Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amelia - mammor med spektakulära naglar (!?)

Skrivet av Fumlan
Förutom debatten om sidorna MAN på Amelia längre ner.

Har ni tänkt på att tidningarna bara söker upp det de vill ha? Reportagen är skräddarsydda, inte konstigt att man får en snedvriden bild av andra människor.

Hämtat från Snacks startsida under i högerspalten:
Tjejer som är nöjda med sin kropp sökes till Ameliareportage
Är du tjej och extra nöjd med någon speciell kroppsdel - långa, snygga ben, bröst som hållit fint trots amning, en schysst tvättbrädemage, en rund rumpa som du är jättestolt över, eller vackra händer med spektakulära naglar? Och kan tänka dig att ställa upp (även på vacker bild) i ett positivt Ameliareportage om kropp och utseende? Kontakta mig så berättar jag mer! Hälsningar / Hella Mörner, journalist [email protected]


Kul för oss andra mammor att se dessa perfekta mammor de letat upp? Vad är syftet?
- Att vi andra ska känna oss dumma?
- Att de som inte har barn ska våga skaffa det =)
- Eller så vill vi kanske leva i en drömvärld och bara läsa om det perfekta. Den perfekta inredningen och DE PERFEKTA MAMMORNA. De med tvättbrädemage, spektakulära naglar och långa ben.
Svar på tråden: Amelia - mammor med spektakulära naglar (!?)

jaha

Skrivet av  Fumlan
läser man noggrannt så kan man se att de söker tjejer, men eftersom de skriver "bröst som hållit fint trots amning" och söker kvinnor på föräldranätet så tolkade jag det som att det var mammor de sökte.

nu har jag klargjort det ifall någon kommer med påhopp om att jag läst fel =)
 

Beror på

Skrivet av  Vimse
hur de gör reportaget. Att höra att man KAN vara nöjd med sin kropp tror jag är väldigt nyttigt för unga tjejer att läsa. Men det förutsätter att tjejerna i reportaget ser ut just som vanliga tjejer, dvs är smala, tjocka, har celluliter och bröst som faktiskt ser annorlunda ut när man är fyrtio än när man var 14. Ser alla tjejerna ut som modeller kan det nog få effekten att det brer på utseendefixering ytterligare, vilket jag tolkar som det du var rädd för.
 

de söker ju tvättbrädemagar så...

Skrivet av  Fumlan
Meningen med reportaget är att hitta kvinnor som är nöjda med sig själva. Att de sedan söker efter kvinnor med tvättbrädemagar, spektakulära naglar, bröst som är fina trots amning, långa ben...gör ju inte att de som presenteras kommer att se ut som vanliga tjejer. Tyvärr. Jag tycker det är lite snedvridet. Ok om de hade sökt tjejer med bröst där det synts att man fött barn, magar med bristningar, korta ben, korta naglar utan nagellack. Men de vill bara späda på bilden av den perfekta kvinnan genom att leta upp ett par stycken och presentera dem i sitt reportage...Blä.
 

Bra att fler skriver!

Skrivet av  Helena
Signaturen Betto inne på Feminism skrev ett jättebra och kritiskt mejl häromveckan. Hon fick något svar också, rätt intetsägande och mest om vilka andra fina reportage som brukar förekomma i Amelia...

Jag reagerade precis som du, Fumlan!
 

Fast

Skrivet av  H-n
jag gillar idén med ett positivt reportage om utseende. Tydligen anser ytterligt få kvinnor själva att de är vackra - ens i tonåren. Det vore ju roligare om Amelia INTE sökte kvinnor som är "vackra" enligt de definitioner du anger (och som jag antar kommer från tidningen). Det vore roligare om de sökte helt vanliga kvinnor som var nöjda med sig själva och gillade sitt utseende!! (Fast det syns att man fått barn och fast man inte stämmer in på veckotidningarnas skönhetsideal - få gör ju det.) För visst finns de väl, kvnnorna som är nöjda med sig själva?
 

Precis...

Skrivet av  Annika60
Jag efterlyser också positiva reportage om kvinnor som är nöjda med sig själva.

Men efterlysningen ger en sur eftersmak: måste man, enligt Amelia, man ha spektakulära naglar och tvättbrädemage för att vara nöjd med sig själv?

Dvs måste man se ut som sinnebilden för en fotomodell för att vara nöjd? Kan man inte vara nöjd med sig själv fast man ser ut som folk gör mest?

Ska vi lyfta fram detf åtal kvinnor som gått igenom graviditeter utan att det satt spår som mall för en kvinna som är nöjd med sig själv?

Med tiden har jag faktiskt blivit hyfsat nöjd med *mig själv*, dvs den jag är, inklusive min kropps utseende som har alldeles för mycket hull på magen :-) OCh naglar som bara går av...
 

jag gillar också idén

Skrivet av  Fumlan
men som du tycker jag också att de inte behövde definiera skönhet på det sättet som de gjort
 

Var det man själv som skulle vara nöjd?

Skrivet av  Amelie
Eller var det omgivningen? Enligt Amelias efterlysning skulle man ju snarare tro det sistnämnda!

Kan man inte efterlysa mammor som är nöjda med sina hudbristningar och slappa bröst istället? Men det kanske inte är något för andra att dregla över?
 

:)

Skrivet av  Fumlan
Bra kommentar. Har för övrigt sett i, jag tror det var en Gravid-tidning, på MVC, ett reportage om hur kvinnor ser ut när de fött barn. De visade upp kanske sex kvinnor. Magarna var platta och inte kunde jag se några bristningar. Inte många mammor jag känner ser ut så. Inte ens unga förstagångsmammor som jag känner. Tror ni de hade sökt upp speciella personer till just det reportaget också? "Mammor som fött barn och vill visa upp sina magar - vi vill gärna att det inte syns att du fött barn. Vårt reportage blir mer positivt då."
 

Artiklar från Familjeliv