Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om att bygga saker

Skrivet av Nissan
Det var ju en diskussion nedan om att som kvinna ta tag och bygga en stuga, som någon berättade om. Jag blev inspirerad och ställde mig och byggde grind, som vi länge bestämt oss för att sätta upp. Maken var med och visade lite. Under de första 20 minutrarna var det inte mindre än tre (män) som kommenterade detta. "Jasså, du är byggmästaren här hemma, höhö" eller "Det där blir snett, hahaha" eller "jasså, det är frugan din som står för byggande här hemma". Till slut kände jag att jag började borra snett bara för att folk stod och stirrade på mig, så jag tröttnade och min man fick göra klart... Det var inga illamenande kommentarer, men varför inte tänka efter lite? Varför kommentera alls?? Jag får ta ny sats en annan gång, nu har jag iallafall lärt mig hur skruvdragaren funkar (väldigt bra verktyg får jag säga!).
Svar på tråden: Om att bygga saker

Bra gjort

Skrivet av  Frippa
av dig att ta tag i grindbyggandet. Fåniga kommenterer är bara att ignorera (lättare sagt än gjort; jag vet). Felet ligger ju hos dem som fäller dem inte hos dig.

Varför kommentera? Ja det kan man undra; allt som inte är "normalt" och går utan för normen måste kanske kommenteras för att kunna hanteras.

Flera gånger när jag exv. skottat snö har jag fått frågan (av män) var min man är. En gång låg han och sov och när jag sa det blev det stooora ögon.

Fortsätt byggandet och sätt din man på att göra något som anses vara kvinnogöra och se vad ev. kommentarerna blir då.

Höhö-kommentarer

Skrivet av  G
Jag fullkomligt kräks på den typen av kommentarer som avslutas med ett "höhö".

Asbra att du snickrade grinden och synd att du tröttnade. Jag skulle sååå gärna velat stå där bredvid och fråga vad de menade...

...kantänka att de hade drypt av fortare än kvickt då...

Absolut

Skrivet av  Nissan
Håller helt med, hö hö är aldrig något bra... Jag lovar att ge mig ut igen och snickra lite!

jaa det där är intressant

Skrivet av  Tingeling med lilla L
min pappa försöker fortfarande att snacka "vi-är-män-och-fixar-grejjer-hemma" med min man som har tummen i armhålan, trots att han _vet_ att det är jag som gör allt sånt hemma. Maken är tom. rädd för borren, verktygslådan är _min_ och i födelsedagspresent fick jag en efterlängtad skruvdragare (ja de är fantastiska!). Ändå försöker han enträget... Du får samla syrliga kommentarer och ta upp kampen! Jag tycker att det var skitbra gjort att ens ge sig på det som man är osäker på! You go girl!

*asg*

Skrivet av  politisk vilde
Hejja dig!

Förresten kanske du skulle köra lite fobiträning med din man, för hans skull menar jag. Tycker lite synd om folk med tummen i armhålan (vilket fantastiskt uttryck)...

Klart de måste kommentera

Skrivet av  politisk vilde
och de vann ju. Det var liksom syftet, det är det alltid. Enda sättet att få tyst på såna korkhuvven är att göra jobbet bättre än de själva skulle ha gjort, vilket inte är svårt, jag lovar. Killar som _verkligen_ är duktiga kommer oftast med välmenande råd istället för elaka kommentarer nämligen...

Den var bra

Skrivet av  G
så kan man urskilja höhö-pöbeln från vettiga människor!

Lämnade in stenborren imorse som maken hyrt, och uthyraren (snacka om manlig miljö) frågade om det gått bra att borra. Totalt okänslig för att jag kom kånkande med den och det kändes bra.

Gott!

Skrivet av  Nissan
Härligt att han utgick ifrån att du hyrt den! Känns hoppfullt :).

Fortsättning...

Skrivet av  Nissan
Igår stod vi och talade med lite grannar kring den nya grinden, som inte är helt klar. Någon frågade min man (såklart!) och pekade och undrade hur han skulle göra det dära? Jag svarade och sade att jag nog tar och fixar det, eftersom vi har just en sån maskin på jobbet. Kändes bra! Frågeställaren (manlig såklart) såg lite konfunderad ut men fann sig sedan och sade något i stil med "jahaja, har du sånt på jobbet, ja det var ju bra". Det finns hopp!

Fast sen pratade vi fotboll, och hur högljutt jag än diskuterade matchen tittade ändå karlarna på min man och lyssnade på honom. Suck. Men jag ger mig inte, ska fortsätta diskutera matcherna, ÄNNU högre nästa gång :).

Ja men du vet väl

Skrivet av  Frippa,
att tjejer bara tittar på fotboll för att se snygga män i shorts...

självklart...

Skrivet av  Nissan
Min lilla hjärna fattar ju ändå inte riktigt vad som händer på den stora planen!

Men när man som man

Skrivet av  Jämställd pappa
talar om gardiner så tystnar tjejerna? Nej du det är lika illa fast tvärt om.

Det är naturligtvis lika illa

Skrivet av  Frippa
och visar hur idiotiskt fånigt det är med att koppla vissa egenskaper, sysslor till kön. Tror ingen här påstår något annat.

Samma sak ju

Skrivet av  Nissan
Visst, du är ju utsatt för samma sak som jag - det går utanför normen! Lika kass det. Min man har också råkat ut för det när han tvättat fönster (visste jag inte ens att det var "kvinnogöra"), då ska grannarna kommentera och göra sig lustiga över hur jag "fått honom att göra det". Jag förstår inte riktigt vart du vill komma? Ditt exempel och mitt är ju två sidor av samma mynt, inget motsatsförhållande.

Jaa du

Skrivet av  Mustardseed
En gång när jag bytte till sommardäck på bilen på parkeringsplatsen utanför huset jag och min man bodde i då, så kom det förbi en helt okänd man. Han stannade och frågade om jag inte behövde hjälp av honom med att fixa det där. Eeeh, vad trodde han egentligen, att jag slet av däcken på bilen utan att ha en aning om hur jag skulle göra sen....?

VIsst, jag förstår att det var vänligt av honom att fråga, men samtidigt så förminskande. Han hade ALDRIG erbjudit min man hjälp om det varit han som bytt däck.

Släkten har besett vår timmerstuga

Skrivet av  Elanor
Det var jag som berättade om vår timmerstuga lite längre ner. Nu har vi haft midsommarfirande med min släkt. Jag har skrivit om detta helvete tidigare och kommer att leverera ett antal bilder efter hand (när jag har smält de värsta grodorna).

Alla bröder och svågrar har tagit tag i min sambo och bett honom gå runt och visa dem timmerhuset som HAN byggt.

Det spelar verkligen ingen roll hur många gånger både han och jag sagt att VI har gjort det, det FINNS liksom inte.

Men jag har heller inte haft tid. Har haft fullt upp i köket med systrar och svägerskor. Vad tror ni om detta beteende: svågern reser sig från frukostbordet, släpper ner sin disk i diskvattnet och sätter sig på toan i en halvtimme medan kvinnorna fixar disken och barnen kissnödiga och förtvivlade står och bankar på toadörren...

Hälsningar från en utmattad Elanor - nu har dock släkten åkt för denna gång tack och lov.