Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tjejer leker med dockor?

Skrivet av Bea Bom
Hej hej,
Jag måste bara fråga er... För ett par dar sen var vi första dan på vårt nya dagis. Personalen verkar jättebra över lag, men så skulle en av dem visa oss runt och då påpekar hon att "förra terminen hade vi mycket killar, men nu är det mer tjejer i barngruppen så vi har plockat bort en del bilar och riddarborgar och tagit fram leksaksspis, dockor och leksaksaffären istället".

Vad hade ni sagt? Jag valde att inte säga vare sig bu eller bä eftersom det var en av de första dagarna på dagis. Jag hoppas kunna återkomma till det här könsrollstemat när jag känner personalen lite bättre. Tycker ni att det vore en bra punkt att ta upp på ett föräldramöte (det är ett vanligt kommunalt dagis)? Finns det nån här som gjort nåt liknande?
Svar på tråden: Tjejer leker med dockor?

Jag svarade

Skrivet av  G
lugnt i en liknande situation att vilka leksaker de ville leka med borde väl vara upp till barnen och inte till oss vuxna och våra föreställningar om kön?

Och fick ett mumlande hasplande svar... den var de inte beredda på kan jag säga, nån som gick emot "trevlighetsnormen" där man håller med om allt - ja usch ja vilken jobbig mamma jag var. :-)

Lycka till - klart du ska ta upp frågan!
 

Ja...

Skrivet av  Fumlan
jag hade tagit upp det på ett eller annat sätt. På föräldramöten tycker jag personligen att det är svårt att få gehör för åsikter så att det blir något av det. Ta upp det med personalen och om de inte fattar, så ring till verksamhetschefen. Kolla deras verksamhetsmål (vårt dagis hade kopior på dem hängande i hallen). Säkert har de något skrivet om jämställdhet (eller nåt annat) som deras agerande strider mot.

Lycka till!!
 

Detta gäller

Skrivet av  Elin S
Är det en kommunal förskola är de skyldiga att arbeta för jämställdhet. Så här står det i läroplanen för förskolan:
"Förskolanskall motverka traditionella könsmönster och könsroller. Flickor och pojkar skall i förskolan ha samma möjligheter att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa
könsroller."
Privata förskolor är inte bundna av läroplanen, men har säkert egna skrivningar. Och kommunen måste ta hänsyn till Läroplan för förskolan när de ger tillstånd till privat förskoleverksamhet. I praktiken innebär det att det är svårt att få tillstånd för en verksamhet vars riktlinjer strider mot läroplanen.
 

Det borde man ju kunna

Skrivet av  Fumlan
köra på. Och be dem vänligen men bestämt att följa...

Om det nu är en kommunal förskola, annars får man väl bara kolla upp deras egen läroplan om den är privat.
 

Säg till direkt

Skrivet av  Joppa
på ett trevligt och till samtal öppnande sätt förstås. Jag har varit mycket öppen redan vid besök på förskolor med att sånt där inte är OK, och om de medvetet arbetar för att befästa könsroller och inte tycker att det är något fel med det (som ju verkar vara fallet här), skulle jag dra öronen åt mig direkt om de inte vaknade till av mina kommentarer och ifrågasättanden. Hoppas du hittar ett sätt att kommunicera om det och att du får mer tillfredsställlande svar än den där personen hintade om.....
 

Åh jösses

Skrivet av  Helena
Det hade INTE känts bra att få höra något sånt där man ska skola in sin unge! Jag hade nog bett dem förklara sig, det kan i bästa fall fungera som en ögonöppnare. Man tar sig för pannan, har de verkligen inte fattat att tjejer leker oftare med dockor JUST för att marken bereds för dem på det här sättet??

På vårt föräldrakooperativ hade vi tidigare ett "dockis", ett rum där dockorna, gosedjuren och hushållshörnan fanns. Lego och andra byggrejor fanns i verkstaden, tanken var nog att de större barnen skulle få ha sina projekt i fred för småbarnen, som inte hade tillträde till målarrum och verkstad utan vuxet sällskap. Men personalen såg att barnen tenderade att bli kvar bakom den ofta stängda dörren och de tyckte det var synd att barnen inte fick andra lekimpulser. Så då ändrade de hela leklayouten och gjorde "stationer" i stora lekhallen istället, med låga bokhyllor som avgränsade spis/diskbänk/dockis och legohörna/plastdjur osv. Och si, det funkade. Barnen fick mer inspiration och idéer och lekte inte alls lika stereotypt och ovarierat längre. Personalen fick vara lite mer på alerten förstås så att småttingar inte åt lego alternativt rev allting men de kunde lösa en hel del av detta med hyllor på en höjd som de små inte nådde osv.

Så enkelt kan det vara med förändringar ibland!
 

Nu har jag pratat...

Skrivet av  Bea Bom
Vi som skolar in barn just nu hade ett möte med enhetschefen igår och då tog jag upp frågan. I andra sammanhang är jag egentligen inte rädd för att verka besvärlig, men just när det gäller det här så vill jag så väldigt gärna att mina frågor/invändningar ska ha effekt, istället för att jag som person ska uppfattas som rabiat och bråkig. Hur som helst så frågade jag om de har någa särskilda knep för att det inte ska bli så att tjejerna sitter i dockhörnan och killarna leker med bilar, och då sa chefen att de "inte jobbar medvetet med genusperspektiv", men att de kanske borde det och att hon ska ta upp frågan på nästa personalmöte.

Det kändes faktiskt som ett bra svar. Bara det att hon använde ordet genusperspektiv och inte sa "hos oss är allt frid och fröjd" kändes lovande. Effteråt var det en pappa som kom fram till mig och sa att det var en bra fråga. Så visst finns det hopp!

 

Skönt...

Skrivet av  kanjangen
... att du vågade säga till och möttes av positiv respons :)