Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Badsässong igen

Skrivet av merrin
Nu ska det snart badas igen och de fina rutiga badbyxor med rosetter i sidorna är för små åt min dotter på 4 1/2 år, så vi har kollat i kataloger för att beställa nya!
Förra året gick smärtfritt men nu ska det vara glittriga toppar till badbyxorna, hon går inte med på nåt annat!
Å andra sidan är det nästan omöjligt att hitta bara underdelen, så jag föreslog baddräkt,men nej...
Svar på tråden: Badsässong igen

Ja det där

Skrivet av  Kristina
är ett dilemma. Min snart sexåring vill gärna ha "bökini". Hittills har jag lyckats lura i henne att det inte finns i hennes storlek (lite lömskt, jag vet), men förr eller senare går det väl inte. Å andra sidan tycker hon att det är OK med baddräkt.
 

Min sexåring...

Skrivet av  Helena
... fick sin första "pikini" redan sommaren för 2 år sen. Jag hade inte hjärta att neka när hon hittade en rosa med Tingeling på och ansiktet bara LYSTE. Förra året blev det en ny, en gladrandig med en rätt rejäl topp (en liten tröst att det inte ser ut som en BH i alla fall!). Jag känner att det är en strid som är fullkomligt obegriplig för henne - och egentligen är ju baddräkt på småtjejer lika töntigt. De döljer något som inte finns...
 

Jag gav upp förra sommaren

Skrivet av  SESA
Då var Selma nästan 5 år. Hennes kusin (som hon ääälskar) och som är jämngammal hade topp och jag kunde inte motivera varför inte S skulle få ha det också. Jag sa att om man inte har tuttar så behöver man väl ingen bh, hon svarade bestört och generat att det är ingen bh, DET ÄR EN BIKINI. Och då tänkte jag att ja, det är faktiskt en bikini… en tvådelad baddräkt, hur fånigt det än må vara så kan det väl inte vara så skadligt iaf?! Vi hittade en ganska rejäl som iofs hade volang och prickar men den var iaf grön och inte rosa. Sen kan jag tillägga att den orkade hon bara krångla på ett par gånger i början av sommaren, sen tröttnade hon och badade faktiskt näck helst. Så då kändes det skönt att jag inte gjort en höna av en fjäder…
 

Haha...

Skrivet av  Helena
... ganska så exakt så gick det till när "pikinin" introducerades för lilla H också. Kusinen hade... Sen tyckte H i alla fall första sommaren att bikinitröjan, som hon kallade överdelen, var bra konstig, kort och obekväm. I sommar är hon 6,5 och har iom inträdet i skolans värld tyvärr börjat se kläder på ett annat sätt. Bland annat kommenterar hon MIG?!!;-) Nytt och rätt jobbigt att förhålla sig till.
 

Ja…

Skrivet av  SESA
jag undrar när Selma ska fråga varför jag är så tjock… hon måste ju ändå undra tycker jag. Mina kläder kan hon nog ha åsikter om men oftast tycker hon att jag är fin och söt… än så länge.
 

Kramgo mamma :-)

Skrivet av  Lena utan Ella
Ellas kusiner hade en period runt 3-5 år när de funderade mycket på varför jag var tjock medan mamma, mormor och moster alla är smala (mamman är på gränsen till benig)
Yngsta tjejen var nog 3 och ett halvt när hon satt och nöp mig i låren och mumlade "tjocka lår" om och om igen. Efter en stund kom frågan "varför har du så tjock lår?" och jag sa det att alla är olika, men är det inte mjuk och mysigt att sitta i knät när man har tjocka lår?
"Jo, svarade hon, kramade om mig och borrade in huvudet i min "yppiga barm", "och så har du bättre kuddar än mamma!"

Barn lägger ju inga värderingar i att vara smal eller kort - det är som att vara kort eller lång...
Man får inte göra för stor grej av det.

