Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är ingen pojke!

Skrivet av raggsockan
hm, behöver lite råd o tankar från er.

Jag har en dotte 3½ år. Hon är frammåt och social, och har väldigt lätt att fatta "hur det ska vara". Personalen på dagiset tycker det är mycket lättare med sångstunder när hon är med tex, för hon förstår genast hur det går till, och "följer reglerna".

Men hon är väldigt tjejjig. eftersom jag är feminist sedan födseln (nästan), och är ensamstående mamma som både målar om huset, byter däck på bilen och städar, så tycker jag att hemmifrån gör jag så gott det går för att visa att allt är möjligt, att hon inte behöver begränsa sej.

Nå, frågan just nu är kjol. För ungeför ett år sedan, innan hon var tre, bestämde hon sej för att bara gå med kjol o klänniing. Självklart hade hon overall och överdragsbyxor när hon var ute, och faktum är att jag nog omvärderat lite av vad som är praktiskt, tex så slipper man glappet vid anklarna när man har stumpbyxor och overall.

så här års är emellertid jeans mest praktiskt, tycker jag. Men hon tvärvägrar, slåss och skriker om att hon inte är en pojke!, när jag försöker sätta på dem. För all del, jag är starkare än henne, och vid behov så använder jag våld och tvång utan att få dåligt samvete. Är det kallt så tar jag på henne de kläder som behövs, oavsätt om hon skriker eller inte.

Men detta med kjol har jag svårt att motivera med att det är nödvändigt, det finns faktiskt stumpbyxor, överdrags-gallonbyxor, och ombyteskläder. Och eftersom jag är ensamstående så kräver jag redan rätt mycket av henne, tex att hon följer med och är tyst i diverse sammanhang. det känns viktigt att hon själv för bestämma över en del saker, att öva sej att ha åsikter och stå för dem.

men allt detta med kjol, prinsessor, volanger etc....
Jag försöker bryta lite, när hon vill att jag ska vara prins och hon prinsessa, så lyckas jag alltid bryta foten , eller bli fångad at en drake, så prinsessan får komma och rädda mej, tex.

Hur skulle ni ha resonerat, skulle ni ha satt på byxor med tvång? självklart skulle hon kunna leka bra i dem med.Men är det vettigt? Tjänar vi på att jag går in och bryter lite mer, att det ger henne större frihet

Svar på tråden: Jag är ingen pojke!

Nja

Skrivet av  Mustardseed
Jag skulle inte tvinga min dotter att ha byxor om hon inte ville. Min dotter är fyra år och är som din inne i en prinsessig fas och vill gärna ha klänning, men framförallt vill hon ha sånt som är rosa och glittrigt. Så har det varit mer eller mindre det senaste året.

Jag tycker att hon ska ha rätt att ha kläder på sig som hon vill ha. Jag försöker helt enkelt erbjuda alternativ OCKSÅ, men absolut inte tvinga på henne det jag vill att hon ska ha på sig. Sen är det ju också så att jag som förälder är den som KÖPER kläderna, så jag kan ju styra till viss del redan vid inköpet vad som finna att välja på därhemma. Vissa kläder med särskilda tryck på osv skulle jag aldrig köpa till henne.

Viktigare än klänningarna vs byxorna tycker jag dock beteendet är! Dvs det du är inne på i er lek - att prinsen måste bli räddad av prinsessan ibland. EXAKT samma scenario hade vi härhemma för några veckor sen, när min dotter ville att jag skulle vara prinsen (som vanligt) och hon prinsessas (som vanligt) och att "Prinsen räddar prinsessan för så är det alltid". Då slutade det med att prinsen och prinsessan TILLSAMMANS fäktades mot draken.
 

Håller med!

Skrivet av  ES - bf idag...
Till punkt och pricka. (Säger man så förresten..?)
Och eftersom barn blir så styrda in i "vad som är rätt" av allt möjligt tycker jag att det är viktigt att hjälpa dem utifrån de premisserna. Som med leken.
Som boken "Så gör prinsessor" - visst hon klär i rosa , men räddar drakar också.
Att visst kan man få vara prinsessa, men det ska inte begränsa en i vad man gör.

