Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

kommentar på dagis

Skrivet av Mossi
Idag på dagis fick jag höra att några av flickorna hade varit så duktiga. En barnskötare och två flickor hade bestämt att pojkarna minsann inte kunde städa ordentligt och därför gjorde flickorna allt själva. De hade städat hela lekrummet jättenoga och pojkarna hade lekt istället.
Jag blir så arg och ledsen. Samtidigt kändes det inte rätt att börja ifrågasätta personalen i kapprummet. Kann ni hjälpa mig med hur jag ska hantera detta? Jag har tidigare försökt diskutera hur pojkar och flickor bemöts på möten osv men har inte fått så mycket respons. Det här kändes verkligen som ett övertramp från personalens sida. Samtidigt vill jag inte hänga ut någon. Avdelningarna är dessutom ihopslagna så jag känner inte just den här personen så väl.
Som förälder till en pojke är jag verkligen angelägen om att han får lära sig att det inte är kvinnors ansvar att städningen funkar. Nu känner jag mig motarbetad.
Svar på tråden: kommentar på dagis

Aah hjälp!

Skrivet av  Tingeling med E, J och lilla L
Jag hade blivit galen, tur att du har lite mer is i magen... Om du har tagit upp det förut utan att få något gehör tycker jag att du ska vända dig direkt till föreståndaren. Eftersom det inte är frivilligt att arbeta för jämställdhet på förskolan idag får man väl hoppas att hon/han är medveten. Annars får man gå högre upp...
 

absolut

Skrivet av  rhino
jag kan aldrig tänka mig att personalen har rätt att agera så där.
 

Desto större anledning

Skrivet av  Amelie
att låta pojkarna vara med, om de inte gör det ordentligt. Någon pojke har väl snappat upp någonstans att flickor skall ha huvudansvaret för städning, resten hänger på, och så gör detta att de slipper! Dagispersonalen bekräftar och stärker pojkarna i sin tro att deras uppgift är att ha roligt och flickornas att städa.

Vad skulle de ha gjort om en flicka hade städat oordentligt? Hade de ens lagt märke till det då?

Tala om det för dem nu och ställ frågan om de tycker att det skall vara så. Visa att du är missnöjd med deras sätt att uppfostra ditt barn!
 

fast nu var det ju inte pojkarna...

Skrivet av  rätt ska vara rätt
Mossi skriver ju att det var några flickor + en barnskötare som hade bestämt att pojkar inte kan städa.
Så varför hittar du på att "nån pojke skulle ha snappat upp nånstans att flickor ska ha huvudansvaret för att städa"? Det är ju inte alls det hon säjer.

Istället var det några flickor som hade snappat upp att dom minsann var mycket bättre på städning än pojkar... Rätt typiskt tycker jag, och rätt typiskt att du genast drar en helt annan slutsats.

Istället för att fundera över varför pojkar EVENTUELLT inte skulle vilja städa, fast det vet vi inget om, så kan du väl fundera över varför flickorna tror att dom kan städa mycket bättre än pojkarna.
 

svårt att hålla dig?

Skrivet av  läs redax inlägg!
det är "Rätt typiskt tycker jag, och rätt typiskt att du genast drar en helt annan slutsats." som avslöjar dig.
 

vad är det som avslöjar vad?

Skrivet av  rätt ska vara rätt
och vad för redax inlägg är det som jag ska läsa. Nu är du verkligen knepig!!!
Och i sakfrågan har du inget att säga??
 

du e så söt i din oskuld!

Skrivet av  läs redax inlägg!
visst har du rätt i sakfrågan men resten haltar.
e ff som en syltburk eller varböld för dig? :-)
 

Rikitgt svinigt inlägg!

Skrivet av  rätt ska vara rätt
Skriva taskiga kommentarer bara när du inte har nått bra svar på det jag skrev,och när du dragit förhastade slutsatser... riktigt grisigt!

