Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

graviditet, alkhol och feminism

Skrivet av Sophia
Den intressanta diskussion som Rudolfina tog upp längre ner fick mig att fundera. Kan det vara så att man kan ha
feministiskt perspektiv på problemet med alkoholkonsumtion under graviditeter (det kan man ju på det mesta), fastän man borde tänka tvärtom?
Kan det vara så att det att kvinnor som avstår från alkohol är provocerande och utmanande för den manliga kulturen, medan kvinnor som dricker (gärna mycket) fogar sig i den?
Blir lättledda, lättmanövredade, fogliga och ofarliga så till vida att de inte kan kritisera mannen för hans drickande…

Jag skulle vilja hävda att det i vår kultur finns en tendens att hetsa gravida kvinnor att dricka alkohol som är respektlös, farlig och förnedrande. Man låter gravida som inte dricker förstå att de är löjliga, neurotiska och lettledda, ”för ett glas vin kan man ju dricka, hur tror du att de gör i Frankrike/Italien/Spanien, och förresten är det nyårsafton/födelsedag/midsommar/sommar/lördag…”.

Skulle en man som avstod från alkohol för att han planerade att köra bil, spela fotbollsmatch, bestiga Mount Everest eller delta i OS få höra samma sak? Eller skulle hans projekt respekteras?
En kvinna är gravid bara någon eller några procent av sitt liv. Hon vill, åtminstone om hon är inte är allvarligt störd, fullfölja detta projekt så bra som möjligt. Hon vill att hennes barn ska vara friskt, ha bästa möjliga koncentrationsförmåga och inte en tillstymmelse till alkoholskada. Varför stöttar omgivningen henne inte?
Därför att hon inte respekteras. Och så länge som hon inte respekteras kan heller inte hennes projekt respekteras.

Kanske beror detta också på att kvinnor som själva druckit alkohol under graviditet finner det ångestväckande att andra låter bli. Kvinnor förtrycker kvinnor, det vet vi ju.

Jag vill hävda att det finns många kvinnor som druckit något eller några glas vin under sin graviditet på grund av grupptryck, och inte för att de är alkoholister. Denna tendens är klasslös, den finns i överklassen (drinkar, champagne) likaväl som hos den välbildade medelklassen och i arbetarkultur.
Det är inte feministiskt att tycka att man ska dricka fastän man väntar barn, tvärtom.

Svar på tråden: graviditet, alkhol och feminism

Överpräktig eller med i gänget

Skrivet av  G
Jag tycker mig alltid ha blivit respekterad i mitt val att vara absolutist under grav och amning, men de som eventuellt har kommit med kommentarer är överlag kvinnor.

Och där tror jag din fundering är rätt passande - man vill inte framstå som dålig själv utan vill hellre få absolutisten att framstå som överpräktig eller med i en (oftast måttlig) alkoholkonsumtion.
 

överlag

Skrivet av  ior
har många rätt svårt att acceptera nykterister - gravida el ej. Min mamma som är sk "nykter alkoholist" brukar inte bli trevligt bemött när hon påpekar varför hon inte dricker - lite för "jobbigt"... men har det o göra med kön, ja det vet jag förstås inte..
 

Håller inte riktigt med dig.

Skrivet av  Helene med Leo
För det första ställer jag inte upp på tesen att kvinnor som dricker skulle "premieras" i patriarkatet, snarare tvärt om. Visst är ett glas vitt ok men fulla kvinnor har inte hög status.
Sedan tycker inte jag att dricka eller inte dricka under graviditeten är en feministisk fråga i sig däremot så är skuldbeläggning av kvinnor en feministisk fråga.
Om du anser att kvinnor skuldbeläggs för att de inte dricker under graviditeten så har jag inte lagt märke till det i alla fall.
Däremot tycker jag att man har skräckpropaganda när det gäller alkohol och graviditet. Att dricka ett glas vin vid ex 8 spridda tillfällen under graviditeten ger inte alkoholskadade barn.
Alltså det är ett himla tjat om noll alkohol på MVC men inte att jag hört en enda gång något om att man inte ska dricka och skråla när man väl har barnen. Hur många barn får inte växa upp i familjer där det sups? Det anser jag är värre men inte heller det är en feministisk fråga...
 

