Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en nybliven och frånvarande far

Skrivet av ellen
Hur kommer det sig att man i media inte tycker att det är märkligt hur nyblivna förstagångsfäder kan bete sig; Aukland, han som vann Vasaloppet, blev pappa i fredags men eftersom han var i Sverige för att åka skidor har han ännu inte sett sitt barn…???Vad är det för prioriteringar i livet? Jag trodde jag hade upphört att förvånas över dessa egotrippade idrottsmän/män eller vilken kategori man nu ska förklara beteendet med…suck!

Samtidigt går diskussionens vågor höga i medierna beträffande kvinnor som arbetar (Charlotte Perelli, Tina Ahlin) trots att de ammar (hur de nu rent praktiskt lyckas med det - nyfödingarna vill ju ha mat hela tiden?). Nåväl, mammorna har med sig sina barn och ändå blir de ifrågasatta som föräldrar vilket jag starkt betvivlar att Aukland kommer att bli - han blir nog bara hyllad som en riktig skidande hjälte...ack ja, så ser det ut i det jämställda Sverige!
Svar på tråden: en nybliven och frånvarande far

Inte förvånad men sorgligt

Skrivet av  H-n
är det. Jag är ju så van vid att det är så här, för jag jobbar med män och ser detta fenomen hela tiden. (Man kan inte deppa över det hela tiden, för då blir det för jobbigt.) Men du har så rätt, så rätt. Och det jag undrar över är, hur känns det??

Det jag ser i mitt jobb är att bland männen premieras tävlingsinriktat beteende, och de som prioterar sin familj och ser jobbet mer som försörjning (men gör ett bra jobb!), de räknas inte riktigt. Som kvinna är det mer accepterat att "skylla på familjen" upplever jag. Det betraktas inte som "mesigt" när man är tjej.

 

jag hajade verkligen till

Skrivet av  sara m maja 1 jan 04
när jag läste om Aukland i DN. "Det blir lika spännande som Vasaloppet att se hur min nyfödda son Oliver ser ut." Ehhh..
 

Sådant

Skrivet av  Helene bf 26/5
gör ju att man verkligen undrar hur hårt folk som inte är feminister måste hålla i sina ögonbindlar. Tänk vilket ramaskri som hörts om en kvinnlig idrottare sagt likadant. Det hade nog nästan blivit för mycket för livmodersfeministerna?!
 

en svensk variant

Skrivet av  Elena
Under handbolls-VM var det en svensk spelare som åkte hem när frun skulle födda och sen ner igen 1-2 dagar efter. Se! Där slår vi norrmännen! ;-)

Jag skulle nog tycka att det var skit i båda fallen!
 

förstår inte...

Skrivet av  * Emelie på besök *
förstår inte riktigt varför ni fördömer aukland så hårt! allt får väl prioritera som de vill! först kritiserar ni dem som är inkonsekventa nog att reta upp sig på charlotte nilsson men struntar i de frånvarande männen... och sen är ni inkonsekventa själva och struntar i charlotte med fördömer aukland.

jag förstår inte behovet att lägga sig i andras liv sådär. låt aukland åka skidor om han hellre vill det! låt kvinnor jobba direkt efter förlossningen om de hellre vill det! vi vet inget om dessa familjer, deras liv och val och varför de ser ut som de gör. säsongen för aukland är ju t ex snart över... tänk om han prioroterar sin skidåkning nu för att sen vara hemma mycket under vår- och sommarhalvåret?

själv jobbade jag nästan omedelbart efter mitt barns födelse och det retade mig så att folk la sig i och gissade kring hur lite tid mitt barn fick med sina föräldrar. det var insinuationer om babyblues, förnekelse, en feminism som gått överstyr etc oerhört frustrerande att behöva förklara och försvara. själv hoppade jag ju aldrig på dem för deras val.
 

Det konstiga är väl överdriften o media

Skrivet av  H-n
tycker jag. Åt ena hållet för kvinnor - Charlotte Perelli får inte jobba! Åt andra hållet för män - Aukland är en hjälte som åker Vasaloppet istället för att vara med sitt barn. Både Perelli och Aukland får ju göra som de vill, men jag tror tyvärr att mångas beteende påverkas av att det anses att mammor ska vara (bara) med sina barn medan pappor ska göra en massa annat än vara med sina barn. Så vi tycker nog lika om detta att var och en ska få välja. Det jag vänder mig mot är dessa bakåtsträvande könsrollsåsikter som media förstärker.
 

"överdriften i media" skulle det vara *imt*

Skrivet av  H-n
..
 

Jag låter

Skrivet av  ellen
alla göra som de vill men jag tillåter mig i det här fallet att ha synpunkter på hur media skriver om män resp kvinnor.
Jag vet inte vilken verklighet du lever i, jag märker verkligen inte av någon "feminism som gått överstyr" däremot är många väldigt kvicka att använda det begreppet eller något liknande när någon för fram en åsikt som ifrågasätter de stereotypa könsrollerna.
 

Av och till måste man

Skrivet av  norska
prioritera jobbet, och skridåkning är Auklands jobb. Han fick trots allt 75000 när han vann (det är 4,6 månadslöner för mig innan skatten dras). + att familjen är beroende av bl.a sponsorintäkterna.
Även min man var tvungen att jobba när jag födde ena barnet.
Världen stannar inte upp bara för att kvinnor föder barn.....
 

Artiklar från Familjeliv