Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förslag

Skrivet av Kapris
Detta inlägg finns även på "jämlikt hemma".

Jag har varit några dagar och hälsat på en kompis som har sambo och liten bebis. Frågan om delad föräldraledighet kom upp och i deras familj är det hon som tar "allt", han ska förlänga semestern nästa år med några veckor. Hon påstod att de inte har råd att han är hemma, men efter ett tag framgick det att de inte ens har räknat ut om det skulle gå...

Jag blev så trött och ledsen.. det är ett standardsvar att säga att man inte har råd att pappan tar en del av föräldraledigheten... det beror ofta på vad man är beredd att avstå ifrån..kanske kunde mina vänner ha väntat med att riva ut köket och bygga ett nytt???

Nu till mitt förslag. Jag vill höra vad ni tycker om det! När man ska ansöka om föräldrapenning är det barnet man utgår ifrån: barnets mamma tjänar XX kr och barnets pappa tjänar XX kr (bådas inkomster måste alltså fyllas i även om det är den ene som ska ta ut sina dagar). Sedan finns det en ruta där man skriver typ: "om mamman tar halva tiden och pappan halva tiden förlorar ni XX kr, om mamman/pappan tar 2/3 av tiden förlorar ni XX kr, om mamman/pappan tar allt utom de två öronmärkta månaderna förlorar ni XX kr". Det kanske måste stå vårdnadshavare 1 och 2 för att det ska bli korrekt förresten.

Men man gör alltså en beräkning åt familjen, så att de kan se svart på vitt vilken skillnad det faktiskt blir. När ens S-dagar är uträknade borde det inte bli så mycket mer jobb för F-kassan att fylla i dessa uppgifter. Sedan ska det följa med en liten trevlig broschyr där det står något i stil med "Hur mycket är dina barn värda?" Sedan kan det stå en text om att vissa perioder i livet kanske det är värt att omprioritera det materiella. "Måste man byta till större bil direkt när man får ett barn? Kan det vänta?" Och något om värdet som man får av att vara hemma med sina barn. Eller något om att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Nej, nu börjar jag svamla lite.. men förstår ni poängen? Lite moralpredikan kanske behövs..

Jag har inte läst på denna sida såå länge, så förslaget kanske redan har varit uppe, men iallafall.. vad tycker du??
Svar på tråden: Förslag

Det låter ju vettigt, men

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
för varje kommun och varje familj måste ju en individuell beräkning göras. Skattetabell, eventuella lån som ska dras av, marginalskatter etc, så det måste finnas en bra beräkningsmodell om man ska få fram vad det kommer att bli. Så det måste bli en blankett man fyller i och lämnar in.

Men lyckas man så kan man ju även i medföljande broschyr lämna tips på enkla sätt att spara in pengar under föräldraledigheten, ex köpa begagnat istf nytt, tygblöjor istf engångs, ställa av en bil och köpa månadskort på lokaltrafiken etc. Där kan man lätt spara in mellan tio och femtontusen (minst en tusenlapp i månaden för bilen) vilket motsvarar flera månaders ledighet för pappan.
 

Rätt till viss del.

Skrivet av  Helene med Leo 17/5
Jag gillar idén med utformning av formulär osv men "moralpredikan" hjälper knappast i familjer där man tjänar väldigt olika mkt. Man har ju de utgifter man har...
Nej, höj taket till 200 000. Det borde räcka för att få med de flesta.
Det är ju ändå inte så många som tjänar över 70 000 så det blir inte så dyrt för samhället om man betänker att tiden inte är så lång ändå.
Precis som du säger så är det ju BARNEN som ledigheten ska vara till för.
 

men jag fattar inte (långt o lite svamligt)

Skrivet av  ior
hur mycket ska man hålla på och höja o höja uppåt. Tycker att det daltas lite med medelinkomstföräldrarna som inte "har rååååd". Tjänar man bra borde man också ha råd att vara hemma med sina barn - det är ju en prioriteringssak till viss del. De som generellt har låga inkomster då? Eller om man t.ex. studerat länge som jag och får 3500 i månaden. Det är också ett problem. Jag skulle gärna varit hemma längre än några månader men hade inte råd. Ja, det var dålig "planering" från vår sida - jag skulle ha pluggat klart, skaffat jobb osv, men saker händer ju.

En annan sida av saken som jag tänkt på är ju att antalet dagar man tar ut det inte nödvändigtvis säger så mycket om den egentliga ledigheten. Den som tjänar bättre kan ju faktiskt dra ut på ledigheten längre (i min familjs fall t.ex. genom att inte ta ut alla dagar i veckan). Jag tog ut alla dagar naturligtvis, medan min kille tar ut fem i veckan och jobbar deltid resten. Vi pusslar och håller på. Men på pappret ser det ju ut som om han tagit ut 75 %...

Ja, det blev långt o svamligt. Kontentan är att jag tycker tanken om en tvärdelning av föräldrapengen inte tar hänsyn till andra levnadssituationer än att båda har fasta jobb.
 

Varför det?

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Om man tjänar 70 000 i månaden tycker jag företagen kan sponsra ledigheten några månader. Dessutom borde man kunna spara undan mycket pengar för ledigheten. Att höja taket över 30 000 känns bara fånigt, bättre då att höja "golvet" till 6 000 i månaden, det ger iallafall lite mer klirr i kassan för studerande och folk utan SGI.
 

Det blir orättvist

Skrivet av  Helene med Leo 17/5
för de barn vars föräldrar arbetar på företag som inte sponsrar upp till lönenivån. Många företag gör det ju, min mans tex och det gör att han kan vara hemma annars hade vi aldrig haft råd med det.
Visst kan man höja golvet också men jag tror inte att föräldraförsäkringen är till för att fungera som extra inkoms utan som kompensation för lönebortfall och det gör den ju inte för alla tyvärr.
 

Och genom det

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
ser man till att fok inte kan skaffa barn innan de är klara med sina studier, eller att de inte kan omskola sig om de blivit arbetslösa för att de då inte har råd att vara hemma.

Som student, om jag hade varit hemma med mitt barn, hade jag fått 1800 kr i månaden före skatt. Jag undrar då varför jag är en så mycket mindre kompetent förälder än mitt barns pappa, som fick 80% av sin inkomst.

Tycker du ska fundera på vad det är för inställning du har till dem som skaffar barn medan de pluggar, eller de som inte lyckats komma in på arbetsmarknaden efter en lång utbildning. Ska de inte få några pengar när de är hemma med barnen och gör samma jobb som din man kanske?

För ser man det rent krasst, så tjänar samhället mer på att öka födelsetalen (som är för låga) genom att ge fler människor, till exempel studenter eller abretslösa, som annars inte skulle ha råd att skaffa barn öht en rimlig ersättning för det arbete de faktiskt utför genom att föda och uppfostra ett barn.

Eller hur?