Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

I sandlådan idag...

Skrivet av Tanya
3 pojkar i 6- årsålder med 2 pappor, samt jag och min 2- åriga dotter, sitter och leker. Dottern försökte få kontakt med en av pojkarna så han skriker: Stick härifrån! Du är tjej och har inte ens en fotbollströja på dig, vi vill inte leka med dig! (Jag bara gapade...) Några minuter efter börjar pojken kasta sandleksaker på dottern. Jag var precis på väg att ingripa då jag (äntligen) hör pappans röst: Dennis, du får ju inte vara så TUFF. Ser du inte att det bara är en liten tjej, henne kan du inte leka med...
Jag blev helt stum!!! Brukar inte ha fördomar mot folk (inte utifrån det jag ser) men allt föll på plats när jag såg pappans alla tatueringar och t- shirt men trycket KRIMINELL över hela ryggen...
MORRMORRMORR

Ps.Mitt första inlägg, har följt er ett tag. Gillar det jag läser:-))
Svar på tråden: I sandlådan idag...

Trist kommentar...

Skrivet av  kanjangen
... från såväl pappa som son.

Men bara för att man har tatueringar behöver man inte ha korkade åsikter. Jag har ett fletal sådana och är feminist ändå.
 

Ja,

Skrivet av  Tanya
jag sa ju att jag inte BRUKAR döma folk efter utseende... men hela den mannen andades... tja, finner faktiskt inte ord. Dessutom så hade han tatueringar på nästan hela den huden som var synlig (t- shirt och shorts) Men det kanske ändå inte hör hit!
 

Nej

Skrivet av  Jenny RE
... det tycker jag inte hör hit :-)
Däremot är det för sorgligt hur han uppfostrar sin son. Tror dessvärre att den där "grabbar tål lite tuffare tag" -attityden går igen i alla samhällsklasser (och bland föräldrar med de mest varierade utseenden).
Tycker synd om pojken, han fostras till att bli oförmögen att hantera sina (både mjuka och hårda) känslor.
Välkommen hit förresten!
/ Jenny, också tatuerad men laglydig som en hel söndagsskola ;-)
 

Otroligt.

Skrivet av  Helene med Leo 17/5-04
Så om sonen kastat grejer på en jämnårig kille då hade det varit ok då enligt pappan? Vilka idioter det finns. Man blir banne mig nära på stum.
Inte konstigt att det ser ut som det gör i det här samhället.
 

men i och för sig

Skrivet av  mamma till många
leker våra pojkar ofta just t ex genom att kasta smågrejer på varann. Så det är inte så konstigt om pappan använder ordet "leka" om det. Och att en sexåring inte är intresserad av en tvååring är ju faktiskt inte konstigt. Min sexåring tycker dom är pinsamma.
 

Fast ändå

Skrivet av  maisy
Det är väl klart att en sexåring inte ska behöva leka med en tvååring om han inte vill. Det tror jag inte att Tanya menade heller. Men kommentaren "Stick härifrån! Du är tjej och har inte ens en fotbollströja på dig, vi vill inte leka med dig!" kan du väl ändå inte mena är okej? Om man inte vill leka med någon är väl ändå det minsta man kan begära att man förklarar det på ett snällt sätt, och inte säger taskiga saker. Jag tycker att det är anmärkningsvärt att pappan inte reagerade på den kommentaren.

Sen kan man ju önska att ingen ska behöva bli bortvald p. g. a. kön och klädsel, men det har jag förstått är en utopi. Mina barn hade inte "kommit undan" med den kommentaren, kan jag säga. Av många olika skäl.
 

och jag vägrar

Skrivet av  G
låta det passera när mina pojkar kastar saker.
Det ska inte vara normalt att försöka göra varandra illa eller ens riskera att göra det.
 

att välja lek

Skrivet av  undrar
Om du ser dig omkring på lekparker och skolgårdar så ser du säkert att barn, och då framförallt pojkar kastar saker på varann som lek. Och särskilt dom vilda, busiga pojkarna. Även en del flickor.
Om du helt förkastar den leken så visar du
tydligt att dom pojkarnas lekar är av sämre sort än dom lugna pojkarnas och flickornas.
Ska du tvinga dom att bygga pärlplattor istället?
Mina pojkar bygger pärlplattor och kastar grejer och det är helt OK så länge det inte är stenar och andra farliga grejer dom kastar. Men hur farlig är en sandlåde hink eller sandformarna egentligen??
 

Så...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... att kasta saker på någon är OK för att det är en "pojklek"??
(Vilket var vad inlägget handlade om...)

