Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående påverka omgivning:

Skrivet av Ellell
Jag har kunnat ta upp dessa frågor till diskussion vid speciella träffar på min arbetsplats, däremot är det svårt att påverka nämvärt till vardags. Jag tror att det finns enormt många dolda fördomar hos oss och ibland kommer några av dem upp till ytan. Jag blir ofta stum när något dumt sexistiskt eller liknande hoppar ur mun på en "korkad vit man" eller lika ofta kvinna ;-) Jag känner mig i efterhand otroligt feg, men är glad för de gånger jag orkar ta upp "kampen". Senast idag var det min högsta manlige chef som fällde en negativ kommentar om en annan chef som är kvinna. Kommentaren var s a s personinriktad och jag funderade på om han hade tillåtit sig en liknande kommentar om chefen varit en man... Jag tror inte det, jag har iallafall aldrig hört honom göra det. Jag hade kunnat markera att jag inte överser med vilka kommentarer som helst, men jag blev bara förvirrad och sa ingenting... Jag tänker vid sådana tillfällen att jag är med om att ge honom legitimitet som normgivare eftersom jag är en av dem som inte vågar säga emot. Jag ska inte ge honom den makten, utan nästa gång ska jag vara mer alert!
Svar på tråden: Angående påverka omgivning:

Det är jättesvårt

Skrivet av  G
och jätteläskigt eftersom fokus hamnar på en själv och man riskerar att själv bli behandlad som paria, jobbig, tvär och icke socialt fungerande.

Jag har själv en ökenchef som absolut bidrar till patriarkatets bevarande utan att ens se det felaktiga i det - det är ju så självklart.
Ibland tar jag striden, ibland inte men jag är helt klart hämmad av det faktum att han har formell makt över mig och att det faller på mitt ansvar att försöka smälta in i gruppen.

Då tycker jag att det är lättare att agera när inget formellt maktförhållande finns - idiotiska läkare på BvC som kläcker ur sig vad f-n som helst kan jag verkligen ta striden med.

Lycka till!
 

Tack

Skrivet av  Ellell
Visst är det svårt, och det ska mycket till för att jag ska tycka att det är värt att bli ovän med någon, särskilt en person som befinner sig högre upp i hierarkin organisationsmässigt. Han har makten och pengarna att sätta stämpeln på mig som jobbig och osamarbetsvillig (eller något). Man får förstås använda sin eventuella pedagogiska förmåga och framföra sina ståndpunkter utan att utmana. Kvinnlig list, eh? ;-)
 

Artiklar från Familjeliv