en trasig soffkudde i läder som behöver lagas
-Sonens jeans behöver kortas och ev även lagas blixtlås.
-Ryggen på en av köksstolarna glappar och är lös. Måste lagas.
-Videon spottade inte ut bandet igen, och jag lyckades faktiskt skruva upp den i morse och som ett trolleri så fungerar den igen "glad".
Sen finns det massor av stora och små saker kvar. Listerna i ett sovrum rum behöver målas andra varvet,
Det har blivit fuktskador i badrumsskåpet, Remmen till träningsväskan har gått sönder, måste sätta dit en nit, en lampa har slutat fungera, dvs nått med själva armaturen. Hur gör ni om ni aldrig gör sånt? Kastar ni allt och tar in hantverkare varje vecka?
 

OK få se:

Skrivet av  Lingling
-Datorerna går sönder rätt ofta eller slutar i allafall fungera och det tar rätt mycket tid att åtgärda.
OK vår dator är ny, ganska, så inte haft några problem än - pepparpepparträ. Skulle säga att maken tar ev problem mer, för han är mer inkörd på pc än jag, som är unix-van.

-Idag har jag skruvat fast hållarna där man sätter upp gardinstången för dom satt så lösa.
Inte hänt än här. Vem som gör det, borra nya hål överlåter jag til maken, tungt för armarna att borra uppe under taket (lågt blodtryck).

-Min 5årings robot gick sönder och jag lyckades faktiskt fixa, trots att den är plastig och billig.
leksaker lagas (= Sömnadsarbeten, skruva ihop eller limning) allteftersom eller kastas. Maken sköter det mesta eftersom han är hemma.

-Jag har en trasig soffkudde i läder som behöver lagas
Sömnadslagning hemtextil, fixar troligen maken efter att ha konsulterat mig eftersom han anser att jag kan det bättre.

-Sonens jeans behöver kortas och ev även lagas blixtlås.
Sonen växer ur grejer innan de behöver lagas än så länge. Var och en fixar sina egna kläder.
Jag har kortat för långa byxben tillfälligt på några pyjamasar.

-Ryggen på en av köksstolarna glappar och är lös. Måste lagas.
Typiskt sånt maken tar, hans pappa var möbelsnickare:) diskuterar oftast hur och vad med mig.

-Videon spottade inte ut bandet igen, och jag lyckades faktiskt skruva upp den i morse och som ett trolleri så fungerar den igen glad.
inte heller hänt än tackolov, förstår att du blev glad. Mkt möjligt att jag skulle lämna in.

Sen finns det massor av stora och små saker kvar.
- Listerna i ett sovrum rum behöver målas andra varvet,
Lägenhet som vi inte äger, så vi gör så lite som möjligt. Maken har putsat lite på saker han irriteras av. Tapetserat om i hallen med min mor som hjälp, hon är van att tapetsera.

-Det har blivit fuktskador i badrumsskåpet,
Om igen, inte vårt skåp. Om det är tillräckligt illa kan vi kalla på fastighetsskötare, begära ett nytt, betala direkt eller höjd hyra, annars får vi vänta tills det blir dags för renovering.

-Remmen till träningsväskan har gått sönder, måste
sätta dit en nit,
Den som äger väskan fixar, eller ber om hjälp.
Skulle troligen fixa det hemma hos mina föräldrar som har grejer för att göra det eller ersätta med en söm, rentav sy en ny rem - eller kastar.

- en lampa har slutat fungera, dvs nått med själva armaturen.
Armaturer ger jag mig helst inte på och lämnar till fackman eller slänger om jag inte uppenbart ser vad som är fel, då fixar jag när jag får tid, dvs maken hinner före:)

Vi har det trångt, så jag är för att kasta eller göra av med saker. Väldigt mkt blir vare sig lagat eller kastat, utan bara liggande tyvärr, eftersom det löpande går före.
Min man gör mer av allt öht just nu, eftersom han är hemma mer än jag.

Inget av det du räknar upp är saker som händer ofta, det kommer nya saker efter hand, men de ingår inte i rutiner som tar tid varje dag, även om det kommer nya hela tiden. Det är mer, nu ska jag rensa upp i lådan med trasiga saker - lådan behöver inte vara en fysisk låda;) så tar man en timme eller flera och får bort lite eller allt. Eller så är det akut och allt får vänta tills det är fixat - men sen måste iaf maten lagas och saker städas undan.


Hu det här blev längre än jag tänkt, och kanske rörigt.
 

apropå mat o boende

Skrivet av  po
...känner mig lite snackig idag så jag kastar mig in i diskussionens hetta. Jag håller med både aliel och kua, tror jag....Jag är tveksam till att det måste "läras" in hur man lagar ok mat eller för den delen lagar en cykelpunka....Problemet för min del och som det verkar för kua är att jag gör ALLT. Både det som anses traditionellt manligt, bil, dator, teknik, reparationer OCH det kvinnliga hushåll, mat, städ, pysslande, räkningsbetalade osv.....
Jag var som barn som en svans till båda mina föräldrar och sög i mig det de pysslade med oavsett kön tillskillnad från min man som var "ointresserad" eller "befriad" från att ALLS hjälpa till i hemmet.
När vi flyttade in i vår nya lägenhet höll han för första gången i sitt 35åriga liv i en roller för att hjälpa mig med ommålning av hallen!!
Kanske är det så att man ändå måste kräva av sina barn att de ska hjälpa till (med allt), för att också "lära" sig för framtiden??
Min man är mest slö, för han kan allt mer än han gör, men han har aldrig haft krav hemifrån att hjälpa till och nu i vuxen ålder tar han inga egna initiativ i hemarbetet..
 

Håller med dig

Skrivet av  H-n
men har inte läst diskussionen nedan.
Jag gör både "kvinnliga" och "manliga" sysslor hemma. Dvs lagar mat, städar, tvättar, pysslar om bilen, skottar snö, lagar saker, renoverar mm mm - allt som behöver göras i ett hem.

Ofta slår det mig att de sk "manliga" sysslorna är så pass lätta och även roliga. De går ofta fort och lätt att göra och sedan är man klar. Medan de traditionellt kvinnliga tar lång tid både att göra och ofta även att lära sig. Och de behöver göras så ofta, dagligen. Först nu när jag är 40 år tycker jag t ex att jag behärskar matlagning någorlunda, jag klarar även att bjuda en större församling på middag utan att gripas av panik, misslyckas eller gå i konkurs på kuppen.

 

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Skrivet av  Helene bf 26/5
Jag håller helt med och tackar för den föredömliga presentationen av vad jag kallar för "aktivt ansvar", dvs att hålla koll och se när det behövs ex dammsugas. Något som de flesta kvinnor automatiskt tar men som män verkar ha mkt svårt att överhuvudtaget kunna lära sig i vuxen ålder.
 

Tack...

Skrivet av  Aliel
...för stöd för mina åsikter :-)
kram
 

Artiklar från Familjeliv