OM du tror att jag är nån speciell skribent som du känner sen tidigare så be för all del redax kolla det. Du och redax har mitt fulla medgivande att kontrollera min inloggning. Själv tycker jag att du beter dig riktigt riktigt svinaktigt.

Och i sakfrågan har du absolut inget att säga. Fy fan för såna inlägg.
 

ajaj

Skrivet av  nöff nöff :-)
en riktigt öm tå?
och sakfrågan svara ja på, bara du läser får du se.
 

Jag uppfattade det som

Skrivet av  Amelie
att flickorna sett att pojkarna städade slarvigt. Jag kan mycket väl ha uppfattat fel, men det tar inte bort min poäng, nämligen att det är större anledning att låta pojkarna städa om det uppfattas som om de inte kan det.

Är det typiskt av mig att dra en annan slutsats? Om du tycker jag drar felaktiga slutsatser ofta kan du säga det på ett sakligt sätt och analysera innehållet i missuppfattningen och se om det påverkar mitt budskap, istället för att flytta fokus ifrån ämnet genom att dra in nya saker som inte hör dit!
 

Om flickorna

Skrivet av  rätt ska vara rätt
bestämmer att pojkarna inte kan städa nog bra utan tar över, ja, då tycker jag faktiskt att problemet är mest flickornas (och personalens att ta tag i).
Det är väl inte flickornas åsikt om bra städning som ska vara allena styrande. Eller tycker du att dom ska växa upp till mammor som bara städar och städar och klagar över att deras sambos och makar inte kan städa nog bra.
Och jag skrev inte att det är typiskt DIG att ha denna inställning, utan jag skrev att det är en typisk åsikt som jag tycker är fel.

På vilket sätt jag skulle byta fokus från ämnet fattar jag inte alls. Jag svarar på inlägget där jag ifrågasätter var du fått dina tankar om lata pojkar ifrån , som inte alls nämns i orginalinlägget, och får ett fräckt och riktigt grisigt svar som ifrågasätter mig som person. Men jag märker att du lämnade den diskussionen så jag förstår att du inser att du har fel... Riktigt dålig stil tycker jag i allafall att du har visat i ditt inlägg här ovan som heter "svårt att hålla dig". Det inlägget + ditt första där du hittar på saker gör att jag nog i fortsättningen kommer att läsa dina inlägg med mycket stor skepsis.
 

Rätt skall vara rätt!

Skrivet av  Amelie
Du tar bara för givet att jag har skrivit ovanstående osakliga och korkade inlägg! Det får mig att förstå hur intresserad du är av en vettig debatt om detta. Du var alltså bara ute efter att provocera, och fortsätter i den stilen. Därmed är diskussionen avsutad för min del, om du inte kan be om ursäkt för ditt fula påhopp förstås!

Jag har aldrig undertecknat något inlägg med annat än mitt namn!
 

Oproffsigt

Skrivet av  _felix_
var det av barnskötaren att lägga upp städningen på detta vis. Ta kritiken på ett föräldramöte eller direkt med föreståndaren. Jag var under mina barns dagis och fritids-period av livet betraktad som "obekväm" dvs framförde kritik och hade åsikter.
Jobbig helt enkelt. Jag är i efterhand övertygad om att detta påverkade personalens inställning till mina barn. Som förälder är man i beroendeställning till personalen och kommer alltid att vara det. Det eventuella "skada" som uppkommer på dagis och fritids genom knasiga och ogenomtänkta pedagogiska upplägg och grupptryck får man försöka reparera hemma genom att i praktik och ord ge dina värderingar till dina barn.
 

Tråkigt!

Skrivet av  Tigre
Att personalen inte inser hur mycket skada de gör genom att hantera sådan saker på det viset du beskriver.

Jag önskar att alla som arbetar med pedagogik var tvungna att genomgå genuspedagogik i sin utbildning. Tyvärr är det inte så, men det skulle behövas.