Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

i kläddebattens spår...

Skrivet av ior
det verkar ju vara sjukt jobbigt med leksaker (min dotter är bara 1 år än så länge...puh), var inne på Clas Olson och det var inte klokt. Eller vad sägs om ett "gör dina egna tvålar-kit" till tjejen och en ångvält (inte vanlig bil nejnej,ångvält!) till killen. Nu kanske en del tycker att jag överdriver, men har inte riktigt vant mig än...

Det jag skulle komma till iallafall: känns inte IKEAs barnavdelning väldans könsneutral eller har jag helt fel? Undrar om det är något de jobbar uttalat med, nån som vet?
Svar på tråden: i kläddebattens spår...

Hur gjordes könsuppdelningen?

Skrivet av  Ulmerkott
Stod det på skyltar att det ena var till pojkar och det andra till flickor? Eller var det bilder på kartongerna, eller hur menar du?
Här hemma blev tvål-seten otroligt populära hos mina pojkar.
 

jaja

Skrivet av  ior
det var bara ett exempel. Skit i tvålkitet. Skulle ha tagit som bättre exempel det gigantiska rosalila plasthelvetesmonstret som skulle föreställa ett slott då. Visst, det stod inte uttryckligen "detta skall lekas med om och endast om leken utföres av flickor". Men nånting - ja, jag vet inte vad - säger mig att det var ganska riktat till flickor. Överlag kändes leksaksavdelningen rätt så könsordnad - skyltar eller inte. Men frågan gällde ju IKEA.
 

..fast om det bara är DU som tycker...

Skrivet av  Ulmerkott
att slott och tvålar är för tjejer och bilar för killar så är det ju inte butiken som skiljer mellan könen utan DU.
Butiker som däremot skriver skyltar med pojk och flick, eller har reklam som bara vänder sig till pojkar och flickor, tycker jag är hemska.

Men om dom inte alls gör nån könsuppdelning på sina leksaker, utan du bara har dina egna förutfattade åsikter om vad som är flick och pojk, då tycker jag nog att det är du som ska fundera en gång till. Jag kopplar verkligen inte tvålset och slott till tjejer, eftersom mina pojkar har älskat just detta.
 

som sagt

Skrivet av  ior
så väntade hag mig att vissa skulle tycka att jag överdrev.
 

fast jag tycker inte du överdriver

Skrivet av  ulmerkott
för på massor av ställen är det ju precis så där könsuppdelat som du beskriver. Och inte minst i leksakskatalogerna.
Men jag tycker dina exempel var dåliga. Och det kanske ser olika ut på olika Klas Olssons men på vårt är det en av få butiker som verkligen inte har delat upp det på flick och pojk.
 

jag har

Skrivet av  ior
inga förutfattade meningar om vad flickor o pojkar ska leka med - tvärtom, liksom poängen. Huruvida leksaksaffärer hat tydliga skyltar där det står pojk och flick på vet jag inte (vet inte heller om de brukar finnas det i t.ex. klädaffärer, men det hindrar ju inte debatten här inne). Som jag skrev är jag lite ovan vid leksaksträsket än, och förslåt om jag blir lätt förfärad. CO har inga skyltar, därtill är leksaksavd. liten. Däemot kan man ju ibland se att leksaker mer el mindre riktar sig til olika kön - t.ex. genom bilder på omslagen av pojkar el flkickor. Du skrev ju att du inte gillar tex reklam. Många leksaker härmar ju också redskap som man kan förknippa med könsroller - symaskiner, städredskap. det fanns en hel del av det slaget på co, sen om de skyltar eller inte tycker jag spelar mindre roll. Visst kan pojkar leka med det, det är inte poängen.

Själva poängen gällde ju IKEA.
 

Vänj dig ;-)

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Tricket är att kryssa mellan alla dumheter och hitta något som faktiskt är vettigt för ungen att leka med. Bultbrädor, pussel, bollar, klossar, dockvagnar som inte är skrikrosa, leksaksspis, Duplo, mjukisdjur i behärskade mängder, dockor, bilar, böcker barnen själv kan leka med etc. Men det kräver en del letande.

När man träffar på skräckexempel, så mailar man till företaget och klagar, samt ber alla sina feministiskt medvetna bekamnta att gör detsamma. Lite mailbombning då och då är bara nyttigt för dem ;-)

IKEA gillar jag, de har bra, neutrala leksaker. Deras träleksaker är också väldigt hållbara. Min dotters favorit är det garage som åtminstone funnits, där man kan köra in och ut lite hur som helst. Dockhusen de har är däremot inge vidare, svårt att möblera. Där gäller nog att bygga själv om man vill ha något bra.
 

ikea

Skrivet av  Omnia
Var på ikea här om dagen faktiskt, som vanligt har de ju olika rum uppställda och i det gröna/blå rummet hajjade jag till. De mörka backarna efter väggen var märkta med Bratz, Barbies osv.

För att vara barnavdelning så är det väldigt befriande att de inte ätter upp flick- och pojkhänvisningar utan ställer saken efter användningsområde. Gosedjur på ett ställe, färger på ett annat och dockhus och bilar på ett tredje.

Känns lite som att de har en internpolicy på detta nånstans. Fast jag vet ju inte.
 

Artiklar från Familjeliv