Jag hoppas att Ella ska tycka att jag är mjuk och mysig med bra kuddar även när hon blir större :-)
 

Min 4-åring

Skrivet av  Jenny
fick en tvådelad bikini i helgen. Hon har önskat sig det lääänge!
Jag tyckte förut att det var lite skumt, men hon gillar det. Dessutom tycker jag att det är bättre ju mer hon har på kroppen när hon badar. Helt baddräkt, men om hon ska bada i bikinibyxor kan hon lika gärna ha top också så bränner hon sig inte..
Min kompis motiverade överdelarna på sina döttrar med att hon tyckte det gjorde det lättare att känna igen dem bland alla andra barn,större färgklick i badet...
Fast jag försöker ha lite större koll på mitt barn när hon badar.
 

Minns mina egna bikinis

Skrivet av  Susanne med Viggo 21/7
Jag valde ofta att köpa det istället för baddräkt för jag tyckte att det var så skönt att kunan använda bara trosorna och strunta i överdelen. Min killkusin som jag umgicks med jämt när jag var liten hade ju bara badbyxor förstås och då ville ju jag inte behöva ha överdel. Baddräkt var ju hopplöst för axelbanden kanade ju bara ned och det gick ju inte när man skulle dyka, paddla gummibåt och bygga sandslott etc.

Tyvärr gick det ju inte att köpa bara bikiniunderdelen för det mesta, men överdelen försvann snart in i glömskan för mig i alla fall.

mvh,
Susanne
 

Jag och min bror badade nakna

Skrivet av  Tigre
till vi var runt åtta år. Finns inte en enda bild på oss på stranden där vi har badkläder på oss. Shorts och t-shirts möjligtvis. Men det var ju på 70-talet.

Idag ser stranden ut som en mini Baywatch-serie för barn. Suck! Vad tog den oskyldiga barndomen vägen?
 

Fast Selma får nog bada naken

Skrivet av  SESA
minst ett år till och hon blir 6 i höst. Vågar man släppa sina egna barn nakna så gör andra det också… sen finns ju solriskerna också, det ingen medveten om på 70-talet. Guuud vad man brände sig. Jag som är röd också… jag har haft feber och frossa hur många gånger som helst pga solen. Inte så kul cancerutsikter m a o.
 

Våra har också varit nakna...

Skrivet av  Helena
... så länge de själva har velat. Stranden på landet är låååång och ganska obefolkad bara man kommer en bit ifrån parkeringen där förstås de flesta klungar ihop sig (de kanske vill ha mallis-känsla:-) Vi vuxna är helt bekväma med att dra av och på kläder utan för mycket mickel med handdukar osv och då får ju barnen en rätt naturlig syn på bad och nakenhet. Men vår äldste som blir elva i sommar har inte velat bada naken på några år, åttaåringen är extremt privat och har hög integritet (gunåde den som råkar stolpa in på toa om han glömt låsa!) så för honom är det inget alternativ heller - och lillasyster på 6 år känner sig helt bekväm med att klä av sig coh leka näck med de yngre kusinerna - men drar alltid på sig baddräkt/brallor när hon ska bada. De följer sin egen logik, uppenbarligen:-)
 

*OT*

Skrivet av  Helena
Jag och maken är borna naturister bägge två - söker oss till obefolkade hörn där vi kan simma och sola "in the altogether". Och brukar faktiskt också åka till Skanör där det finns en underbar naturiststrand! Rätt kul hur synen på vad som är naturligt så lätt förskjuts - bara man kommer bortom skylten så blir alla med badbyxor/baddräkt udda:-)
 

AH?!

Skrivet av  SESA
Jag ska erkänna att jag är rätt lockad av tanken också. Jag tycker kläder är av ondo, om jag var helt själv skulle jag nog gå naken hemma tex. Oftast går jag bara i tröja och underbyxor (barnen likaså). Men jag tror inte jag får med mig min sambo till en nudiststrand… han klär på sig allt (tom strumpor) innan han ens går och morgonkissar. Han är inte bekväm utan kläder, inte ens med bara mig… tyvärr för jag gillar naket, det är mysigt och "nära" på något sätt, inte bara på det sexuella planet alltså.

