ta reda på könet |
|
Skrivet av | Tvekande mamma på besök |
Jag ställde frågorna nedan på några ankomstgrupper igår (0407-0410), men jag skulle också vilja ha svar från er som kallar er feminister. Min sambo vill gärna veta men jag vet inte vad jag vill. ------ Vi ska snart göra UL och diskuterar kring det här med att ta reda på könet. Jag har lite frågor som jag skulle vilja att ni (både ni som tagit reda på könet och ni som inte gjort det) hjälpte mig på traven med. 1. Har ni tagit reda på könet? 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Om ja: 4. Har det påverkat ditt sätt att tänka på och tala om barnet? 5. Talar du om för släkt och vänner att det blir en flicka/pojke? 6. Tänker du på det när du köper kläder och annat bebisen behöver? 7. Har ni redan bestämt namn? 8. Var det viktigt för dig att veta det före förlossningen? |
|
Svar på tråden: ta reda på könet | |
|
|
Mina svar |
|
Skrivet av Helena | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej, det föresvävade mig inte. Dessutom var det inte alls lika vanligt när jag väntade barn, det yngsta är iofs bara sex år men jag upplever att könsbestämningen har ökat enormt och kan bara anse att det går mode i det mesta:-) 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Inte intressant, kändes inte relevant. Jag väntar ett BARN, det är obegripligt nog för mig. Gillar känslan av anonymitet och hemlighet. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Inga som helst nackdelar med att inte veta (om det inte handlar om genetiska överväganden förstås, typ blödarsjuka i familjen, men då är det kanske inte ens en frågeställning?). Fördelar med att inte veta... hm, man kan inte projicera några föreställningar om killar och tjejer på ungen redan i magen. Vi styrs tillräckligt av sånt ändå! |
|
Susanne svarar |
|
Skrivet av Susanne med Viggo | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej. 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Det var viktigt för mig att inte veta. Jag ville ha ett könslöst förhållande till det lilla livet i min mage så länge som möjligt. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Se ovan. Jag tror att man lätt tolkar in saker om man vet könet. Viggo var till exempel extremt aktiv i magen och hade jag vetat att det var en pojke hade jag säkert tänkt saker i stil med att "han blir nog bra på fotboll" eller något annat helt irrelevant av bara farten. Dessutom ville jag spara överraskningen till efter förlossningen. Om ja: (svarar lite fast jag inte visste könet) 4. Har det påverkat ditt sätt att tänka på och tala om barnet? Vi hade ett arbetsnamn "Nibin" som betyder liten på ett av Tolkiens alvspråk. Det var så tydligt könlöst för oss och självklart undrade vi ofta vem det var som bodde i magen. 5. Talar du om för släkt och vänner att det blir en flicka/pojke? Många undrade om vi tagit reda på könet och ifrågasatte varför vi inte gjorde det eller inte ville göra det. Andra höll med oss. Det börjar bli en laddad fråga nu när det är så enkelt att kolla. 6. Tänker du på det när du köper kläder och annat bebisen behöver? Eftersom vi är feminister båda två köpte vi medvetet så neutrala grejor som möjligt och ur både tjej- och killsortimentet. 7. Har ni redan bestämt namn? Vi hade förslag på båda sorterna som kändes lika aktuella. Det var inte så svårt faktiskt. 8. Var det viktigt för dig att veta det före förlossningen? Nej, jag hade inga problem att knyta an till mitt barn ändå. mvh, Susanne |
|
|
|
Svar |
|
Skrivet av kanjangen | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? För att det inte spelade oss någon roll vad barnet hade för kön. Dessutom tyckte vi det var skönt att kunna förhålla oss könsneutralt till barnet, kunna köpa neutrala kläder etc etc 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Som jag skrev ovan - det går att ha ett könsneutralt förhållningssätt. Jag vet inte riktigt vad fördelen skall vara med att ta reda på könet. Mannens syster har tagit reda på könen på båda sina barn - vilket resulterade i att min svärmor raskt sydda rosa kläder till flickan innan hon ens kommit ut. Jag förstår faktiskt inte varför man vill ta reda på könet - vad spelar det för roll? |
|
Mina svar |
|
Skrivet av Kristina S | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej. 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Dels därför att jag tycker att det är en del av mystiken, och traditionen, att få veta när barnet kommit. Dessutom tänkte jag som så att det är den enda gången i ens liv då könet inte spelar någon roll, man behandlas lika ändå. Jag ville ha det så. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Vet inte om det går att mäta i fördelar eller nackdelar. Kan inte komma på några, åt något håll. |