Och så gillar jag att diskret påpeka då vi tittar på Törnrosa, att visst räddar prinsen prinsessan. Men han får hjälp av de tre feerna, som dessutom räddar honom först... *s*
 

Jo..

Skrivet av  raggsockan
Visst får hon fortsätta ha kjol. Och att hon har så mycket volangkjolar har att göra med att vi ärvt en stor kartong med dem (kjolar slits normalt inte ut, tror jag. Utom hos oss). Jag kompleterar med poliströjja och varma strumpbyxor bara.

Det som stör mej mest är att hon söker bekräfterlse i sitt utseende på ett sätt som jag ibland tycker går till överdrift. Visst tycker jag att hon är världens sötaste, men det är ju inte nödvändigt att tjata om det. Själv försöker jag berömma henne för annat, att hon är stark, hoppar bra, snäll, duktig o d. Jag har pratat om det på dagis också, att det inte är nödvändigt att bekräfta hennes gullighet hela tiden. Och de är med på noterna, men så kommer det lite slentrianmässigt på morgonen " så fin klänning du har ", i alla fall. En morgon när dotterna just fått beröm för sin fina klänning, så kom hennes kompis i ny klänning och fick förståss beröm hon med. Varpå dottern vänder sej om och slår till kompisen, hon vill vara finast själv.

Nej, detta med kjol är egentligen inte ett problem, men det gör att jag funderar mycket på hur jag kan hjälpa henne att inte låsa in sej i rollen som söt tjej, i onödan.
 

Min dotter...

Skrivet av  Fru Marmelad
...var likadan i den åldern. Det var alltid kjol och prinsessigt. Fast jag lät henne hållas, om det inte av praktiska skäl var tvunget att hon tog på sig något speciellt.

Idag är hon nästan femton och det har blivit folk av henne också *S*.
 

Nej

Skrivet av  Helena
Jag skulle aldrig tvinga mina ungar att ha på sig något bara för att hävda en princip. Min dotter har haft kjol/klänningperioder av och till och strumpbyxor funkar finfint. Ska de vara ute och leka får hon ta ett par överdragsbrallor om det är kallt och blött. Så länge det är praktiskt och hon inte fryser ser jag ingen anledning att säga nej till hennes önskemål.
 

Svårt

Skrivet av  Tigre
det där med tvång känns ju alltid jobbigt. Men kanske man ibland måste ta de besluten för barnen, de är ju trots allt barn och om du tycker att byxor är bättre i vissa lägen kanske du måste ta beslutet att det är byxor som gäller.

När det gäller prinsess-perioden så tycker jag det känns som om det inte går att styra, gillar de att vara prinsessor så kan de väl får lov att vara det. Men för den del behöver man ju inte inhandla alla dessa glittergrejor som finns överallt utan låta barnen använda sin fantasi. Tycker det låter sunt att göra som du gör, påpeka att man kan leka prins ibland också eller annat. Tror att man blir påverkad av föräldrarna och i framtiden har hon en grund som är byggd på jämställdhet.


 

Hon är 3,5 år.

Skrivet av  Helene med Leo
Låt henne klä sig som HON vill. Det är ju hennes självkänsla som ska styra.
Nästa år kanske hon vill klä sig på ett nytt sätt.
Du klär ju dig som du vill varför ska inte hon kunna få göra det. Så länge hon inte far illa, ex vill gå naken i minusgrader, så låt henne hållas.
 

Bejaka

Skrivet av  Rudolfina
Med reservation för att jag aldrig haft någon treåring (bara varit en själv ;-))så vill jag spontant hålla med ES, Mustardseed m.fl. Jag tror inte att det är bra att ersätta en begränsning med en annan, liksom. Visst måste man ta beslut åt barn när det gäller vissa saker, men de ska inte behöva känna sig skamsna för att de gör "fel" på något sätt som för dem är obegripligt - som vad de känner sig fina i. Gör i stället som många föreslagit, visa att en prinsessa kan vara vad som helst! (T.ex. en ljuv figur i rosa som räddar prinsen från faror.) Tror det är bra att lägga till i stället för ta ifrån, om du förstår vad jag menar. Lycka till!
 

