Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ätit på McDonald på sistone?

Skrivet av Mortorio
Vi var där två dagar i rad (arvikafestivalen) och min man brukar alltid köpa barnmeny (fråga mig inte varför).
Första dagen fick vi en låda med bilar på som man kunde riva ur och bygga ihop till en trediminsionell pappbil och i låg det en liten bil som kunde lysa.
På kartongen stod det "tävla är kul"
Vi höjde på ögonbrynen och min man sa lite sarkastiskt:
"ja för leka är ju överskattat, det viktigaste är ju att man kommer först, inte att man har kul".
Dagen efter köpte han en leksakslåda igen och på den var det en mycket smal flicka med getingmidja och i stora drag en onaturlig kropp. Man kunde på denna låda riva ut en liten klippdocka och små kläder som man kunde hänga på. I lådan var det en liten docka och på lådan stod det "mode är kul".
När vi gämförde lådorna med varandra så mådde jag lite illa, vad är det dom försöker göra med våra barn, killar ska få tävlingskomplex och flickorna ätstörningar i så ung ålder som möjligt eller?

Ingen annan som upplevt deras nya slogan?
Svar på tråden: Ätit på McDonald på sistone?

nä nu håller jag inte med riktig

Skrivet av  liilei
Jag fattar inte hur man får Tävla är kul, till att bli leka är ju överskattat, det viktigaste är ju att man kommer först.

Tävlingar i sej ser jag inget fel i. Men det är kanske för att jag älskar tävlingar av naturen, och ser inte att det har varit negativt på något sätt inte mitt liv i alla fall. Och man behöver inte nödvändigtvis tävla emot någon annan bara för att man tävlar.

Vinna ska inte betyda allt, helst inte för någon, men speciellt inte för barn. Tävlingar ska vara en form av lek och inte på någon sätt göra att man underskattar lek. Men jag tycker samtidig att det ibland görs fel när man ska göra alla till vinnare på ett påklistrat sätt som jag har upplevt ibland när det gäller barns tävlingar. Jag tycker inte att man ska ta bårt glädjen över att ha vunit utan snarare lära ut hur man förlorar på ett bra sätt.

Att förlora på ett bra sätt gör man då när man inte missunar den som har vunit glädjen utan tycker att vist den här gången var h*n bättre.

Att förlora på ett bra sätt gör man när man inte låter det trycka ner än. Utan att vist nu förlora jag men det är inte hela världen för det.

Nu måste jag amma skriver mer senare.
 

fortsättning

Skrivet av  liilei
Mode är kul, nja jag vet faktiskt inte vad barn kan tänka när de läser det. När jag var liten så viste jag inte vad ordet mode var för något. Då skulle det snarare varit kläder är kul. (Det är det förståss inte alla som tycker men det gäller ju allt.) När jag var ett barn så tyckte jag det fanns inget roligare än att leka med kläder. Både att tästa olika kläder på sej själv och givetvis kompisarna också. Dels att byta kläder på barbiedockorna. Barbie är ju smal men det tänkte jag aldrig på som barn. Däremot så tänkte jag på när mina föräldrar sa åt mej att inte sätta så mycket smör på mackan för då blir man fet. Och att man alltid pratar om fett och feta människor som något fult och problematiskt. Även fast det var ju långt senare än då jag lekte med dockor.

När jag gick på gumnasiet på estetiska pogrammet(konst och formgivning) Så var det många där som drömde om att jobba med just mode. Vi ritade kläder och pratade mycket om mode. Ja det är svårt att beskriva men gu va kul vi hade och då var vi ju mycket äldre än de som McDonalds leksaker var menade för.

Det som jag tycker är synd är bara att för ofta så frågar de på McDonalds att ska du ha en leksak till en pojke eller en filcka, i stället för att fråga ska du ha en bil eller en docka.

 

Ja visst blir man

Skrivet av  lyckligt lottad
galen när de frågar så. Hurså? brukar jag fråga tillbaka och då ser de liter handfallna ut stackaran och sne får man välja vad man vill ha. Det är superirriterande att de har så könsuppdelade leksaker. Ytterligare en anledning till att jag försöker att bojkotta stället. Fast vi var där i veckan och vår flicka fick en helt förfärlig docka som hon tyckte var jättefin...
 

Angående tävling är kul.