|
Svar |
|
Skrivet av Vickan | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nix 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Därför att könet inte är relevant. Vi väntade ett barn och det spelade inte nån roll vad det blev. Faktum var att det tog en stund innan vi kollade vad det blev när barnen väl var ute. Vi var mer intresserade av att möta barnet och få kontakt. Efter en stund kom vi på att vi kanske skulle kolla mellan benen. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Nackdel? Inga alls. Fördel: Man lär känna barnet i magen som en person. |
|
|
|
svar |
|
Skrivet av Tingeling med lilla L | |
1. Har ni tagit reda på könet? *ja med sista barnet, lilla L, gjorde vi det 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? *Därför att jag ville veta hur det kändes att veta och att jag var nyfiken på att få veta så mycket som möjligt om henne 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? *fördelarna är att man slipper säga den eller liknande, det känns lättare att föreställa sig barnet och det är lättare att få en relation med barnet. För syskonen var det också lättare att föreställa sig en lillasyster än en bebis, det blev närmare och verkligare, det kändes jättebra! Nackdelen som jag ser det är att det är lätt att omedvetet eller medvetet ge barnet könsspecifika egenskaper innan det ens satt sin fot i världen.. Om ja: 4. Har det påverkat ditt sätt att tänka på och tala om barnet? *javisst, vi kallade henne vid namn innan hon hade kommit, på slutet skrev vi hennes namn på magen:) 5. Talar du om för släkt och vänner att det blir en flicka/pojke? *ja det gjorde vi 6. Tänker du på det när du köper kläder och annat bebisen behöver? *ja det är nog oundvikligt 7. Har ni redan bestämt namn? *ja 8. Var det viktigt för dig att veta det före förlossningen? *nja eftersom det inte spelade någon roll egentligen så tillvida att vi ville ha en bebis inte specifikt en flicka eller pojke så spelade det ingen roll. Men eftersom jag _ville_ veta så var det, kanske inte viktigt, men en önskan iallafall. En sak som blev häftig, som jag inte tänkte på innan, var att när vi kom in till fölossningen och hon skulle födas pratade alla i rummet om henne genom att nämna henne vid namn, tex nu ligger lilla L så här långt ned bla bla.. hon blev så nära och det blev så konkret att det var nu som just lilla L skulle födas, detta var hennes födelse! Det kändes härligt! |
|
Svar |
|
Skrivet av politisk vilde | |
1. Har ni tagit reda på könet? Inte med första, men med andra tänker vi göra det. 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Mannen ville inte. Den här gången fick jag bestämma ;-) 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Jag är en nyfiken typ, jag vill veta allt! Jag vet också att jag skulle känna mig närmare barnet om jag kunde kalla det vid namn. Självklart vill jag inte att det ska spela någon roll vilket kön barnet har, men jag vill veta det ändå. Att vi inte visste med första barnet var frustrerande för mig, även om barnet redan i magen klargjorde att det skulle bli en viljestark unge. Självklart kommer vi inte att köpa speciella färger på kläder, har alltid strävat efter att ha neutrala och fina kläder. Dotterna har inte förrän nu börjat välja klänning före byxor, för att de andra på dagis inkl fröknarna, har det (hon är drygt tre). Och namn - vi har mer eller mindre bestämt ett tjejnamn för länge sedan, killnamnet är det värre med. Förra förlossningen slutade i ett sövt akutsnitt, och för mig var det otroligt skönt att vi redan hade bestämt namn. Trots att jag inte fick träffa henne på flera timmar efter snittet (har bara ett vagt minne av att de sa att jag fått en flicka, sen slocknade jag igen) och då kunde jag lättare tänka på henne och förstå att jag hade fått barn iallafall medan jag låg på uppvaket. Så visst, jag har en massa ideal uppsatta för mig själv, men jag uppfyller dem inte alltid. Har varit med om för mycket i mitt liv för att alltid kräva 100% konsekvens av mig själv. |
|
Ellen svarar |
|
Skrivet av Ellen med fröken Fjun | |