När jag var sådär 12-13 år var vi på semester på västkusten. Duschen i stugan var ur funktion och det var kallt och regnigt hela veckan. Tillslut beslutade mamma och pappa om att vi skulle leta upp ett badhus för att duscha. Jorå… vi hittade ett… nudistbad. Så här i efterhand är det komiskt men jag tyckte det var jättehemskt, på riktigt, att stå och duscha framför gamla hängiga gubbar, framför mina syskon, framför semestersällskapet och framför mina föräldrar. En lite ruskig upplevelse faktiskt… och mamma bara fnissade hela tiden. *S*
 

Barn, bad och naket

Skrivet av  Helena
Just av den anledningen har barnen inte varit med på naturiststranden. Vill inte att de ska få andras nakenhet ska tvingas på dem och som medföljare till oss skulle det ju inte vara deras eget beslut.

Att vi är nakna hemma till och från dusch osv. är en annan sak, än så länge. Men antagligen får man börja vara lite lyhörd när det gäller vår pojk som snart är elva. Det är ju upp till honom hur han betraktar andras, även vår, nakenhet, även om vi gjort vad vi kunnat för att det ska vara något självklart, åtminstone i det egna hemmet. Att bli pådyvlad hur "natuuurligt" något är, är ju näst intill kränkande om man inte själv är av samma åsikt. Och förpubertet och pubertet är väl antagligen den period när allt sånt är som allra pinsammast kan jag tro.
 

Låt henne välja?

Skrivet av  Lingling
Man hinner ändra sig. Minns att jag när jag var fem eller så var så stolt över en rosarandig bikini, med överdel. (Annars sprang vi mkt i bara ett par solbyxor också, då med) - sedan när jag var större tyckte jag bara att överdelar var fånigt och hade bara underdel eller hel baddräkt. Eller shorts:
Bästa jag visste var ett par shorts jag slogs om med min 5 år äldre bror:)
 

Det finns ett kort på mig som 2,5-åring

Skrivet av  Vimse
då jag har på mig en gul bikini. Till historien hör också ett citat från min moster "hon borde ha bh:n på magen istället". Påståndet styrks av bilden, jag hade sannerligen en putande vällingmage på den tiden. Jag ville förmedla det komiska med historien, för visst är det onödigt med BH på småflickor. Men man kanske inte ska göra för stor grej av det heller. Senare, i femårsålder kanske, minns jag att jag tyckte att det var störtlöjligt att ha bikini med topp, jag hade ju inget att dölja ju!!
 

Intressant att...

Skrivet av  kanjangen
... det förändrats så mycket. Jag kommer ihåg då jag var i USA -77. Då var jag fem år gammal och hade aldrig haft topp till mina badbyxor. Men blev på en strand i Florida tillsagd att alla flickor skulle skyla sina bröst, oavsett ålder. Jag fattade inte varför - så var det ju inte hemma i Sverige och några tuttar att dölja hade jag inte.

Läser man inläggen här verkar vi ha gått åt samma håll även i Sverige.
 

Var i Kanada

Skrivet av  SESA
-84. Då var ju topless högtsa mode i Sverige och 10-åringar som jag hade definitivt inte bh… det var ju pinsamt! Men där fick jag vackert klä på mig.

Jag tycker inte att det faktum att barnen vill ha top idag tyder på att vi har en liknande utveckling den i USA. Där har man en helt annan syn på kroppar och framför allt kvinnors kroppar. Jag tror att skillnaden är så djupt rotad att vi nog aldrig kommer att mötas, även om likheter finns. Här handlar det inte om att skyla barn eller att barn vill skyla sig, här handlar det om att barn tycker det är lite kul med bikini… och snyggt kanske också. Det andra är värderingar som vi vuxna lägger till.
 

På gym och liknande - she\'s gott no shame

Skrivet av  Lingling
Jag tycker att jag har märkt att kvinnor skyler sig mkt mer än de gjorde när jag var barn yngre. Sveper handdukar omkring sig och så.

Det finns en historia om en svensk utbytesstudent i USA som fick dåligt rykte "she\'s gott no shame!" därför att hon när hon duschade efter skolgymnastiken inte svepte handduken om sig på väg mellan sina kläder på kroken och dushen ...

Jag har en teori om att det beror på filmer; på (främst amerikansk) film sveper folk alltid in sig (före/efter sex, bad, allt!) för att filmen filmen annars skulle blivit censurerad, klassad som porrfilm (och förstås landets normer) och att många tar efter det som ett naturligt beteende.

