Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Trött på min man 2.

Skrivet av Helene med Leo
Min man har varit på fjällvandring med kompis i fem dagar. De har en stuga i Åre.
Saken är den att han inte svarar i mobilen. Han ringde när de skulle ut för då skulle täckningen vara dålig, sedan ringde han i förrgår när de kommit tillbaka till stugan. I går kväll åkte han hem på tåget och kommer fram nu på morgonen. Jag har ingen aning om när han åkte, om han kom med tåget eller när han kommer fram, jag har ringt både i går och nu på morgonen - inget svar.
Detta är en klassiker. När min man är i sin stuga är det alltid något fel på mobilen så att det inte går att nå honom. Antingen är laddaren glömd, trasig eller så är telefonen glömd eller trasig.
Min man är en j\'vla slarvpelle helt enkelt. Nu när vi har sonen, 2 månader drygt, så förväntar jag mig att de här sakerna ska fungera friktionsfritt! Men icke, samma noll-gummiboll attityd som vanligt.
Min man står alltid helt frågande inför sådant här, hans standardkommentar är "det blev fel" och "jag gör det bästa jag kan".
Själv hade jag aldrig lämnat sonen utan att kunna nås HELA tiden, det är givetvis en självklarhet anser jag och en del av föräldraansvaret. Särskillt när det är första barnet och man oroar sig. Men min man har tydligen ett annat förhållningssätt...
Nu är vår relation så spänd av tjat kring allt med sonen så jag har bestämt mig för att inte nämna det här med mobilen och vikten av att jag ska kunna nå honom när han är borta i fall ngt händer mm.
Så jag ville bara skriva av mig så att jag inte gapskällerut min man när han kliver innanför dörren...
Svar på tråden: Trött på min man 2.

OBS han är 41 år /imt/

Skrivet av  Helene med Leo
.
 

Tycker nog

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
att om han nu måste åka på semster utan dig och bebisen så kan ha åtminstone slå på mobilen då och då och höra av sig till dig och kolla att allt är OK.
 

Visst

Skrivet av  Helene med Leo
han hör av sig men jag menar att om man kommit överens om att det ska gå att ringa, inte när han är på fjället det begriper jag ju, och NÅ honom och det sedan inte fungerar så blir man ju bara så himla trött. Det är ju som sagt inte första gången...
Han kom dessutom inte hem förrän vid 11 för tåget var försenat. Det gjorde ju även att jag blev orolig...
Det var sagt att han skulle komma tidigt. Men inte ringde han...
Usch jag låter så sur och klagig men det är jobbigt just nu.
 

Det där grälet hade vi också

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
i början av vårt förhållande, det tog två år (!) innan han fattade att jag inte var ute efter att han skulle springa som en skållad råtta för att alltid hinna den tid han sagt, utan att han skulle ringa om han inte kom den tid han sagt att han skulle.

När han väl förstod att jag blev ledsen av det, så ringde han alltid om han blev sen. Har fortfarande ingen aning om varför det tog sån tid innan han fattade det...
 

Skönt att slippa mobilen

Skrivet av  mamma till tre
Jag tycker nog att när han ändå befinner sig i fjällen så kan du räkna att du är ensam om ansvaret för sonen. Han hinner ju ändå inte fram om det händer nått akut, utan du måste lösa alla problem själv och fatta alla beslut.
Jag tycker själv att det är underbart skönt att stänga av mobilen när jag åker bort, om det är semester, för annars känner jag mig i inte ledig. Min man och mina barn tycker om att ringa hela tiden bara för att fråga olika enkla frågor om var saker och ting ligger och om vad dom ska hitta på till middag
:-)
Och appropå att kliva på tåget och sådant så ska man väl ändå förutsätta att en vuxen klarar av att ta sig hem som han ska. OM du av egna skäl måste veta exakt när han kommer hem så bör ni väl komma överens redan innan han åker.
 

Men du är ju

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
alltid tvärtemot, så vad är det att förundras över egentligen?
 

jasså :-)

Skrivet av  mamma till tre
Vad har jag varit emot tidigare då? Och vad är jag emot nu när jag tycker att man kan få stänga av mobilen ibland? Eller är det lag på att man alltid måste ge medhåll till allt när man är feminist? Hihi, du är nästan rolig du!
 

Tycker också...

Skrivet av  Footing
det är HELT okej att stänga av mobilen - men under förutsättning att man har kommit överens om det innan! Jag hade blivit galen på min sambo om han hade gjort som din man! Respektlöst!
 

Fast...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... om man nu åkerifrån en tvåmånaders (eller vem som helst förresten) så är det väl det minsta man kan begära att man stämmer av innan?
Typ "Jag stänger av mobilen men ringer varje/varannn kväll och kollar läget".
I ett förhållande baserat på respekt är väl detta minimum...
 

Jag är kanske ensam hemma

Skrivet av  Helene med Leo
men min man borde väl ändå intresseras sig för om något händer hans barn? Det vet jag ju att han gör men att koppla ihop det här med att kunna nås går inte riktigt, tyvärr.
Han är inte mindre vetande det är bara att det uppstår ett glapp mellan teori och praktik.
 

han litar väl på dej

Skrivet av  raggsockan
alltså, det kan ju inte vara kul med ett förhållande där man inte tycker att det funkar hela tiden.

Å andra sidan, uppenbarligen litar han på att du kan handskas med läget, eftersom ni kommit överäns om att han kan åka bort på semester ifrån er, trotts att bebin är så liten. Det är nog det jag tycker är lite märkligt i detta fallet, att ni tycker det är en bra lösning. Men när ni nu har bestämt det, så tycker jag nog inte det är hela världen att inte vara uppkopplad på mobilen. Vitsen med semester är ju att de inte kan ringa från jobbet en gång i kvarten och kolla något som de borde klara av själva.

Jag är själv dålig på att alltid vara nåbar, tex så är det sällan jag har mobilen med mej på lunchen, trots att det ju kan hända en olycka på dagis. och inte har jag mobilen så att jag når den de få gånger jag haft barnvakt (mormor) en kväll och jag varit ute. Jag litar helt enkelt på att den som har ansvaret har omdöme att ringa ambulansen ifall något skulle hända. Och självklart skulle jag villja åka direkt till sjukhuset ifall något hände, men det är ju inte mycket jag kan göra, som inte personalen kan bättre.

Och lite gråt och trötthetsgnäll, tja, det måste en barnvakt klara att handskas med, annar törs jag ju inte lämna min unge där.

är problemet inte mera det ätt du är konstant trött av nattvak mm, och faktiskt förbannad på din karl att han bara drog iväg?
 

Artiklar från Familjeliv