Jag skulle låta...

Skrivet av  kanjangen
... henne ha kjol. Som de andra skriver är det en övergående period. Att tvinga ned henne i ett par byxor tror jag bara skapar ångest och att hon känner att hon gör något "förbjudet" då hon vill ha andra kläder.

Jag tycker du gör helt rätt som låter prinsessan vara den som är aktiv, besegrar draken etc. Det är ju som Grynet - hon är "tjejig" med rosa och tiara, men tar ingen skit men en massa plats.

Och om hon ser dig byta däck på bilen, borra etc etc så har hon ju en bra förebild. Och det sätter garanterat större avtryck i hennes framtida liv än en glittrig klänning.

Låt henne ta plats och vara aktiv i kjol :)
 

tack för svaren allihop!

Skrivet av  raggsockan
ibland så börjar jag fundera över saker, och då känns det skönt att ventilera det lite med folk som jag vet har lite samma bevekelsegrunder i detta som jag. Jag läser ofta här, men det är sällan jag har tid att skriva. Så Hej på er allihopa!
 

Så här gjorde jag

Skrivet av  H-n
Först kan jag berätta att både min son och min dotter hade en rosa prinsessperiod i treårsåldern. Jag lät dem hållas så gott jag kunde, men visst måste de ha varmt på sig om det är kallt ute. Ett tips är att ha både kjol och jeans - inte så snyggt tycker jag men min dotter tyckte det var OK.

Nu är båda mina barn (6 år och 9 år) rätt praktiska i sitt klädval. Varken sonen eller dottern har fortsatt med prinsessintresset.

Jag tror de flesta barn har en sådan här period och den går oftast över. Låt henne hållas, är mitt råd, men självklart måste hon ha varmt på sig om det är kallt ute. Mjukisbyxor eller tjocka tights under kjolen kanske kan funka?

Lycka till!
 

Mamma är lik sin mamma...

Skrivet av  Sula
Oroa dig inte för det här med kjolar! Din dotter kommer att bli precis som du, en stark och självständig kvinna som tar ansvar för sig själv och andra. Att hon under en period kommer att se ut som Grynet får du leva med. Om jag var du skulle jag vara tacksam för att hon tar sin tjejklädselfajt nu, och inte i tonåren. Kläder för treåringar är trots allt rätt "anständiga"! Själv har jag en son som är mycket förtjust i vapen och lekar med dessa. Men han är inte våldsfixerad och kommer inte att bli det heller!
När du blir mormor kommer din dotter att se ut och agera precis som du gör nu. Barnen gör inte som man säger, men de gör som man gör!
 

Min tjej är sex

Skrivet av  Kristina
och vill ALLTID ha kjol. Ibland bråkar vi om det, ifall det är ruskigt väder och hon ska gå i skogen med skolan (finns inte så bra överdragskläder i stl 122, tycker jag), eller för att jag tycker att det är trist med alla snygga byxor som ligger oanvända. Men det är ju faktiskt hennes kläder och hennes kropp och jag skulle inte klä henne i något hon inte ville ha, med våld (för övrigt är hon nog för stor och stark för det). Är det viktigt för mig får jag lirka och förhandla, annars får man helt enkelt släppa kontrollen. Moa är för övrigt inte så pimpinett, hon gillar bara kjol helt enkelt, och när hon väljer helt själv kan man komma iväg med ett barn vars klädstil är... låt oss kalla den excentrisk. I söndags hade hon t.ex. tunn, gul (lätt trasig) volangkjol, vita strumbyxor och en svensk fotbollströja. Inte jättesnyggt, men hon var ju nöjd.
 

Artiklar från Familjeliv