Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag skulle också...

Skrivet av ES - bf om 2 dagar...
vilja att jag kunde säga:
* "vad då flick- och pojkkläder? Nä, det är ju bara att ta det man vill ha och inte bry sig om färger, mönster, att den ena sorten är jättetajt och den andra som säckar. Det är ju bara i _dina_ ögon det är riktat till endera könet"
*"att vad då flick-och pojkleksaker? Bara för att den ena sorten finns på ena sidan av affären och är övervägande rosa/lila och uppmuntrar till stillasittande och den andra är i andra ändan av affären och består av militärgrönt och mörkblått och är en massa saker som den som leker med förväntas vara aktiv och fara omkring med. Det har inget med kön att göra..."

_Jag_ ger mitt barn saker av alla möjliga sorter och färger, men att tro annat än att det är riktat till ett visst kön är naivt tycker jag. Fråga vilken fyraåring som helst när h*n kommer in i en leksaksaffär/klädaffär och h*n kan genast visa vad som är "tänkt" för respektive kön.
Mitt barn befinner sig inte i ett vakuum där hon enbart får sina impulser från mig, hon går på dagis, ser på TV etc.
Visst, hon leker absolut inte bara med dockor (gillar allt möjligt) och har inte bara rosa kläder - men hon "vet" redan mycket väl vad som är "flickigt" och vad som är "pojkigt".
Att då säga att det är bara att välja fritt, oavsett vad affärerna /TV /andra barn på dagis / andra vuxna påskiner - är inget annat än naivt.

Så därför vill jag förändra så att man inte har en flick-sida och en pojksida i affärerna. Jag vill inte att man på dagis ska ha en dockhörna i ett rum och bilbanan i ett annat.
Jag vill inte att mina barn ska förväntas bete sig på ett visst sätt bara för att de tillhör ett visst kön.
Och jag vill inte höra "det är bara att göra som man själv vill" - för så enkelt är det inte. Alla människor ingår i ett socialt sammanhang där acceptansen från gruppen är ett grundläggande behov. Och de som är absolut allra känsligast för vad som förväntas av dem är just våra barn.

Och nej, jag packar inte ihop och ger upp bara för att det ser ut som det gör runt omkring oss. Jag gör mitt absolut bästa för att mitt barn (snart mina barn) ska känna vad de själva vill, och ge henne (dem) kraft och mod att gå sin egen väg.

Men jag vägrar att bara låta det reduceras till individens problem!
Svar på tråden: Jag skulle också...

väl talat ES

Skrivet av  ior
som alltid.

Oj, 2 dagar, nu börjar det dra ihop sig för dig! vad ska feministsidan gör utan dig...:-) för du kanske blir lite upptagen med din lilla bebis snart.? Jag lovar att en och annan antifeminist kommer sakna dig isåfall...;-)

Tackar!

Skrivet av  ES - bf imorgon...
Ja, en och annan drar nog en lättnadens suck.
Fast det går bra att amma och skriva samtidigt har jag hört... Även om stavfelen lär bli än fler och versalerna färre... *s*

håller med!

Skrivet av  Elena

Och lycka till om 2 dar!

(om "lycka till" inte är det man säger i dessa samhandg får du ha överseende med min graviditetsanafabetism :-), ville bara hälsa)

Tack!!

Och "Lycka till" passar mer än utmärkt!

Sen får vi se om ungen behagar landa imorgon eller inte... Men ut lär han komma förr eller senare i vilket fall som helst!*s*

samtidigt

Skrivet av  sara
så tycker inte jag att det är riktigt så enkelt att säga att man inte vill ha dockvrå eller bilbana. Jag tror inte att miljön på förkolan blir särskilt stimulerande för någon om alla saker finns lite huller om buller. Det har mer att göra med att det är olika lek än till vilket Kön du vill passa in.

För oss är det självklart att miljön på förskolan anpassas utifrån VAD man leker, inte VEM som leker.

Hos oss finns det ett skapanderum (olika papper, pennor, kritor, vattenfärger, väggstaffli och en massa olika saker man kan skap av, ett mysrum (soffa, olika belysning och , ett pysselrum (spel, pussel, pärlor, riddarborg och prinsessslott) ett rum med bilbana, duploklossar, stora dinosarier en soffa och böcker, ett rum med ett lågt legobord +en soffa och böcker, i ett rum finns tågbanan, en rum med dockor, spis och utklädningskläder, ett litet rum med dator.

Alla våra rum är till för alla barn, flickor som pojkar leker i dockrummet, flickor som pojkar sitter på bilmattan och kör med bilar.

Så bara för att fölrskolan har olika rumm til olika lek så betyder inte det att ett visst kön ska vara i dessa rum.

Håller med.

Det jag skrev var mest en forkortad version av en tanke.

Självklart är det bra om ett dagis har flera rum med olika saker i. Och där vissa rum är lugnare och andra med fysiska. Men vad jag är ute efter är att dessa rum inte ska vara så könsrollstraditionellt indelade.
Er indelning tycker jag verkar ligga åt det hållet och då är ju allting gott! *s*

Liten reflektion...

Skrivet av  Helena
På vårt föräldrakooperativ hade vi det ungefär som du beskriver tidigare. Personalen tyckte dock att det verkade som om barnen lätt "blev kvar" i det rum de valt och att de hade svårare att gå ifrån en lek som de kanske iofs hade tappat lite intresset för. Inspirationen att göra annat blev tydligare när de gjorde om stora hopp- och bushallen till ett rum med lekstationer, utan stängda dörrar emellan. Det fanns fortfarande en hushållsvrå, en legohörna med bord, stolar och hyllor för pågående arbete, bilar, tågbana osv. men inga dörrar och ingen stor avskildhet mellan de olika aktiviteterna. Och faktum är att ungarna upptäckte nya lekar och nya sätt att leka, rätt intressant faktiskt.

javisst,

Skrivet av  sara
vi har inte heller dörrar mellan alla rum, och även om dörren finns så är den inte stängd.
Min upplevelse är ochså att det ofta blir mycket påbörjade lekar som snabbt avslutas och byts mot något annat, oroligt för vissa barn som inte kan leka någon längre stund med samma lek. Så det finns nackdelar ochså....

Bra sagt!

Skrivet av  F
För mig känns problemet med den sjuka uppdelningen av tjejer och killar ungefär som en våldtäkt. Ungefär som "ja men gå inte i skogen då ifall du inte vill bli våldtagen" ------ "handla inte på tjejavdelningen då om du inte gillar glittriga kläder med paljetter" eller "gör egna leksaker om du är sur på lekdammsugaren på tjejavdelningen i affären".

Ja...

... jag förstår din liknelse, även om den är drastisk.
Men just det där att enbart göra det till individens problem och att det enbart skulle vara individens fel håller jag med om.

Klokt! (imt)

Skrivet av  Rudolfina

Tack! (imt)

.

Mycket bra! *imt*

Skrivet av  Pappa Po
-

Tack! (imt)

.