Självklart får barn kasta saker, men man måste ju i så fall lära dem var, hur och vad de kan kasta.
För oavsett kön så kan man ju inte acceptera en lek som kan skada någon annan.
 

Inte pojklek

Skrivet av  G
Barn får inte kasta saker på varandra hemma hos oss.
Jag blir inte glad om någon kastar en bil i huvudet på mig och då ska väl barn slippa det också? Och att lära sig att asgarva när nån annan gör sig illa (som jag sett att många har som "del i leken") är för mig mycket osmakligt.

Alternativet är inte pärlplattor, alternativet är att vara rädda om varandra och inte göra varandra illa. Leka med varandra och inte mot varandra.

Kopplingen du gjorde till pojkars lek som sämre än annan förstod jag inte men å andra sidan tror inte jag på våldsgenen hos pojkar.
 

jo, jag hatar när man kräver

Skrivet av  till små pojkars försvar
att barn ska vara tysta och lugna och inte kasta, inte springa, inte hoppa och inte slänga grejer, inte vara högljudda och inte busa. Det är väl skillnad på att kasta en sten i huvudet på nån, mot att kasta grejer, typ sandlådesaker...Och jo, jag tror att pojkar oftare blir tillsagda om att lugna ner sig än flickor.
 

Förstår inte...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... hur du kan få kravet på att inte skada andra till at man måste sitta still och vara tyst.

Varför i hela fridens namn skulle det vara ok att kasta något på någon bara för att det är en pojke?

Varför tror du att pojkar är mindre kompetenta än flickor att lära sig att inte kasta saker på varandra(utan kasta _någon annanstans_).

Och min erfarenhet är tvärt emot din. Flickor får mycket mer tillsägelser än pojkar när de är "vilda".
Vilket är synd.

Men att tillåta potentiell skada på annan person bara för att det är en pojke - typ "pojkar är pojkar" - är att undervärdera pojkars förmåga.
 

Min dotter

Skrivet av  Kristina
kastade en sandlådelek i huvudet på mig. Det gjorde jätteont. Bara som en liten parentes. Och inte är det väl okej att en sexåring är så taskig mot en tvååring? Det verkar helt sjukt, oavsett kön.
 

Till "undrar" och "små pojkars..."

Skrivet av  Tanya
Ursäkta, men det gör visst något att få en hink i huvudet!!! Jag som vuxen skulle tycka att det var obehagligt, vad skulle då inte en tvååring tycka?

Och var drar ni gränsen, egentligen? Finns det öht sådant som är ok att kasta PÅ någon? Själva handlingen i sig är negativ och med syfte att nedvärdera den andra... Visst måste barn få springa fort, klättra, kasta, men inte PÅ andra människor. När min tvååring blir arg så kastar hon sin leksak på tex kudden eller i gräset, DET är tillåtet och visar omsorg om sin omgivning, samtidigt som hon får uttyrcka sina känslor.

by the way, känner en mamma som fick ögönbrynet spräckt och en lättare hjärnskakning då hennes ettåring kastade en kloss i huvudet på henne...
 

Negativt?

Skrivet av  till små pojkars försvar
Och i syfte att nedvärdera andra.? Då lever vi inte i samma värld. Att kasta kan vara kul och busigt och lekfullt lika gärna!
 

Så du tycker

Skrivet av  Tanya
att det är kul och lekfullt att få en hård plasthink i skallen? En sten också, kanske? Var drar du gränsen, hur kan ett litet barn veta VAD som är tillåtet att kasta PÅ andra?

Nädu, vi lever DEFINITIVT INTE i samma värld...
 

Lagom kul

Skrivet av  Trillian bf 14/12 o fyra till
för en liten som får något hårt i skallen!Kul för den som kastar,mindre kul för den som träffas,med andra ord!Och kastar man en plasthink och får veta av pappa/mamma att det är OK,varför inte prova en sten nästa gång?
 

Det kanske är så

Skrivet av  Helne med Leo 17/5-04
att killar inte fyas i lika hög utsträckning som tjejer när de "leker" utåtagerat...
När det gäller killar så finns det en överslätande attityd till slagsmål och bråk medans töser får skarpa reprimader om de gapar och slåss, så gör ju inte fina fickor!
Nej, killar ska också hutas åt om de bråkar. Då kanske vi kan börja komma någon vart med killars våldsamma beteende generellt i samhället.
 

Oj

Skrivet av  Nissan
Vilka konstiga kommentarer, både av barn och vuxen! Trist att pappan var så fyrkantig, förstår verkligen att du blev trött!!
 

Artiklar från Familjeliv