Min andra teori är ökad kroppsfixering, att man känner sig mer sårbar, skäms mer över sina skavanker.
 

En bekant...

Skrivet av  Helena
... fd landslagssimmare, var på college i USA i sena tonåren. De var HELT chockerade över att hon TOG AV SIG baddräkten när hon duschade efter träningen.
 

Jag tror på nr 2

Skrivet av  SESA
min mamma (och mormor, och min "svärmor" också för den delen) säger att hon inte alls upplevde den press som är idag kring utseende. Hon har inte speciellt gott självförtroende, och hade verkligen inte när hon var ung. Men det var liksom inte SÅ viktigt att vara snygg som det är idag, även om det var viktigt. Hon växte upp i Stockholm och är född i början av 50-talet.

Ta detta med att raka benen… det funderade hon inte ens på. Några rakade sig under armarna, men det var liksom inget konstigt om man inte gjorde det. Bikinilinjen ska vi inte ens tala om… men oj vad jag skämdes över min orakade mamma när jag var i nästan tonåren.

Så det som förändrats är nog kraven och missnöjet, man skäms för att man inte är tillräckligt snygg. Jag tror inte att det är därför man skyler sig i USA, generellt sett förstås. Vi fullständigt matas med idelabilder överallt tills iaf jag blir spyfärdigt mätt på nakna tjejer. Givetvis skapar detta en bild av hur man borde vara. Ju yngre man är, desto större del av ens liv har man blivit matat på det här sättet. På ett sätt har ju vår "frigjordhet" och naturlighet banat väg för detta genom att möjliggöra mkt mer nakenhet i media och reklam än vad som är tillåtet i USA tex.

Det är ju inget nytt, kvinnokroppen är överexploaterad och det måste får konsekvenser för både kvinnor och män, oavsett hur klädtrenderna ser ut.
 

Jag minns

Skrivet av  Sannamanna
min pappas sura kommenterarer när jag och syrran hade bikini med överdel när vi var små. "ni har ju inget att dölja"
Men för mig kändes det som att jag redan då var rätt medveten om sexualiseringen av tjejers kroppar för jag tyckte det var kränkande att han ens kommenterade mina brösts (icke-)storlek.

Sen det där med topless-modet känns ju i efterhand rätt pinsamt. Tänk att man låg på en offentlig strand bland dreglande män och visade sina bröst (då hade jag fått lite större) och låtsades som att det var heeelt naturligt...Snacka om att inte låtsas om sexualiseringen av kvinnobröst och hur mycket gratiskoll främmande män fick. Huga!
 

Ja…

Skrivet av  SESA
jag har också tänkt lite så, så här i efterhand. Vad f-n var det där topless modet egentligen? Mjukporr irl… Jag har inget emot bröst och inget emot nakenhet. Men jag tycker faktiskt att det är "störande" (inom rimliga gränser) med topless-tanter på stränderna. Jag skulle aldrig få för mig att gå och köpa glass i bara en stringtrosa, hur snygg jag än var. Men det såg man många gånger på charterresan vi var på i vintras. Alltså nakenhet i ett naket sammanhang är en sak (nudister tex) men nakenhet bland klädda personer blir så … jag vet inte, jag hittar inte ordet… man blir liksom påtvingad någon annans kropp, helt ofrivilligt.

Tycker det är lite obehagligt att minnas hur man som ung tonårig, naiv tjej badade i shorts tom i simhallen. Och så alla badvakter i 20-35 årsåldern… Ja, obehagligt är det.

Det går inte att jämföra med offentlig amning däremot för det är en helt annan sak tycker jag.
 

KappAhl

Skrivet av  Fumlan
Ta en titt där så kommer din dotter bli nöjd. Men antagligen INTE du =)
 

Nej

Skrivet av  SESA
jag tycker Kapp Ahl är vidriga, värsta klädaffären när det gäller tjejkläder. Min 5-åring är rätt stor så vi har börjat handla på "storbarnsavdelningen" (122 o uppåt) och jag tycker kläderna där är hemska, fula och opraktiska! Fast de har rätt bra killkläder som funkar som neutrala, tycker jag iaf.