Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

föräldrakooperativ bättre?

Skrivet av Elena

Ibland när jag läser här om folks erfarenhet från olika dagis blir jag helt paff! Vi har inte haft vårt barn på dagis så länge men jag ser inga sådana tendenser trots att vårt dagis inte jobbar med genusfrågor explicit. Barnen leker i blandade grupper både med det ena och det andra, de håller mer ihop åldersvis.

Min man har jourat och då noterat att tjejerna inte självmant ger sig in i bollspel, så han har bjudit in dem eller helt enkelt satt klubbor i deras händer, då har de gett sig in i spelet direkt. Han bad personales tänka på detta. Tjejerna verka nu inte länge behöva "bjudas in", vilket är bra.

Så till min fundering, är det så att föräldrakooperativ överlag är bättre på att inte könsuppdela barnen eller har vi bara tur? ;-)
Man har ju mera insyn och makt i ett kooperativ, det borde vara lättare att påverka verksamheten.
Svar på tråden: föräldrakooperativ bättre?

Beror på...

Skrivet av  Helena
... hur medvetenheten hos personalen ser ut, föräldragruppens sammansättning, antal barn och könsfördelning med, skulle jag tro. Generellt tror jag att ungar på ett litet dagis (vilket ofta föräldrakooperativ är) lättare leker över köns- och åldersgränser eftersom det helt enkelt inte finns så många ungar av samma kön och ålder. Jag tror att det ska till en ganska hög grad av medvetenhet och idogt arbete för att luckra upp stereotyper på ett fleravdelningsdagis med stor- och småbarnsgrupper, där det kan vara 12-13 ungar av samma ålder och kön i grupperna, särskilt när de bli lite äldre.
 

Precis så

Skrivet av  Omnia
vill jag ha det. Att personalen erbjuder lekar utöver könsgränserna. Nu har vi mest bara hunnit med två veckors inskolning så jag tänkte ta snacket längre fram.

Fast jag tror inte att det beror så mycket på kommunalt eller privat utan mer på personal, föräldrar och barn.
 

tänk på..

Skrivet av  willow
att både personal och andra föräldrar ska vara med på noterna bara.
 

Vårt föräldrakooperativ

Skrivet av  Tigre
fungerar väl, vi har inte heller märkt några speciella tendenser till att personalen gör skillnad mellan könen. Barnen leker med alla barn.

Tror att föräldrakooperativ kan vara bättre efter som alla föräldrar arbetar där, samt att de kanske är en smula mer engagerade i pedagogiken. Men det kanske inte gäller alla kooperativ..
 

Artiklar från Familjeliv