Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dr Phil...

Skrivet av Pappa Po
har jag alltid varit skeptisk till, utan att egentligen kunna säga varför. Men enligt TV-krönikan i DN i dag så hade han tydligen pratat om mannen:
"Dr Phil pratade om vad mannen betyder i en familj, hur han försörjer och försvarar familjen, men framförallt: är >>dess andlige ledare<<"!
Blä!
Svar på tråden: Dr Phil...

ja...

Skrivet av  ior
har också hört en del sånt. Gillar att dra biologismgrejen också, vill gärna dra likheter mellan beteeenden och djurlivet... en del av hans framgång bygger väl på att han får saker att låta så självklara och enkla, och då passar det att jämföra män med lejonhannar och så.
 

fy f*n

Skrivet av  andanna, bf+2
tycker Oprah är likadan. minns för nåt år sedan när det bara helt frankt antogs att den kvinnliga delen av publiken inte direkt njöt i sovrummet. alla skrattade och "kände igen sej". så tråkigt att USA ses som någon sorts föregångsland på så många sätt.
 

Hon är hemsk!

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Såg ett program där hon ondgorde sig över och smutskastade pappor som sover tillsmmans med sina barn. Hon tyckte att det var hemskt, omoraliskt, snuskigt, you name it. Förfärligt.
 

På tal om Oprah

Skrivet av  Mortorio
FÖr inte så länge sedan slötittade jag på ett avsnitt. Då handlade det om otrohet, manlig otrohet. Hon hade en manlig psykolog där som skulle bena ut otroheten eller vad han nu gjorde.
Det var bara kvinnor som berättade om sina män som var otrogna och hela tiden kunde psykologen hitta fel och brister som kvinnan gjort i förhållandet som kunde han fått mannen att vara otrogen.
Att hon inte brydde sig om sitt utseende, vikt, inte sminkade sig städade bla bla bla.

Det var tillockmed så Oprah visade irritation.
 

Hehe

Skrivet av  trazzel
I så fall är inte min karl mycket till man, om han förväntas vara "andlig ledare" också. :-)

Jag är rätt intresserad av andlighet själv och filosoferar mycket över livsfrågorna. Men maken struntar fullständigt i sånt!

Dr Phil är något för konservativ för att jag ska kunna ta honom på allvar.

 

Såg...

Skrivet av  ES - bf om 3 dagar...
... också det där, och fick än en gång mina fördomar om "Dr Phil" bekräftade.
Han är så biologistisk och amerikansk (på det dåliga sättet) som man kan bara vara...
 

Blä var ordet

Skrivet av  Rudolfina
Såg inte programmet men har tidigare sett prov på hans quick fix-lösningar, inte sällan baserade på stereotypa könskonventioner. Dystert att han är så omåttligt populär.
 

Konstigt

Skrivet av  Sophia
Konstigt, jag har uppfattat det som tvärtom, att han brukar tala om att män och kvinnor är mer lika än vi tror. Jag har sett flera program där han sagt att skillnaden är mindre än vi tror och att det mesta är kulturellt. Dessutom tycker jag att han ofta uppmanar kvinnor att ta för sig och män att tillåta sig att känna efter och vara mer med sina barn. "Boys don\'t cry, but men do", säger han till exempel ofta.
Och det där med andlige ledare, goda exempel och förebilder – det brukar han ju säga att föräldrarna ska vara för barnen. Bägge föräldrarna, om det finns två. Alla föräldrarna, om det är flera. Även styvföräldrar måste ta ansvar.

Det där med hastiga lösningar på komplicerade problem måste jag förstås hålla med om. Men vad kan man annat vänta sig av tv? Och så säger han ju ganska ofta att programmet bara är en början på problemets lösning.
Jämfört med de flesta andra psykologiprogram tycker jag att det är riktigt hyfsat. Särskilt om det kan få grupper som normalt inte skulle söka hjälp att tänka sig att gå till terapeuter eller äktenskapsrådgivare.
Nu är ju inte konkurrensen så där mördande… Jämför man med Ricky Lake och den där dåren vars namn jag valt att glömma är ju det mesta fantastiskt.

 

Där ser man

Skrivet av  Rudolfina
Det låter ju i och för sig ganska vettigt. Man (=jag) kanske skulle ta och se ett helt program någon gång.
 

Det är klart! (med risk för att bli hatad)

Skrivet av  Sophia
Man måste ju se det innan man kan avfärda det!
Fast jag varnar: det är lätt vanebildande. Jag tittade ofta under det första bebishalvåret då jag ammade nästan jämt, särskilt kl 17. Nu är det ändrad tid, så jag har inte sett det på länge.
När du tittar: tänk på att det inte vänder sig till svenska akademiker utan till amerikansk under- och medelklass. Det är viss skillnad i medvetenhet.
Så kan man till exempel hos dr Phil få höra att de flesta kvinnor inte blir tillräckligt tillfredsställda (intellektuellt) av att vara hemmafruar, och att man inte kan vara hemmafru för att ens man vill det. Om han vill fortsätta att vara gift med en.
Absoluta självklarheter för oss, men det är ju som sagt var inte oss programmet är gjort för. Jag tycker det är ganska kul.
Och allmänbildande.
 

Jag tycker Dr Phil

Skrivet av  Mustardseed
är värdekonservativ så det bara dundrar om det och jag får rysningar både när han pratar om manligt/kvinnligt och när han pratar om barnuppfostran (ändå kan jag inte låta bli att titta om jag råkar slå på tvn när det är dr phil, visst är man lite knäpp?).

Jag kan gilla vissa delar av hans budskap (särskilt hans sätt att vända på allt "what\'s in it for you?"), men tyvärr (?) har jag svårt att svälja just det där konservativa unkiga tänket.
 

Det verkar som de är långt efter

Skrivet av  Amelie
i jämställdhet i USA, åtminstone på en del områden. Nu är det 15 år sen jag var utbytesstudent där, så mycket har säkert ändrats, men jag minns att vi svenskar talade mycket om hur det smörades för männen i hushållet. De hade sin speciella plats vid bordet, sin favoritpizza som alltid skulle beställas o s v, medan vi andra fick dela på resten. Dessutom är man ju fortfarande "Familjen John Johnson" där, ett uttryck som lyckligtvis är nästan försvunnet i Sverige.
 

Artiklar från Familjeliv