Men hur vet du det?

Skrivet av  Nissan
"Att dricka ett glas vin vid ex 8 spridda tillfällen under graviditeten ger inte alkoholskadade barn" skriver du. Hur vet du det? Det är väl det som är den springande punkten, att man faktiskt inte vet om det blir skador av små mängder alkohol. Däremot finns det studier som pekar på att det _kan_ vara så. Man vet inte när kritiska utvecklingsfaser sker hos fostret, t.ex. vid hjärnans utveckling. Jag har hört flera läkare säga att ett glas vin just då kan skada fostret. Det här är ju skador som inte syns tydligt såklart, vi snackar ju inte gravt alkoholskadade barn, men det kan ha gett en liten skada på hjärnan. Varför chansa?
 

Men dte är ju för sjutton DET

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
som undersökningen av sociologidoktoranderna visade, att en genpmgång av den forskning som ligger till grund för FHI:s rekommendationer INTE lyckats visa att det är farligt med enstaka glas vin under graviditeten. Den visade också att även mammor som druckit alkohol varje dag under hela graviditeten födde friska barn.

Jag lägger in länken i inlägget under.
 

Länk till artikeln + citat

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=285533&previousRenderType=2
rubriken är:
"Överdriven oro för gravidas drickande"

Citerat:
"Som en del av denna [svenska]alkoholpolitik genomför Alkoholkommittén för närvarande en kampanj om graviditet och alkohol."

"I en annons som refererar till "nya" vetenskapliga resultat får vi lära oss att 30 procent av kvinnorna fortsätter dricka alkohol under graviditeten."

"För att riskera att barnet drabbas av FAS krävs en mycket hög alkoholkonsumtion - en nivå som få kvinnor, gravida eller inte, torde anse vara acceptabel."

"I kampanjen kan man läsa att 30 procent av kvinnorna i studien druckit alkohol under graviditeten. I studien är det tydligt att det gäller konsumtion en gång i månaden eller mer sällan under graviditeten.
Det kan innebära att man druckit ett glas vin en gång under graviditeten. Enbart 6 procent av kvinnorna hade druckit två till fyra gånger i månaden. Det är en mycket låg andel, men deras konsumtion skulle kanske ändå kunna ses som ett allvarligt problem om de stod för en hög alkoholkonsumtion vid dessa tillfällen, något som inte tycks vara fallet. Studien visar att inte någon av de över tusen gravida kvinnorna i studien druckit mer alkohol än motsvarande två glas vin vid ett och samma tillfälle under sin graviditet."

"Redovisar man alla siffror från studien är den inte särskilt alarmerande. Tvärtom tycks kvinnorna i undersökningen dricka mycket måttligt."

"I kampanjen refererar man till en \'alldeles ny\' studie där man följt utvecklingen hos barn vars mammor drack ungefär ett glas vin om dagen när de var gravida. Fler av dessa barn skulle sedan ha blivit hyperaktiva än av de barn vars mammor inte druckit något alls. För det första har forskarna inte studerat hyperaktivitet som kommittén redovisat utan förmågan till inlärning och minnesfunktioner. Inte heller är det möjligt att göra den uppdelning mellan mammor som dricker ungefär ett glas vin om dagen och mammor som inte dricker något alls.
Vad de kunnat visa är att alkoholkonsumtionen under graviditeten i några fall påverkat förmågan till inlärning och minne när barnen är sexton år. Det kan dock bero på en betydligt högre alkoholkonsumtion än ett glas vin om dagen och det kan självklart också bero på andra faktorer som forskarna inte kunnat kontrollera."

