Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

det här med kläder igen...

Skrivet av Lotta m. Viggo 030214 och v.23+5
Var på shoppingrunda i det stora köpcentret här i närheten igår eftersom Viggo inte hade en enda långärmad tröja i sin byrå. Hösten verkar ju ha gjort sitt intåg på allvar, så t-shirts räcker liksom inte till längre.
Vad trött jag blir på affärerna! Vet att det skrivits spaltmeter och x antal inlägg om detta innan, men... måste få beklaga mig igen.
På Kapp-Ahl fanns en hel del lagom stora tröjor, men varför stpr det "cool machine" på nästan varenda en? Dessutom är det monstertruckar och eldsflammor till förbannelse. Bilporr! Urk. Trista färger som mörkgrått och marinblått. Lyckades hitta några tröjor röd- och blårandiga, men då var det ju givetvis tvunget att stå "Boys united" på dem. Tjejbordet med kläder var fyllt av tröjor fulla med glitter - skulle jag inte vilja klä en tjej med heller.
Hittade en ursöt tröja på Lindex med Bamsemotiv. Here we go again... Storlek 3 år motsvarade tröjorna på killbordet i strl 86-92. Tajt tajt tajt. Ska Viggo 1½ år ha 3 årskläder på sig bara för att tillverkarna tycker att det dels är en tjejtröja och att tjejer ska han tajta kläder? Jag blir spyfärdig.
Vad ska man göra? Bojkotta alla usla barnklädesaffärer och sy allt själv eller handla allt på snordyra ställen som PoP?
Svar på tråden: det här med kläder igen...

Ska vi starta klädföretag?

Skrivet av  G
Det skulle kunna heta "just-a-kid" för att komma bort från pojk/flick, samt ha måttstorlekar som är mått och inget annat och slutligen i glada fina fäger, gärna där färger blandas; mörkgrönt med rosa tex skulle kunna funka.

Design - kan nån bidra med form/skärning så blandar jag gärna färger och gör mönster.
Tillverkning - nån som vet nån bra fabrik? Billigt ska det vara.
Finansiering... asch... nån som känner nån tätis som vill satsa?
Försäljning - nätbaserad och/eller i samarbete med ICAMaxi eller nåt annat lättillgängligt.
Uppstart - till en början på fritidsbas mellan en packe irriterade föräldrar som tröttnat på rosablå segregation. Men kanske kan det bli en storsäljare... :-)
Marknadsföring - Aff och andra nätverk...
 

låter kanon!

Skrivet av  Lotta m. Viggo 030214 och v.23+5
Om jag bara orkade och vågade och hade riktigt mycket startkapital på banken skulle jag kasta mig in i ett sånt projekt direkt. Tror att det finns en stor marknad - gäller bara att hitta rätt kanaler.
 

Tror att det ligger helt

Skrivet av  Joppa
"rätt i tiden" som de säger....har tänkt på det här en längre tid och fattar inte att inte nån affärskunnig kör igång. Kanske blir det du? Jag hjälper gärna till på ideell basis, det här är en hjärtefråga i högsta grad för mig, men jag har inget alls affärssinne och vågar inte ta några stora risker (med mitt nästintill obefintliga kapital*s*).

Spånar vidare gör jag gärna, om du och/eller nån annan är lika inne på det här som jag, och så låter det ju;-)

 

du kan

Skrivet av  G
maila mig på [email protected] så kan vi spåna vidare!
 

den adressen funkar inte?? IMT

Skrivet av  Maa
..
 

Har mailat dig nu!imt

Skrivet av  Joppa
 

Jaa!

Skrivet av  Maa
Jag skulle handla där, absolut!
Jag kan inget om kläder, just, men jag mailar dig en idé om finansiering!
 

tror att

Skrivet av  andanna, bf+2
vi är hur många som helst på den här sidan som gärna ställer upp och arbetar för förhoppnigsvis kommande företag!! meddela om ni gör allvar av planerna!!
 

Har råd att handla på POP

Skrivet av  Helene med Leo
som tur är!\'
Hatar verkligen allt vad tryck och elände heter. Alla eldsflammor, glitter och annat gör bara kläderna fulare. Som jag anfört tidigare så finns det ju sybehörsaffärer där man kan köpa "dekaler" att sy på kläderna om man vill.
Ankstjärtbyxor och klänning till töser sedan går gränsen!
Småkillar och småtjejer har väl samma kroppsform så varför kan inte kläderna se likadana ut? Klara fina färger och mer jordiga färger så man kan välja efter smak.
 

svårt

Skrivet av  Mysan med Flisan
jag kan själv känna mig kräkfärdig på uppdelningarna i affärerna med främst rosa och blått. Det är faktiskt ganska synd. Vissa affärer är bättre än andra dock. Men detta med tryck är lite svårare. Tryck på tröjor som bamse, actionman osv kommer ju oftast från serier, teveprogram mm som barn och även vi vuxna påverkas av. Om man ska ta bort tryck med actionman, barbie osv när att göra kläderna med könsneutrala måste man nog även ta bort bamse med. Ävwn fast Bamse är harmlös ur ett könsperspektiv så är det fortfarande ett tryck på en tröja. Vem ska bestämma vart den gränsen ska gå? OM man vill kan man nog läsa in sitt perspektiv överallt. Det är en knepig fråga för att man kan inte ta bort en sak utan att ta bort andra saker med. Sen att barnen när det är äldre kanske vill ha rosa tröjor, gröna militärkläder etc så måste de får välja själva. Visst kan man som förälder vara med och påverka den synen men barn påverkas av främst sina kamrater och även mode. Vissa barn är riktga modelejon och de måste de få vara också.

