Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga om löner

Skrivet av Sophia
Läste en artikel i våras om att det blivit allt vanligare med "mogendaddys", dvs män över 45, eller varför inte 55, 65, 75 eller 85 som blir pappor. Nu har jag även sett det själv. De tycks finnas över allt – dessa fäder som ser ut som morfäder men i själva verket är pigga som 22-åringar inuti. Och framför allt tänker de vara bra mycket bättre pappor än när de fick sin första kull.
Därav en fråga: borde inte män över 50 tjäna betydligt mindre än sina kvinnliga generationskamrater? Över lag? Det spelar ju ingen roll hur gifta med jämnåriga de än är, de är ju riskmoment för arbetsgivaren ändå för man vet ju aldrig när de kärar ner sig i en yngre förmåga och plötsligt behöver vara föräldralediga och wabba och allt vad det kan heta.
Om det nu är föräldraledigheten och graviditeterna som är orsaken till att vi tjänar mindre än män, som de säger
Svar på tråden: Fråga om löner

Ha!

Skrivet av  Rudolfina
Du har alldeles rätt.
 

Kolla in dagens aftonbladet

Skrivet av  Elanor
Alla kungens kompisar som gifter sig med unga, fertila kvinnor. Silvia lär vara upprörd.
Fast - inte är de väl hemma med föräldrapenning? De tillbringar väl mest KVALITETSTID med sina barn och låter underbetalda barnflickor ta hand om blöjbyten, nattvak och barnvagnspromenader i snömodd?
 

Hon är inte bara upprörd...

Skrivet av  trazzel
...hon rasar! :-)

Jag är mest fascinerad över att hon tydligen retar sig mest på kvinnorna i fråga. Att de bara är ute efter pengar/titel/status.

I så fall kan man ju fråga sig vad herrarna i sammanhanget är ute efter. Äkta kärlek?
 

men hallåå

Skrivet av  anna
tror ni verkligen på det som står i Aftonbladet? Jag tror inte på att drottningen gjort dessa kommentarer utan det är tidningenns försök att sälja lösnummer...
 

Jo...

Skrivet av  trazzel
Man kan ju alltid hoppas.
 

Låter skönt!

Skrivet av  Tigre
Just nu skulle jag också behöva en barnflicka, så jag kunde få något gjort. :)

Och när det gäller ekonomin så lever vi
vi på lägsta föräldrapenningen och en ickeexisterande lön... suck! Sparpengarna (som inte är så många kronor precis) svischar iväg på mat och blöjor, inga lyxvaror här... och jag är allt lite avundsjuk på alla som har råd att leva som de vill!
 

haha =)

Skrivet av  Fumlan
Det är ju väldigt riskfyllt. För de kan ju när som helst få för sig att plötsligt börja ägna tid åt sina barn. Även de äldre. Men framförallt verkar de ägna mycket tid åt sina nya flickvänner.

Min pappa hade inte tid att träffa det nyfödda barnbarnet på flera veckor. Han hade hyrt en golvslipmaskin. Däremellan hade hans nya barn fotbollsträningar, matcher och idrottskollon. Jag är van att bli undanskuffad, men det var droppen. Då var jag sur ett bra tag, men nu är vi sams igen. Men jag orkade aldrig bråka. Lite *OT*



 

Ja, och en sak till

Skrivet av  Amelie
Visst är det vanligt att en del sådana äldre män, särskilt de som har barn sen tidigare, och bara tänkt på karriären och struntat i barnen, plötsligt inser vad de har missat och tar mer tid med barnen än vad de någonsin skulle ha gjort som yngre pappor?

Märks det i lönekuvertet? Inte så att de får mindre lön i alla fall, snarare tvärtom i så fall. Löneskillnaden kanske, kanske har med könet och inte med risken för attt få barn att göra i alla fall? Men man måste ju ha något att skylla på, och det här är ju fortfarande acceptabelt...
 

Artiklar från Familjeliv