Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis, dagis, vad får de allt ifrån?

Skrivet av Nissan
Igår på dagis när vi kom visade fröken upp de nyinköpta utklädningskläderna; titta här, en sån fin prinsessklänning (till flickan), och titta här då (till min son) vilken tuff riddarklädsel, med svärd och allt!

Argh! Och jag var helt tyst. Varför köpa såna leksaker, det finns så mycket annat bra att köpa till 2-3-åringar! Ska ta upp det i något annat sammanhang, man vill liksom inte vara skitjobbig jämt!
Svar på tråden: Dagis, dagis, vad får de allt ifrån?

kommer kanske från barnen?

Skrivet av  Mysan med Flisan
Förslagen på nya kläder kan faktiskt komma från barnen själva. Många av flickorna tycker om att klä ut sig till prinsessor och drottningar och många av killarna tycker om att vara polis eller comboy, det är inte fel med det. Det som kan bli fel är om vi förbjuder killarna att vara prinsessor och tjejerna att vara cowboys. VI kan inte förbjuda barn att leka med såna saker för att det kommer de att vilja. Om vi nu ska förbjuda dessa saker kan vi ska förbjuda sagor och böcker med dessa handlingar också som t.ex. prinsessan på ärten, lucky luke, byggare bob. Det måste finnas någon gräns. Barn kan faktiskt välja själva också. Jag har haft barn på dagis som velat ha på sig princesskläder efter att ha läst barnen i Bulerbyn där de klädde ut sig till prinsessor. å andra sidan hade jag även tjejer som ville vara skurkar och poliser eftersom de tyckte om poliserna i Pippi långstrump.

 

Visst...

Skrivet av  ES - bf om 5 dagar...
... kan viljan komma från barnen själva.

Men i det beskrivna exemplet så var det ju personalen som så att säga "erbjöd" det ena till flickan och det andra till pojken.
Och det är en helt annan sak...
 

Jovisst

Skrivet av  Nissan
Visst kan det komma från barnen, men pedagogerna kan ju _välja_ vad de ska köpa in. Varför välja leksaker som inbjuder till könsspecifik lek? Visst skulle de säkert inte hindra min son från att ta på prinsessklänningen, men varför inte ha mer neutrala kläder att klä ut sig i? Prinsessor får de små tjejorna säkert vara ändå. Och med mer kreativa kläder kan de ju välja att bli prinsessor, det måste kanske inte vara ett helt färdigt kit med rosa klänning och krona och allt, eller hur!
 

jovisst

Skrivet av  Mysan med Flisan
Visst kan jag hålla med dig om att man inte behver köpa in könsspecifika kläder men blir det inte så hur man är gör? Inte helt enkelt. Många kläder är ju förknippade med kön även för barn, de ser ju oss vuxna och det vi har på oss.
 

Men...

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
felet i det var väl snarare att personalen erbjöd pojken och flickan olika saker. Men det är väl inget fel på utklädningskläderna i sig?

 

Men varför inte välja något bättre?

Skrivet av  Nissan
Men hade det inte varit bättre att inte välja utklädningskläder som är så "färdiga" och könsspecifika? Man är antingen prinsessa eller riddare, punkt slut. På mitt dagis minns jag massvis med utklädningskläder men det var mer typen sjalar, rockar, hattar, väskor, då kan man bestämma mer själv vad man vill bli och testa lite.
 

Jo, det är väl iofs sant

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Att det är väl trevligt om det är blandat och man plockar ihop själv. Men jag ser inte direkt något problem med "färdiga" dräkter, så länge barnen får välja själv.

Jag är absolut för könsneutrala leksaker men så länge det finns variation, och det har det varit på alla dagis jag har varit på, så tycker jag inte att det är så hiskeligt.

Ta upp frågan på föräldramötet! Vi brukar ta upp sådana frågor på vårt dagis, och möter så gott som alltid gehör hos personalen.
 

Själva valet av kläder är väl inget problem?

Skrivet av  Lotte
Här har vi både prinsess- och riddarkläder och faktiskt är det inga vattentäta skott mellan pojkarnas och flickornas val för det! Här blandas det friskt. En pojke kom för ett par dagar sedan med prinsessmantel och samtidigt en flicka med Tiger- (nallePuhs kompis)klädsel och ovanpå det riddarhuva + riddarhandskar. Vi har också flera djurkostymer.

Tycker du att det är fel att också ha t ex dockor och bilar för att barnen ofta väljer även dessa leksaker könsbundet?

Jag tror att det största hotet mot att uppfostra våra barn jämställt ligger i hur vi själva som vuxna beter oss, inte i vilka material vi ger barnen tillgång till. Givetvis blir det ju fel signaler om man visar prinsesskläderna för flickan och riddarkläderna för pojken...
 

Ja, kan man inte

Skrivet av  Joppa
erbjuda de olika utstyrslarna med samma riktning (dvs till både flicka och pojke) kan man lika gärna låta bli. DEssutom tycker jag det ska köpas trolll-, hund- och doktorsutstyrsel också isåfall, så fokus kommer BORT från vilket kön man måste ha för att klä ut sig till olika saker. Bläbläblä för sånt där! Säg till dom! Pårom bara!
 

Mamma vet du vad

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
på dagis har förknarna köpt mantlar som man kan ha när man leker riddare" sa dottern häromdagen. Då blev jag glad!

Och förresten, ni som minns - nu när alla barnen är tilbaka igen och tjejerna har byxor och tröjor, då har även dottern släppt sina klänningar. Vi tycker det är otroligt skönt att det var en sommarfluga, nu kan hon använda hela sin garderob!