Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

80% pappaledighet

Skrivet av Tilia
Jag såg ett program om apor i går, bl.a. en typ av tamarin där pappan slickar barnen rena efter födseln och tar hand om dem sedan - mamman tar bara över dem för att amma.

Tänkte att det kunde vara bra som motvikt i eventuella diskussioner med biologister som hänvisar till att det hos alla djur är modern som tar hand om ungarna.

(Inte för att jag tycker det spelar någon roll - om vi människor är de enda som gör grottmålningar och begraver våra döda, så kan vi väl skilja oss från mängden i och med vår jämställdhet också).
Svar på tråden: 80% pappaledighet

Just det

Skrivet av  Helena
Jag känner mig ofta frestad att tillgripa exempel från djurens värld för att visa på något annat än det som konstigt nog liknar USA på 50-talet - far ror och mor är rar, liksom. Samtidigt vill jag inte riktigt spela på den planhalvan för vad spelar det för roll för mig, här och nu?
 

Det finns många djur

Skrivet av  Pappa AJ och Lilla aj
där hannen och honan har "motsatta" funktioner mot det vi väntar oss, slentrianmässigt.
Bl.a. så jagar ju lejonhonan medan pappan ligger hemma och vilar (dock ej öl på magen och ScreenSport) och gömmer ungarna vid fara...
 

Lejon, ja...

Skrivet av  Amelie
...de har ju nästan blivit någon slags symbol för manlig dominant, universellt. Jag såg ett naturprogram som handlade om flocken ur honans perspektiv i stället för det traditionella, att det är hanens flock och honan bara tillhör. I detta program tog man upp att det faktiskt är honorna som utgör flocken. Hanarna kommer och går, de strider inbördes om att få vara med, annars får de gå till en annan flock och söka lyckan, eller vara utanför. Hanarna går alltså till det ställe där det finns honor, och inte tvärtom som uppfattningen har varit förr.
 

Artiklar från Familjeliv