Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tjocka tjejer

Skrivet av Bea Bom
Hej hej,

Har vart på semester ett tag och inte skrivit, men nu har jag en fråga som jag skulle vilja diskutera...

Min son är 3,5. Igår pratade vi om vems hans kompisar var och han raddade upp alla namn han kunde komma på och till slut kom han fram till att "alla" var hans kompisar. Dock fanns ett undantag (och det är nu det oroväckande börjar...). Han sa att han är kompisar med alla, "utom med gamla tanter och tjocka tjejer, för de är inte coola". Jag frågade vad han menade med det, men svaret blev bara att "så är det bara, tjocka tjejer är inte coola, tycker jag". Jag kontrade med en harang om att jag kände massor med människor som var coola, och att de var både tjocka och smala och att det där med att va tjock faktiskt inte spelar nån roll och dessutom kan de va en fördel för då är man ju superstark och kan lyfta en massa tunga grejer...

Jag vet inte var han har fått det där ifrån! Nu har han inte varit på dagis på en månad, så därifrån kommer det inte...

Hursom, senare var vi i parken och sonen lekte med en ca 5-årig tjej som var ...eh... smällfet (ursäkta, men det finns nog inget annat ord). De hade jättekul ihop och busade och hade sig. När vi gick hem sa jag "den där tjejen var ju jättekul - va roligt att du kunde leka med henne!". Varpå sonen svarar "Var hon tjock?". Jag svarade att jag inte riktigt hade tänkt på det - att jag tyckte att hon såg söt ut och var rolig, men sen droppade jag ämnet.

Kommentarer??
Svar på tråden: Tjocka tjejer

Lika tråkigt

Skrivet av  Tjock och cool och snygg
med bågge kategorierna, tycker jag, dvs att både "gamla tanter" och "tjocka tjejer" inte kan vara coola enl din son . . .Men han har väl bara snappat upp omgivningens=samhällets värderingar. Många föraktar faktiskt tjocka människor, sorgligt nog. På mitt jobb t ex finns det ingen som får så mycket beröm som den som lyckas gå ner i vikt. En fantastisk arbetsprestation, eller att nån ställt upp för någon annan värderas inte så mycket. Säger en del.
 

tyvärr

Skrivet av  Trillian bf 14/12 o fyra till
verkar han på något sätt snappat upp samhällets vanligaste syn på människor som inte är så smala(hatar ordet överviktig likaväl som ordet tjock egentligen),svårt att undvika tyvärr.
Det positiva är ju att han tycks ha ändrat uppfattning på ett naturligt sätt:)Och du hanterade det i min mening helt rätt;som inte sa att hon var tjock.
 

Jag tror...

Skrivet av  Mamsing
att din son har hört någon annan säga en sån sak, men själv har han ingen aning om vad det betyder utan tycker nog bara det låter bra att säga. Så har jag upplevt det med mina pojkar, som också har kommit med såna idiotiska påståenden =))) När jag sedan frågat honom vad det betyder så har han inte en susning. Vi har inte lagt ner så mycket energi på det, utan avvaktat, MEN varit mycket vaksam på om han använt uttrycket igen.
 

Artiklar från Familjeliv