Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förebilder!

Skrivet av BeaBom
Hej - vilket kul snack. Konstigt att jag inte hittat det förut...

Jag måste bara berätta en sak. Idag satt jag och läste i en serietidning för min son. I en av serierna var det en tjej som var lite halv-våldsam (hon knuffade ner en tjuv, tex). Sonen pekade på henne och sa; "Den där pojken är jag".

Plötsligt stod jag inför ett litet dilemma... Figuren på bilden hade flätor, plutmun och långa ögonfransar, vilket gjorde att jag å ena sidan kunde ha accepterat sonens "klassificering" och fått lite queer-poäng på så vis, men jag anade ugglor i mossen så jag sa attd et där nog var en tjej. NEJ, sa sonen bestämt, det är en POJKE. När jag frågade varför han vr så säker på det så sa han att figuren på bilden knuffades och sprang och det KAN tjejer inte göra.

Hmmm.... Blev faktiskt lite ställd. Självklar diskuterade vi kring det där en stund, men nu till min fråga; Har ni tips på bra barnböcker med starka tjejer (som inte är Pippi)??? Känner att jag måste göra en insats. :-).
Svar på tråden: Förebilder!

Svårt

Skrivet av  Bannlyst Dragonball
Jag har ibland när barnen var små läst sagor och då bytt ut han/hon mot det motsatta för att förmedla friheten individen har att göra tvärt om könsrollerna.

När barnen protesterade framförallt flickan har vi diskuterat detta att man faktist får se ut lite som man vill. Killar kan visst sminka sig och ha kjol och även tjejer kan rädda världen med en basoka i fantasivärlden.

Det har ibland väckt vrede hos ffa min dotter som jag nämde. Min son hade inga problem med det hela och kom tidigt hem från dagis och berättade hur tokiga de andra barnen var som pratade om tjej/killfärger eller att tjejer inte kunde vara poliser, bankrånare etc. Detta till min stora stolthet naturligtvis.

Min dotter har tids nog fått ge sig min son har varit en aktiv provocerare och drömmer nuu om att bli brandsoldat etc.

Men bra barnböcker utan könsrollsförstärkning kan jag inte komma på att jag någonsin hittade.

Men könsrollerna är ofta starkas i serier enl min erfarenhet. Inte ens 70tals hjälten Bamse går fri. En av de värsta är "Dragonball" eller vad den heter. Vi köpte ett album som jag slängde. Kvinnorna var helt porriga och lättklädda, riktiga våp och sånt ger man till barn!!!???

Kanske den här?

Skrivet av  Malva
Hej!
Det finns en bok som heter Så gör prinsessor. Den handlar om en prinsessa som lever prinsessliv, men det visar sig att det också är hon som ger de hårdaste hockeytacklingarna och ger sig ut på räddningsuppdrag mm.
Om du söker på det här snacket, så har boken varit uppe för diskussion förut. Själv har jag inte läst den, bara hört talas om den.

För vilken ålder ungefär?

Skrivet av  Nissan
Åh det vore kanske nåt? Men är den för lite större barn?

Så gör prinsessor...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... kanske passar mellan 3-5 år ungefär.

men för lite äldre barn finns en bok som heter "Jättens dotter" där flickor är i huvudrollen. Och så finns det en bok som heter "Flickornas historia".
Jag köpte båda via Bokus. (Ute i god tid, man får ta och fylla på med de alternativ som finns...)

Sånt där.....

Skrivet av  Nickan
...tänkte jag inte ens på förut...men jag är glad att jag blivit mer uppmärksam. Jag har ju kanske yngre barn 3½ + 1½, men jag brukar hitta på egna sagor. Och de är klassiska historier med prinsar, prinsessor, drakar osv. Bara det att det mkt väl händer att det är prinsessan som kommer till räddning när prinsarna är fångar hos häxan eller att de allihopa jagar troll i skogen osv. Ganska kul nu när han även hittar på själv.

Ronja

Skrivet av  Maria m. S & A
Ronja rövaredotter tycker jag är en bra förebild

Det blir lätt att

Skrivet av  Anna med 1+3
man hamnar på Astrid LIndgren och jag tycker att Lotta är en bra förebild. En tjej som visserligen hittar på rätt tokiga saker, men som har ett självförtroende spm få.
Anna

Lustigt

Skrivet av  Maria m. S & A
Vi praade vid frukosten om att min man tycker att Pippi är en ganska sorglig figur och inte alltid så där jättebra kompis. Han tyckte att Lotta var en mycket bättre förebild för hon är ett vanligt barn som vår dotter kan identifiera sig med och samtidigt väldigt självständig och trygg.
Jo, det är lätt att fastna på Astrid Lindgrens figurer. Men så är det bra böcker också.

Det här är

Skrivet av  Kristina S
ett av mina favoritämnen, eftersom jag har en tjej som väldigt aktivt söker kvinnliga förebilder i böcker och på film. Böcker om killar är rätt tabu. Prinsessor gillar hon däremot, men det spelar egentligen ingen roll vad flickorna gör och hur de är, bara det handlar om tjejer. Men barnboksvärlden är ju tyvärr sorgligt konservativ.

Hur som helst. Några böcker jag gillar är Snurran-böckerna av Eva Bergström. De är visserligen för yngre barn, men jag tror att äldre uppskattar dem lika mycket. Snurran är en våldsamt ilsken och trotsig kattungetjej som inte låter sig hunsas och alltid vinner på slutet. Ingen bra förebild om man vill ha väluppfostrade barn, men helt klart kul.

Sedan gillar jag Gittan-böckerna av Pija Lindenbaum. Gittan är en lite ängslig tjej som dock alldeles utmärkt dompterar gråvargar och slänger ut jobbiga älgbrorsor.

På tal om prinsessor så verkar Prinsessan Tilda av Cecilia Davidsson också vara en trevlig bekantskap. Det finns förresten fler böcker om Tilda, men dem känner jag inte till.

Grejen med barnböcker är att man får leta lite för att hitta de riktiga guldkornen. Det är inte alltid dem som det skyltas med.

Ja Gittan är kul! Itm

Skrivet av  val
j

Tack för tipsen!!

Skrivet av  BeaBom
Tusen tack för alla bra tips. Förresten...Borde inte alla sveriges barnboksbilbiotekarier få en kortkurs i genusoteori!???