Skrivet av  Mortorio
Jag har läst pedagogik inom scouting och just där har vi pratat om hur mycket tävling präglar våra barns liv. I skolan är de som är bäst utmärka (kanske inte lika mycket idag som förr men ändå) i gymnastiken ska det alltid tävlas, fotboll, innebandy, löpning med mera. För att inte tala om alla barnens olika idrotter, det är tillockmed uttagningar inom sporten idag.
Det är inte så svårt att lära ett barn som vinner någon gång då och då att unna vinnaren men tänk på de barn som är medelmåttor rakt igenom, som aldrig vinner.
Dom som vinner ibland vet ju redan om att det är roligt att tävla så för dom behöver man inte tala om det, och för dom som aldrig vinner så är det bara att gnugga in ännu mer i dom att dom inte är värda något.
Dom lekar jag brukar leka med barnen är de som ALLA vinner eller ALLA förlorar.

Därför tycker jag att det är viktigare att lära barn att kan leka UTAN att någon måste vara bäst hela tiden.
 

beror på

Skrivet av  Liilei
Allt kan ju göras så extremt att det blir bara fel. Och sen är det här ett stort ämne(om hur tävlingar påvärkar barn) som närtill är omöjlig att prata om på det här sättet. För det beror så på vad är det för barn, vilken ålder de är i, finns det någon lekledare lärare mm eller är det barnen själva som väljer att tävla, vad för typ av tälvling det är och så vidare.

Men om vi går tillbaka till vad det från början handlade om så var det en leksak som jag är övertygad om att var en typ av sportbil(skulle aldrig tro att det var en familjebil), och att på den leksakens kartong står alltså texten Tävla är kul. För det första tror jag inte att ner än kanske 5% av alla de barn som har fått den leksaken har läst texten som finns på lådan. Och jag tror inte att de på något sätt blir negativt påverkade av den texten. Om den nu påvärkar överhuvudtaget så är det väll mer i form av att se ber mamma om en till så de kan tävla med bilarna. (vi tävlade i alla fall jätte mycket med leksaksbilar när vi var små)

Men tillbaka till tävlingar i stort. Jag tror att det finns massa possitivt med tävlingar men givetvis blir det för mycket är det inte bra.

Jag vet inte om jag har träffat något barn som är medelmåttor rakt igenom. Jag har väll inte annaluserat det så mycket just. Men jag har alltid upptäckt att barn är duktiga inom något område. Gäller bara att man kan se det. (har jobbat idiellt med barn i flera år och därtill praktiserat en hel del. Skulle jag inte vara dyslektiker skulle jag nog har utbildat mej inom området, men nu tycker jag det är för jobbig)

Jag gillar som sakt inte tävlingar där alla vinner. Tycker det är för mycket jantelag över det hela. Typ våga inte tro att du är bra på något. Då tycker jag det är bättre att inte tävla alls.

Inom idrott har jag alltid varit mellan dålig och medelmåtta. Det har aldrig gjort mej något. Har ändå i hela min barndom och tonårstid gillat att vara med i olika idrotter. Jag har älskat att åka på tävlingar även fast vårt lag var nästan alltid de som förlorade. Men jag älskade vara där ändå. Det var en så fin gruppkänsla, Det var så kul att heja på något annat lag (så länge de inte spelade emot oss) och heja fram dem. Det var kul att se hur man själv utveklades eller änns lag. Beror på om det var lagsport eller inte.

Ja jag vet alla är inte som jag, men jag tror att många är det. Och jag tycker att det är så synd att det finns folk som har så negativ inställning till tävlingar.

Sen är det ju det här med hur vi vuxna betyer oss. Jag var med i en kör när jag var jätte liten. Men slutade för min mamma sa alltid åt mej att vi är inte musikaliska i våran familj. Musik är inget man kan lära sej utan något man föds till att kunna eller inte. Ja det var ju inte så konstigt att jag inte gillade musik.

Som jag ska tidigare så tror jag inte leksaker påverkar barn vidare mycket. Jag tror det är vi vuxna som påvärkar mest sen andra barn och sen en hel del vilken personlighet barnet har.

 

Det som irriterar mig

Skrivet av  Annjo
något till vansinne är när de frågar om det är till en pojke eller flicka! Min 4-åriga kille vill nämligen nästan alltid ha "tjejlådan" och det måste väl finnas fler som han (och "tvärtom")? Någon gång har jag varit med om att de frågat docka eller bil, men oftast frågar de om det är till en pojke eller flicka.
 

Men det får de väl inte?