Nu blev det himla svamligt, hoppas ni förstod vad sjutton jag vill ha sagt
 

Visst, men hur ska

Skrivet av  Helene med Leo
min son kunna välja att ha en rosa tröja om det nu är ett jättestort Barbietryck med glitter på om han inte gillar Barbie?
Färger-JA Tryck-Nej
 

som sagt

Skrivet av  Mysan med Flisan
Om man är för det ena och mot det andra så ryker även ganska könsneutrala tryck som bamse. Jag kan se din poäng, hittade en jäätefin tröta som det stod actionman på idag, en pyjamas. Men min dotter fick den i alla fall tillsammans med en pyjamas med nallebjörnar:-)
 

Ja...

Skrivet av  kanjangen
... det är ett jäkla gissel med alla tryck. Bilar och actionmän går fetbort. Barbie och prinsesstryck med. Och var blev... inte mycket.

Vi letar och gräver runt i klädlådorna för att hitta fina och färgglada kläder till sonen. Inte alltid det lättaste. Och det bär mig emot att betala Pop-priser på kläder som han snabbt växer ur. En del handlar vi där, men långt ifrån allt. Second hand är en bra grej.

Igår var jag med sonen för att shoppa lite vantar etc till dagisstarten nästa vecka. Knatade runt på HM och botaniserade. Hittade en vit tröja med ett litet siffertryck, men sonen frustade och tyckte nej nej.

Plötsligt hojtade den lille mannen: "Egnbåge, egnbåge". (Det betyder regnbåge)och pekade på en plyschtröja. Mycket riktigt - en färgglad tröja med rosa bas och lite glittertrådar. Sonen var såld (han har snöat in på regnbågsfärer sedan vi var på Pride)och han fick såklart den tjusiga tröjan. Givetvis hängde tröjan på "tjejsidan", för inte gillar väl killar glada färger?!
 

Svårt det där

Skrivet av  Susanne med Viggo
Som tur är har vi ärvt en hel del kläder till Viggo så vi har inte behövt köpa så mycket, men vi får ju en hel del nyköpt i present också. Roligast var nog när min stackars faster (som vet att jag är feminist och vill att Viggo ska ha lite neutrala kläder) hade köpt en tröja på Lindex i ettårspresent. Den var marinblå, med ärmar i kornblått och hade ett broderi med en skiftnyckel och en mutter samt ordet Mechanics framtill. När jag öppnade paketet tillsammans med Viggo så sa hon helt glatt "jag tyckte att den var lite neutral, jag menar det är ju inga bilar på den i alla fall". Jag bara mumlade något om att den var jättefin och att det blir nog bra och sedan skrattade jag och maken gott åt detta när vi väl kom hem på kvällen.

Jag har tyckt att det varit ganka lätt att hitta bra grejor till Viggo när han var liten, men nu börjar det bli svårare. Börjar mer och mer uppskatta POP faktiskt, trots priserna.

mvh,
Susanne
 

Busiga Barn

Skrivet av  Elena
är inte länge vad den var från början, tyvärr! Men de har tröjor utan tryck och sånt. Idag har de utförsäljning för sista gången (i och för sig har de sagt de förrut...) vid Årsta (Stockholm alltså, ursökta ni som inte bor här...). Kolla www.busigabarn.se

Jag har en hel del kläder köpta på loppisar från Linus&Lotta och Lingon&Blåbär, men kan konstatera att de också blivit mera könssegregerade. Många av plaggen köpte jag innan jag fick barn och eftersom jag var helt övertyggad om att vi skulle få en pojke så färgade det av sig på något sätt. Men alla kläder har kommit till användning, å andra sidan köper vi ofta på killavdelning till vår tjej för hon är mycket förtjust i bilar och stora maskiner :-)

Syndast är att det verkar vara så att bara de dyraste affärerna har unisexkläder, och framför allt fina enkla sköna kläder. Vi kombinerar få dyra plagg med secondhand, loppis och annonser.
 

Rosa med bilar

Skrivet av  Nickan
Jag hittade en tröja (t-shirt då men ändå, det finns ju koftor) på Indiska som var rosa med bilar på...den köpte jag till sonen. Han är iofs inte direkt biltokig, men han gillar rosa. Naturligtvis i "tjejmodell" och mkt tajt. Som tur var är grabben en smalis och passar i det modet...så länge det inte är för kort. Köpte även en färgglad tröja i rött, blått, turkost och limegrönt. Jättefiin!

Tips...På Åhlens såg jag en långarmad t-shirt med en ödla på och med ordet ÖDLA skrivet på...jättesöt!
 

H&M märkligt nog

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Kollade barnkatalogen de skickade hem till oss, för jag tänkte också fylla på barngarderoben. De har enfärgade långärmade toppar "för tjejer", samt byxor med benfickor utan tryck någonstans (vanliga, dvs förmodeligen jättesmala, samt D-storlek).
 

ja du

Skrivet av  Fumlan
vad ska vi göra. nu när sommarkläderna är borta så återstår bara dystra kläder till killar. jag tror att det finns fler som söker efter neutrala kläder i glada färger. och då tänker jag inte på á la Busiga Barn som ger mig Robert-Broberg-varning. utan på vackra nyanser av färger (enligt mig). havsblått, ljusorange, hallonröd, äppelgrön osv.
 

Artiklar från Familjeliv