"Medicinska forskningsrådet gjorde 1997 en sådan genomgång av det vetenskapliga forskningsläget när det gäller alkoholens effekt på fostret. Det beskriver hur FAS är den allvarligaste och minst kontroversiella effekten av alkohol. Enligt forskningsrådet är alkohol en nödvändig men inte tillräcklig orsak till FAS. Det vill säga alla som föder barn med FAS har druckit mycket under graviditeten, men ändå föder många som har en mycket hög alkoholkonsumtion under graviditeten friska barn. Vidare skriver rådet att FAS endast uppträder vid en alkoholkonsumtion som motsvarar sex glas vin om dagen, alltså en konsumtion långt över kvinnorna i studien."

"Alkoholkommittén skapar indirekt en bild av kvinnor som dricker alkohol under graviditeten som dåliga mammor, vilket enligt rådande könsnormer är bland det värsta en kvinna kan anklagas för. Därmed är det troligt att många kvinnor som druckit ett glas vin under graviditeten får dåligt samvete. Genom att skapa en allmän inställning till gravida som dricker som dåliga och oetiska förstärks effekten då även människor i gravidas omgivning kan komma att fördöma kvinnorna."

"Det finns också studier som visar att pappors drickande är av stor betydelse för framför allt sönernas framtida drickande. Trots det ser vi inga kampanjer som frågar män om det är värt risken att skada sitt barn genom att dricka alkohol under barnets uppväxttid. Visserligen är det osäkert exakt hur stora mängder alkohol en far kan dricka utan att det är farligt för barnet, men det är precis vad Alkoholkommittén säger om drickande under graviditeten."

"Målet med denna artikel är inte att få gravida kvinnor att dricka. Det mesta talar för att gravida kvinnor i dag har en sund syn när det gäller alkohol under graviditeten. Ingen tjänar på att skapa ett klimat där gravida kvinnor inte skall kunna ta ett glas vin någon gång utan att få dåligt samvete. Eller på att kvinnor funderar över om deras barns beteenden är orsakade av någon hjärnskada som är en följd av "det där glaset" vin under graviditeten."

"På många områden har det visats att mäns drickande är det stora problemet, men i och med att det ligger i linje med den manliga könsnormen förblir det oproblematiserat medan kvinnors drickande ses som mer avvikande i förhållande till den kvinnliga könsnormen. Det lägsta kravet vi kan ställa på alkoholpolitiken är att den riktar sig mot dem som står för de mesta skadorna och inte mot dem som avviker mest från de traditionella könsnormerna."
 

Jamen har du läst SVARET på artikeln?

Skrivet av  Nissan
Visst har jag läst den. Har du läst svaret som kom in ett par dagar senare, där en bunt läkare svarade på sociologidoktorandernas debattartikel? De kritiserar framförallt att sociologerna hänvisar till en gammal undersökning från -99, det har hänt mycket i forskningen sedan dess. Kolla gärna sedan och återkom sedan är du snäll.
 

Länk tack (imt)

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
-
 

Har inte men...

Skrivet av  Nissan
Läste den i pappersversion, du får leta själv. Var den första i DN? Då var svaret det också, ett par dagar senare. Sorry, måste jobba.
 

Nä men jag hittade den

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=287163&previousRenderType=1
 

Det finns studier

Skrivet av  Helene med Leo
om alkoholkonsumtion. Det fosterskador som man talar om på MVC är skador som uppkommer vid stora intag av alkohol.
Man kan dricka ett glas vin om dagen utan att det ger skador.
 

Helene...

Skrivet av  Nissan
Kolla länken ovan som politisk vilde ger (i inlägget "Nä men jag hittade den").
 

Min svamliga teori...

Skrivet av  Bea Bom
Jag har precis som du mött uppfattningen att kvinnor som tackar nej till ett glas vin under graviditeten är sjåpiga. Under båda mina graviditeter har folk (på krogen, i bekantskapskretsen, släktingar) använt mitt "nej tack" som startskott för en ibland hetsig debatt om huruvida kvinnor ska/får/kan dricka under graviditeten.