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Har för mig att de ska fråga vilken leksak man vill ha och att de INTE får fråga pojke eller flicka. Plus att de faktiskt måste fråga. Kanske bara jag som inbillar mig?
 

Har också hört

Skrivet av  Annjo
att de inte får fråga, men det GÖR de det ändå......
 

De gör det i alla fall

Skrivet av  maisy
Jag vet inte om de får fråga om det är till en pojke eller flicka eller inte, men det är helt klart så att de gör det. Jag brukar svara att det säger jag inte. Om inte sonen är med, för nuförtiden syns det att han är en kille.

Fast vi går inte på McDonalds egentligen, har inte gjort på bra länge, för den stora sonen som är elva bojkottar McDonalds. Inte mig emot. :-)
 

Gissa vilken fråga jag fick,

Skrivet av  Mortorio
och i stort sett alltid får.
 

fick frågan idag

Skrivet av  Nickan
och då frågade de iaf om vi ville ha en docka eller en bil. Vi bad om att få se dem och bestämde sedan oss för tre dockor till våra tre barn (de var inte med).

/Nickan
 

"Barbie eller bil?"

Skrivet av  Cat med K och S
frågade de oss. Första gången tog vi barbie (vi har en son) men den dockan var ju så gräsligt ful, supersmal och sminkad! Usch, sen har vi tagit bilen två gånger (ja, vi äter där ganska ofta, hehe...), för den är ju lite roligare. Så hade jag gjort även om haft en dotter!
 

Min mamma var

Skrivet av  Tigre
där med vår son (vi äter inte själva där) och då frågade de också om vilken han ville ha. Han valde bilen...
 

OT

Skrivet av  Vickan
Varför äta på McD när de hade jättegod mat på området? Älgkebaben var klart mycket godare än McD. Fanns mycket veggmat oxå.
 

Tror du att det var jag som bestämde det =D

Skrivet av  Mortorio
Som gravid så kräks jag nästan av allt som heter snabbmat, mcd, max, bk och maten på området.
Jag provade älgkebaben, den är säkert god i vanliga fall men icke denna gång.
Som tur var så jobbade jag på festivalen så jag fick husmanskost gratis i matsalen.
 

Coolt

Skrivet av  Vickan
Känner en del som jobbat/jobbar på festivalen. Var själv funktionär 92.

Själv älskade jag snabbmat när jag var gravid.
 

Jag rasar i vikt i alla fall

Skrivet av  Mortorio
kan inte äta för sött för fett eller för mycket.
92, du är nog lite äldre än mig, 92 började jag gymnaiset. ;D
Så du var med i stort sett i starten då.
 

Knappast ny

Skrivet av  Joppa
sådär har de ju hållit på i evigheter, det är kräkmedel.....det värsta är att ingen annan kedja erbjuder lättillgänglig mat som barnen äter, på samma sätt. DE äger marknaden, och det är sjukt! Tänk vad det skulle vara bra *obs superduper affärsidé* om det fanns en restaurangkedja med schysst och barnvänlig mat, nyttig OCH god, i enkla förpackningar som också tilltalar barnen så att de ÄTER fast man är ute på utflykt och betalar för utemat, så att man slipper gnället (alla småbarnsföräldrar torde förstå vad jag menar med det här babblet) och tröttheten och godissuget, OCH schyssta budskap. Jag kan gärna betala motsvarande vad jag betalar på MD (som fö inte är så oerhört billiga som ryktet säger), om jag bara slipper skitkulturen de ångvältrar fram....
 

Asså

Skrivet av  Joppa
det blev kanske lite OT där....förstår att du snackade om budskapen på lådorna, och jag uppfattar dem som solklart sexistiska, givetvis menar de att bilarna är till killarna och dockorna till tjejerna.....därom råder nog inget tvivel
 

Tja, det finns alternativ (fortsatt OT)

Skrivet av  Mortorio
men dom har samma typer av leksaker.

MIn son föredrar BK, dom har godare nuggetsar, annars har dom samma utbud åt barn och en leksak, samma med max. Max har bättre leksaker, har nog aldrig varit med om sexistiska leksaker eller att jag blivit tillfrågad om det är en flicka eller pojke.
Sibylla är annars bäst i matväg, kan både välja exakt samma utbud som bk max och mc med även korv med mos eller kötbullar med mos vilket är ett nyttigare alternativ.
Men leksaksfronten är sig lik.

Bk har för överigt mycket godare burgare än mc ;D
 

Artiklar från Familjeliv