1. Har ni tagit reda på könet? Ja 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Vi ville båda veta som "förberedelse". Visst, det kändes lite motssägelsefullt i förhållande till de feministiska idealen, men tyvärr så är ju det mesta så upphängt på kön. Vi ville vara förberedda för att kunna tänka på "strategi" för att stålsätta oss mot så mycket traditionella könspådyvlingar som möjligt. Låter kanske flummigt, men jag kan inte förklara det på bättre sätt. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Om ja: 4. Har det påverkat ditt sätt att tänka på och tala om barnet? Jo, det gjorde det så klart delvis, men kanske inte så att jag bara pratade om det på ett "flickigt" sätt utan också att jag fick längre tid på mig att faktiskt jobba med att rensa ut fördomar. Jag fick också längre tid på mig att göra klart för släktingar och så att vi faktiskt inte vill ha några spetsklänningar i rosa tyll. 5. Talar du om för släkt och vänner att det blir en flicka/pojke? Ja, vi talade om det 6. Tänker du på det när du köper kläder och annat bebisen behöver? Ja, jag försökte (och gör så fortfarande) se till att det inte finns för mycket av varken det ena eller det andra. Så många klänningar har det inte blivit (nog inte köpt någon...) och nog endast ett rosa plagg (precis nyligen...). Jag köpte nog inte kläder och saker som skilde sig så mycket från om jag skulle väntat en pojke. 7. Har ni redan bestämt namn? Ja, vi bestämde namn redan innan 8. Var det viktigt för dig att veta det före förlossningen? Ja, det var det faktiskt, tyvärr kan jag väl säga för egentligen tycker jag att det inte ska spala någon roll, men jag är också påverkad av samhällsnormerna, så är det bara... |
|
|
|
Och SESA svarar |
|
Skrivet av SESA | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej. 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Känns inte relevant i sammanhanget. Det är en bebis och främst vill jag veta att barnet mår bra, växer bra och är friskt. Jag vill inte börja placera barnet i könstillhörighet, jag vill inte börja föreställa mig barnet, relationen, föräldraskapet med barnets kön som utgångspunkt. Tror nämligen att hur mycket man än försöker så är man påverkad åt något håll av sina föreställningar kring kön och könsroller. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Kan inte se någon fördel direkt, eftersom jag tycker att det är rätt ointressant. Stillad nyfikenhet kanske? Men det är ju lite spännande också, att inte veta innan det är ju halva nöjet *nästan* med att föda barn. |
|
Johanna svarar |
|
Skrivet av Johanna m Pys bf 15/9 | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Dels vill min man inte veta. Och även om han ville skulle jag vara tveksamt eftersom de så ofta kan ha fel - och hur känns det då? Man kanske får svårt att knyta an/barnet känns som en bortbyting i början osv. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Jag skulle gärna vilja veta därför att jag tror inom mig att det är en pojke - trots att jag inte har några belägg för det alls - och det känns konstigt att tro det. Tänk om det är en tjej. Sen tycker jag det är väldigt svårt att tänka på magen som bara "barnet". Att veta om det är en tjej eller kille gör ju att man kommer lite närmare den lilla filuren därinne. Nackdel vet jag inte - det är ju samma barn som kommer ut oavsett om man vet eller inte. Det som jag skulle oroa mig för var att de sett fel isåfall. Det är ju knappast någon exakt vetenskap dessa köns-ul. |
|
Annjo svarar |
|
Skrivet av Annjo | |
1. Har ni tagit reda på könet? ~ja 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? ~vi var nyfikna och jag ville veta så mycket som möjligt om bebisen "där inne". 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? ~en fördel för mig var att jag hade lättare att få känslor för bebisen. (led av ångest och fick psykologhjälp som gravid, och den psykologen tyckte det hjälpte mig att veta så mycket som möjligt, inkl könet) Om ja: 4. Har det påverkat ditt sätt att tänka på och tala om barnet? ~nja, troligen men jag kan inte sätta fingret på hur. 5. Talar du om för släkt och vänner att det blir en flicka/pojke? ~ja det gjorde vi. 6. Tänker du på det när du köper kläder och annat bebisen behöver? ~nej, inte så att vi sprang ut och handlade rosa bebiskläder. Vi köpte ändå mest "pojkkläder" eftersom jag tycker att de är finare. 7. Har ni redan bestämt namn? ~ja, det hade vi. 8. Var det viktigt för dig att veta det före förlossningen? ~ja, det tycker jag. |
|
|
|
GlitterEmma svarar: |
|
Skrivet av Emma - mer glitter åt folket! | |