Ibland har jag fått uppfattningen att detta att man ska dricka (inte hejdlöst, men lite då och då) under graviditeten är effekt av att man ska "vara som vanligt" under graviditeten. Man ska jobba tills värkarna kommer, gå på friskis och svettis, cykla, ha sex, gå på krogen osv... För vissa funkar uppenbarligen detta, men jag för min del har jag definitivt inte "varit som vanligt" under graviditeten.

Nu till frågan om vad som är feministiskt i detta... Jag vet inte om ni håller med, men jag tycker att just graviditet och feminism ÄR en svår ekvation. Å ena sidan vill jag bli tagen på allvar och räknad med (på jobbet, av kompisar...) även när jag är gravid. Jag vill ju inte att folk ska förutsätta att jag inte orkar/kan/vill för att jag har en bebis i magen. Jag tycker ganska illa om det system som finns i vissa länder (Schweiz, tex), att kvinnan inte får lov att jobba längre än till 8 veckor innan beräknad förlossning. Jag tycker inte heller om de som romantiserar graviditeten och får det att bli ett heltidsprojekt som slår ut alla andra delar av livet.

Å andra sidan ÄR ju som sagt inte alla "som vanligt" under graviditeten, varesig fysiskt eller mentalt. Och ett (feministiskt) perspektiv på detta kan ju vara att man ska överlåta åt kvinnan själv att fatta beslut som rör hennes kropp och det liv hon har i magen.

Det här inlägget tillförde nog ingenting, är jag rädd, men kontentan är i alla fall att jag upplever det som att gravida kvinnor ska "vara som vanligt" för att premieras. Vi som inte är det ses som sjåpiga eller lata. Om det är en feministisk backlash eller ett framsteg kan nog diskuteras...
 

Är det OK att säga nej när man INTE är gravid?

Skrivet av  Elanor
Du snuddar vid ett annat problem, som på sätt och vis är mycket värre. Har vi fått ett samhälle där det sociala trycket att dricka i alla möjliga sammanhang är så starkt att man ALLTID måste förklara sig om man inte dricker?
Själv har jag tillhört de liberala i min inställning till alkohol och vindrickande. Och jag anser att min rätt att bestämma själv om jag vill dricka eller inte är bara min. Men det gäller faktiskt också när jag inte är gravid eller ammar! Då vill jag ha rätt att säga nej utan påhopp eller tillmälen!
 

Just det

Skrivet av  Bea Bom
... ja - precis! Jag dricker i princip aldrig och det har tagit mina bekanta många år att acceptera detta. Jag moraliserar aldrig någonsin över någon annans drickande, men jag har fått utstå en hel del för att jag säger nej...
 

Om du läser artikeln

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
som jag länkade till längre upp i tråden, så förstår du att svenska kvinnor är mycket restriktiva i sin inställningen till alkohol. Med andra ord tror jag inte på att det "finns en tendens att hetsa gravida kvinnor att dricka alkohol som är respektlös, farlig och förnedrande."

Jag har också lämnat gott om citat ovan, av vilka jag skulle vilja understryka följande:

"Vidare skriver [Medicinska forsknings-]rådet att FAS endast uppträder vid en alkoholkonsumtion som motsvarar sex glas vin om dagen, alltså en konsumtion långt över kvinnorna i studien."

Så jag väljer att dricka mitt halva glas vin (om det nu blir något mer tillfälle) vid något enstaka tillfälle baserat på att jag själv knappt blir påverkad av vinet och att jag tycker att det är gott med vin.

Vad du väljer är din ensak.
 

Japp

Skrivet av  Fumlan
Jag tror också att många tycker att en graviditet inte är så farligt och man kan göra både det ena och det andra. En folköl är väl inte så farligt?, fick åtminstone jag höra. Gravad lax, ja men du kan väl smaka lite?, Du kan väl smutta lite på den här drinken, känn den är god! osv.

Som gravid kvinna måste man ofta förklara sig.