Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Appropå mvc

Skrivet av KL
Läste precis en bok som heter Lust, Lidelse och Längtan, ett gäng artiklar skrivna av etnologer från Stockholms univ. En av artiklarna tar upp hur somliga bm använder sig av sexuella/ erotiska termer när det talar om födandet. Jag har inte själv stött på bm som uttryckt sig så men däremot i litteratur, bl a Kitzinger kör mycket den stilen om jag inte minns fel typ födandet kan likställs med en orgasm osv. Poängen är ju att få in andra ord som känns positiva i det annars kanske mer kliniska språkbruket av hur man beskriver en förlossning.

Har ni upplevt detta och vad tyckte ni i sådant fall?
Svar på tråden: Appropå mvc

har inte upplevt det

Skrivet av  Fumlan
Nej, det har jag inte upplevt. Är Kitzinger verkligen seriös? Hon känns mer som inne på alternativa grejer.
 

Hon hör väl

Skrivet av  KL
till de som är förespråkare av naturliga förlossningar och jag vet att hon är är bm i grunden, så hon är väl seriös i den mening att hon har koll på det "medicinska". Sedan har hon väl utarbetat metod/er efter eget maskiniri, antar jag. Har boken någonstans "Vänta barn" tror jag den heter, får ta och kolla upp hur hon uttrycker sig!
 

Signe jansson...

Skrivet av  Lilla grodan
...var tidigare chefsbarnmorska på Ystad BB och var också den som förde in psykoprofylaxen till Sverige på 70-talet. Hon har bla annat skrivit boken "Att föda på kvinnans villkor - erfarenheter från Ystad BB". Där pratas det en del om sexualitet och födande. Intressant och informativ. Hon tar även upp mannens roll under födseln - något som knappt nämns annars. Hennes erfarenheter är att när mannen aktivt andas med och masserar kvinnan under förlossningen så blir stämningen i rummet sensuellt och intimt.

Men Signe utgår från att alla BM:or är kvinnor. Så kanske det var på 70-80 talet? Jag vet inte, men själv hade jag en manlig BM då jag födde mitt andra barn.
 

Artiklar från Familjeliv