Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

bilmatta/dockvrå

Skrivet av willow
Jag jobbar på en feministisk förskola som jobbar hårt på att behandla alla lika oavsett kön. Vi har tom nätverk för genusfrågor etc. Nästan varje dag uppkommer saker som vi försöker bena ut med barnen. Tex. tjejer får inte tycka om blått, killar får inte ha långt hår, eller vad de nu har med sig för syn på livet in på förskolan. Ändå fick jag mig en tankeställare härom dagen. Alla pojkar satt på bilmattan och lekte med bilar och alla flickor var i dockvrån utklädda till prinsessor. Det var deras val!! Och de hade roligt. Vi har provat med att plocka bort leksaker som är för könsbestämda. Men de hade inte lika kul då som de har nu. Även när vi är i skogen utan leksaker bygger killarna kojor, hackar i stenar etc. medan flickorna sopar med grenar och är mamma eller lillasyster inne i kojan. Om det är deras val är vi då inte fel ute när vi klagar. Ser nedan att det ojjas över utklädningskläder (prinsessa och riddare) men det nämns inte vad barnen tyckte om dom. Kan vi så helt strunta i deras åsikter och känslor? I värsta fall kommer de här barnen att göra uppror och nästa generation blir alla feministers mardröm.
Svar på tråden: bilmatta/dockvrå

Feministisk förskola?

Skrivet av  Kajsa
Var finns denna någonstans? Jag bor i Sthlm och har länge funderat på om det finns dagis med denna inriktning, alltså en förskola som ser till både små flickor och små pojkars utveckling - likt Björntomten i Gävle.
 

Läs gärna

Skrivet av  G
boken som kajsa Wahlström skrivit, hon som är/var ledare för Björntomten och Tittmyran.

Det handlar ju en hel del om vad vi bekräftar barnen med. Att flickor per automatik och genom gener gillar att sopa - näe - det köper jag inte.
 

nej..

Skrivet av  willow
absolut inte via gener. Det är som att säga att jorden är platt. Däremot på den syn nästan alla har och det som speglas i våra ögon och vår röst när vi pratar med dom. Har du aldrig stått i en leksaksaffär för att köpa en present till en 3-4-årig pojke? Vilket dilemma. Han kanske älskar bilar. Ska man då köpa en docka? Svaret är väll att man ska se till individen och inte könet. Men när de redan är "förstörda" av omgivningen är det bara le och göra den lilla pojken lycklig med en Ferrari.

Ps. böckerna är lästa.
 

Jodå

Skrivet av  G
personalen tittade på mig som ett ufo när jag ville ha en liten pojkdocka... suck...
 

Uppmuntran

Skrivet av  Omnia
Nu vet ju inte jag hur er förskola jobbar men vad jag vill att min förskola ska bättra sig på är att uppmuntra till könsöverskridande.

Om min familj är i skogen kan jag garantera att vår dotter inte sopar marken, hon klättrar. Men om personalen efter en dag i skogen skulle berätta att hon och de andra tjejerna "städat" och att de tyckte det var jätteroligt skulle jag inte bli förvånad (det är ju roligt att göra saker tillsammans).

Jag skulle dock uppskatta om de nästa gång i skogen skulle försöka få med sig både tjejer och killar på att bygga och klättra då jag vet att hon skulle uppskatta det oxå.

Alltså, jag vill inte att hon ska tvingas att leka med något mot sin vilja (vad det nu skulle vara då hon älskar alla former av lek?), men jag vill att personalen ska uppmuntra till lek mellan könen och med olika saker. Men å andra sidan är min dotter bara två och halvt och inte så insnöad i sitt kön än.
 

vi jobbar

Skrivet av  willow
mycket med att vara goda förebilder.. Att visa, då speciellt tjejerna, att det är kul att tex klättra i träd. Det är ju bara ett exempel, men om vi inte är uttryckligt tjejiga (eller killiga) så är vår förhoppning att vi ska sudda ut könsgränserna lite. En sak tjejerna börjar bli ruskigt duktiga är brottning (till många föräldrars fasa). I början var det självklart bland barnen att killarna var starkast men nu.. *ler*
 

Då så

Skrivet av  Omnia
Då gör det väl inte så mycket om de ibland delar upp sig och leker olika lekar. För mig är huvudsaken att det i barngruppen inte finns föreställningar om att "killar är starkare", "killar kan inte leka med det", "tjejer kan inte klättra lika bra" osv.

För det är väl inte segregerade lekar hela tiden?
 

Artiklar från Familjeliv