Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ska vi förändra språket?!

Skrivet av Elena
OBS! Ni som inte förstår hur vi orkar bry oss kan sluta läsa här.

Apropå det här att se på barn och det är flickor eller pojkar, det är ofta svårt och de flesta verkar hamna i någon konstig gissningslek. Kan vi inte bara strunta i det? Jag föreslår att vi lånar det finska pronomet "hän" (= han eller hon, dvs 3:e person singular utan könbestämning. Vet inte riktigt om det stavas så heller, men det är inte så kinkigt...) och använder det konsekvent överallt där kön inte bör spela någon roll. Det skulle inte vara det första ordet som lånades in från finskan, och i dagens inlånsflod gör ett ord mer eller mindre väl inte så mycket? ;-)

Subjektsform: hän
- hän är goaste i hela världen!

genitiv: häns
- häns byxor har gått sönder!

objekt: hännäm
- ge bollen tillbaka till hännäm

Svar på tråden: ska vi förändra språket?!

Ha!

Skrivet av  Jenny RE
Underbart! Snuddade vid tanken när jag pratade språk med en finlandssvensk kollega, men lämnade det. Du gick några steg till och jag får springa ikapp och säga "javisst"! Är helt med på tåget, ska börja öva in vårt nya lånord på stubinen.

Visst är det roligt att "orka bry sig" förresten? Och skönt att det finns fler.

/Hän Jenny

Min femåring brukar...

Skrivet av  Egalia
...säga "hennom" - det är en bra form tycker jag!

Woman

Skrivet av  MilouO
På engelska finns det en ordlek kring ordet "woman". Då woman ju är byggt på ordet "man" byter man ut det till det mer neutrala "person" ("woperson"). Men "person" innehåller ju det manliga "son" vilket därför byts ut till "daughter". Resultatet blir "woperdaughter"! "Hän" är väldigt smart. Gillar det!

Visst serru!

Skrivet av  Joppa
tycker jättemycket om den idén!

Jag pratar ett språk hemma

Skrivet av  Balthazar
Som inte har kön och det ÄR faktiskt ganska kul, för man vet ofta inte vilket kön saken handlar om (i böcker kan det ta evigheter innan man lyckas lista ut det ;). Dessutom är vissa namn väldigt androgyna här och svenska killnamn är tjejnamn (t.ex Janne och Kai är tjejnamn).

JAA!!!

Skrivet av  Sol
Vi har absolut behov av ett neutralt begrepp för 3:e person singular i svenskan! Jag har förespråkat det länge, bland annat har jag haft det som diskussionsfråga när jag undervisat lärarstudenter om genus. Gensvaret och intresset för mitt förslag har dock inte varit så starkt :-( Eftersom jag inte kan finska kände jag inte till ordet "hän" - det är ju ett alldeles lysande förslag, passar bra med de ord som redan finns och blir därmed enkelt att förstå och borde inte vara så svårt att lära sig använda. Då skulle vi äntligen kunna få könsneutrala lagtexter också!

På svenska kanske det skulle gå

Skrivet av  Amelie
Vi har ju ändå reale och neutrum att ta till om vi skall skippa femininum och maskulinum. Men tänk er hur det skulle gå på t ex franska. Där är allt han och hon! Och mörker, kyla och natt och andra "negativa" ord är femininum, medan ljus, värme och dag och liknande "positiva" ord är maskulinum. Så det blir ett digert arbete att ändra alla språk till att bli mer könsneutrala!

spanskan är likadan

Skrivet av  Elena
men när man skriver nuförtiden kan man skriva @ i stället för vokaler som visar kön/genus.
T.ex. "hij@s" står för både "hijas" (döttrar) och "hijos" (söner).

Det är rätt roligt att läsa texter fulla med "@", problemet är att de inte kan läsas upp, åtminstone inte ännu ;-)

Jag kan inte heller prata finska, men vet sådana anekdotiska data...
En översättare berättade att det finns en dekare som inte går att översätta just p.g.a. detta pronomen, om man från början anger könet så förstör man hela intrigen.

Jag tror språk är det vi talare gör det till, vi skapar nya ord och glömmer bort gamla allt efter olika saker blir viktiga eller oviktiga för oss.

Just nu är jag jävligt trött på könfixeringen i sandlådan! Så låt oss börja använda våra nya pronomina, så får vi se hur det går!

Lysande!

Skrivet av  G
Jag börjar direkt!

...eller försöker iallafall, det blir nog mycket svårt att komma ifrån gamla vanor...

Jag är med!

Skrivet av  KL
Härligt att du orkar bry dig!!

Jösses

Skrivet av  ..
Vad är det för fel med att kalla en pojke för han? Fattar verkligen inte. Verkar som att det gått för långt ut i dikeskanterna när man ska döpa om barn i nån könlös form. För f*n,de är ju födda med ett kön.

Poängen

Skrivet av  Mustardseed
är att barn såsom vuxna ofta blir bemötta och bedömda på olika sätt när man vet deras kön. Ibland skulle man vinna otroligt mycket på att den man talar med INTE vet vilket kön personen man pratar om har. Är det verkligen så obegripligt?

idag

Skrivet av  Elena
men idag måste du ju bestämma dig för "han" eller "hon" i fall då du inte vet vad personen har för kön och i fall då det inte spelar någon roll. Vore det då inte bra att ha ett ord som täcker detta?

Eller kan du inte tänka dig fall då könet inte har någon betydelse?

Jag gillar ju olikheterna

Skrivet av  H-n
hos människor så jag tilltalas inte riktigt av iden att ta bort skillnaden mellan hon och han.

Jag är visserligen feminist (i allra högsta grad) på så vis att jag tycker kvinnor och män har samma värde (att alla har samma värde för övrigt) men jag tror inte att alla könsskillnader är inlärda eller kulturellt btingade.

Jag tycker däremot inte att könsskillnader är särskilt viktiga. Viktigare tycker jag det är att var och en får vara på sitt sätt och att alla fantastiska variationer som finns bland människor får utrymme - alltså jag skulle önska att det var mer så.