Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Könsbestämning pågår...

Skrivet av politisk vilde, bf 28/12
"Pojkar kan väl inte ha blommigt" sa dottern igår när hon hjälpte maken bädda. Så nu sover min man med det blommiga påslakanet :-) Hon har iallafall bättre dagar, häromdagen såg hon på Emil och då sa hon "Han får ha klänning om han vill". Annars har det varit klänning varje dag (vi protesterar inte, det är meningslöst), kommentarer om hur tjejer och killar ska se ut och vad de får ha för kläder på sig.

Är det fler som har barn som är så upptagna av att koda kläder o dyl efter kön?

Jag känner att dagisinflytandet är starkt, och vi har inte mycket att sätta emot. En fördel är iaf att hon än så länge bara sysselsätter sig med de yttre attributen, men när hon sen kommer hem med hela genusmaskineriet, då kommer mamma att gråta...
Svar på tråden: Könsbestämning pågår...

Jodå

Skrivet av  Frigg
jag har en fröken som med bestämdhet hävdar att tjejer har långt hår och killar kort.
Varvid jag pekar på hennes huvud (som hon själv valt att kortklippa) och mitt och frågar om någon av oss är kille...

Sedan förklarar jag att enda som skiljer tjejer från killar är att killar har snopp och tjejer har snippa. Och killar har inte snippa och tjejer har inte snopp. Annars har vi hjärta, hår, tår och näsor allihop - och att det ser olika ut från person till person.

Men vist är dagisinflytandet starkt - men mer från kompisar än från personal tror jag...
 

Känner igen

Skrivet av  maisy
Visst kommer de i en ålder där de funderar över pojkar och flickor och vad de "kan" eller "inte kan" ha på sig eller göra. Det är ju så starkt i hela vårt samhälle, så hur skulle de kunna låta bli? Och självklart har dagis påverkan, för i varje dagisgrupp så finns det ju alltid några stackars barn som är så hårt intränade i könsrollerna att de känner att de bara "måste" dela med sig av sin "kunskap".

Men jag tror visst att ni har nåt att sätta emot. Jag tror att det spelar roll om man visar dem att det inte alls är så att pojkar inte kan ha rosa, t ex. Om inte annat bara genom att säga det. Om dottern säger (som hon sa) att pojkar inte kan ha blommigt så skulle jag bara säga att det kan de visst, alla kan ha de kläder de vill. Jag tror inte att man behöver göra större affär av det. De tar in ändå. Visst kan det bli förvirrande för dem om de får olika information. PÅ dagis får de "lära sig" att rosa kan BARA flickor ha, inte pojkar, men hemma får hon lära sig att pojkar visst kan ha rosa om de vill. Men jag tror att det är bra att bemöta den här informationen eftersom den är felaktig (den att killar inte kan ha rosa alltså).

Nu vet jag inte hur gammal din dotter är, men det låter som om on är rätt liten. Men när de blir lite äldre kan man också diskutera logik med dem. Barn brukar vara väldigt mottagliga för logik vid en viss ålder. Om barnet t ex säger pojkar kan inte ha rosa. Då kan man fråga dem varför. Går det inte att få på sig en rosa tröja om man är pojke? Blir den blå om de försöker? Eller blir pojken en flicka om han gör det? De vet ju att så är det inte. Utan pojkar KAN visst ha rosa. Däremor är det kanske inte så vanligt. Och det blir väl nästa steg att fundera över varför det är så. :-)
 

Jepp

Skrivet av  Mustardseed
MASSOR!

Det började för nåt år sen med att hon kom hem och sa att tjejer inte får spela fotboll (gick lätt att förklara bort eftersom båda kusinerna som är tjejer spelar fotboll), sen en enorm fixering vid rosa och glitter och barbie/bratz och så mycket mycket tankar om vad som passar sig för pojkar och flickor. Men vi pratar mycket om det och det som är mest skönt är att hon trots sin fixering vid prinsessor inte låter sig begränsas av prinsessrollen utan ändå klättrar högt och springer snabbt och leker precis lika gärna med pojkar som med flickor.

Jag lever i nån slags tro att om man själv visar upp alternativa sätt att tolka omvärlden samt pratar pratar pratar med sina barn så växer det där bort nån gång innan hon blir vixen...*s*
 

Inte ännu

Skrivet av  Tigre
men min knodd är bara två och ett halvt, så han verkar inte förstå sådant ännu.

 

Och tjejer kan inte köra taxi!

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
För de ska bara sitta och vara söta i sina klänningar! Jodå, det berättade min treåring för mig häromveckan. Jag blev så chockad att jag helt tappade målföret och mumlade bara något i stil med "men så är det ju inte". Jag får nog fördjupa mig i den diskussionen med honom någon dag.

Jag kan inte tänka mig att de skulle sagt något sådant på dagis, utan snarare är det så att han hört mig eller någon annan säga det på ett ironiskt vis. Tyvärr uppfattar ju inte barn ironi, så han måste trott att vi menade allvar! *ryser*

Att pojkar inte skulle kunna ha rosa är han däremot helt omedveten om än så länge. Senaste klädinköpet var ett par rosa byxor.
 

Jodå!

Skrivet av  SESA
Både den stora (6 i november) och den lilla (snart 2,5) håller på för fullt. Fast mest den stora förstås. Det är mycket som inte killar kan framför allt… det är nästan lite synd om killar tycker hon. Däremot upplever hon nog att tjejer kan det mesta, även i klädväg, hon kollar gärna på killavdelningen fast väljer kanske oftast det flickiga trots allt. Men hon har hört mig säga att pojkkläder är mycket bättre barnkläder än flickkläder (bekvämare, mer praktiska osv) så det är nog lite hjärntvätt där.

Men i vår familj är det lite så att jag (mamma) kan det mesta "synliga". Jag både kör bil och tvättar och lagar mat. Tvättar gör väl sambon med, men inte kör bil. Men om ni förstår principen. Jag är mest praktiskt och händig så det verkar nog som att jag liksom KAN mycket mer många gånger. Medans pappa är lite begränsad och ber mig om råd när det gäller än det ena än det andra. Dessutom har ju jag mycket roligare garderob, mer att välja på eller mer variation iaf…

Min lilltjej sa för några månader sen att tröjan jag tog på henne var "en sån som flickan har, jag är en flicka!" Det var en ljusrosa t-shirt. Då blir man lite trött och undrar om hon upplever sig själv som pojke pga av icke-rosa kläder… *s*
 

Jag

Skrivet av  Karin
tycker det är bra när barnen kommer med dessa påståenden för då får jag en chans att bemöta dessa på ett relevant sätt oavsätt om de är vettiga eller inte.
 

Klokt! imt

Skrivet av  SESA
mm
 

Snarare tvärtom:)

Skrivet av  Trillian bf 14/12 o fyra till
Har tre killar och en tjej som totalt struntar i om det är "tjejigt" eller"killigt".Äldste pojken gillar att stryka med leksaksstrykjärnet och sätta upp håret(till somligas förfäran),tjejen har aldrig visat det minsta intresse för dockor,utan vill bara ha bilar och tåg.En del tycks tycka att jag gjort något fel eller är på väg att göra det,men varför styra?Tror de mår bäst av att få välja själva vad de vill göra.
 

Artiklar från Familjeliv