1. Har ni tagit reda på könet? Inte med första barnet, men med andra. 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Första gången gjorde vi inte det för att det verkligen inte spelade någon roll. Vi var helt chockade över att vi skulle få ett barn öht, så hur det såg ut mellan benen var inte relevant. Med andra barnet hade jag rätt svårt att ta till mig graviditeten, det kändes bara otroligt overkligt och abstrakt alltihop, dessutom hann jag inte reflektera så mycket över det eftersom vi redan hade ett barn att ta hand om. För att göra det mer verkligt och för att kunna engagera mig lite mer känslomässigt ville jag ha ett namn på fostret. Eftersom att könet är rätt avgörande vid namngivning så tog vi reda på det. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Beror helt på situationen. Om ja: 4. Har det påverkat ditt sätt att tänka på och tala om barnet? Ja, bebisen i magen fick ett namn, ett utseende och en personlighet (de två sista enbart i mitt huvud såklart). Och nej, jag menar inte att personlighet och kön har något med varandra att göra. *ler* 5. Talar du om för släkt och vänner att det blir en flicka/pojke? Ja, det gjorde jag. 6. Tänker du på det när du köper kläder och annat bebisen behöver? Inte mycket. Vi är inte mycket för volanger och spetsar ändå i vår familj, utan alla klär sig i jeans och munkjacka oavsett kön. 7. Har ni redan bestämt namn? Ja, det var ju därför vi tog reda på det. :-) 8. Var det viktigt för dig att veta det före förlossningen? Ja, för jag behövde få en känslomässig anknytning till bebisen redan i magen kände jag. Det låter kanske konstigt, men jag ville veta exakt vem som var därinne! Det fick jag såklart inte veta, *skrattar* men rent emotionellt så hjälpte det att få ett namn på personen i magen. |
|
MIna svar |
|
Skrivet av annika60 | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Vi ville inte veta i förväg. Första gången var det öht inte aktuellt. Vi tog inga prover. Vårt första barn var flerhandikappat och vår största önskan de tre följande gångerna var att få ett barn utan funktionshinder och svårigheter. Kön kändes inte alls viktigt... Vi gjorde fö bara moderkaksprov med andra barnet, sen avstod vi från alla prov utom UL med en expliciut önskan att inte få veta kön.. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Ser varken för-eller nackdelar. kön är oviktigt. |
|
Mina svar |
|
Skrivet av Tigre | |
1. Har ni tagit reda på könet? Nej inte förra gången och inte denna gång heller. 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Därför det är oväsentligt för oss att veta vilket kön barnet har. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Ingen nackdel med att inte veta. Om ja: 4. Har det påverkat ditt sätt att tänka på och tala om barnet? 5. Talar du om för släkt och vänner att det blir en flicka/pojke? 6. Tänker du på det när du köper kläder och annat bebisen behöver? 7. Har ni redan bestämt namn? 8. Var det viktigt för dig att veta det före förlossningen? |
|
|
|
VI vet att det är en tjej |
|
Skrivet av Groten | |
som kommer till oss närsomhelst! Vi har två tjejer innan. Vi gjorde det för att det var möjligt att få reda på det i samband med fvp. Det kändes som att vi lika gärna kunde få veta då som sen. En fördel är att kunna säga till alla som säger "hoppas det blir en kille den här gången", eller "det ser ut som en pojkmage" edyl, att Nej, det är en tjej och det är vi jättelyckliga för. Det är självklart att det påverkar. Man slipper säga "det" utan kan säga "hon". Det är stor skillnad. VI bestämde namn på ett tidigt stadium, men det är förstås på villkor att det passar personen som snart kommer... Hälsningar |
|
Vill men får inte |
|
Skrivet av Mortorio | |
1. Har ni tagit reda på könet? För tidigt gravid för något sådant än, men vi vill gärna. 2. Varför gjorde ni det/ gjorde inte det? Vi kommer inte få, dom gör inte det i detta länet, om man inte går privat men det kostar massa pengar och så viktigt är det inte. 3. Vad är nackdelen/fördelen med att veta/inte veta könet? Enda anledningen till att vi vill är för att barnet har en storebror som är tre år och det känns lättare att vara mer personlig med honom när man talar om barnet om man nämner det med namn. VI har redan namn klara, både till flicka och pojke så det är inte några problem. När vi väntade vårat första barn var det helt ointressant, så det är bara för hans skull. |
|
Tack för alla svar |
|
Skrivet av Tvekande mamma på besök | |
Vad annorlunda svar man får här jämfört med ankomstgrupperna. Känner mig mindre UFO nu ;-) | |