Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pojkklädd flicka.

Skrivet av Morsa
Fick barn för några månader sedan, jag och min man hade redan innan köpt mycket "könsneutrala" kläder (fast de var ju ofta köpta på den s.k. pojkavdelningen). Det har jag och min man fortsatt med efter att vår bebis föddes. Oftast blir hon tagen för pojke och folk frågar vad "han" heter eller säjer oo vilken söt pojke. Det har inte alls stört mig tidigare, men nu har jag tänkt som så att kanske det verkar som att vi hellre ville ha en pojke och därför klär vi vår flicka i pojkkläder? Vill absolut inte att folk ska tro att det är så.
Vi är kanske lite naiva när vi handlar kläder också, vi fattar ofta inte att det är pojkkläder förrän man kommer in i en annan affär och ser samma plagg som man har köpt och tyckte var neutralt hänga i pojkhyllorna.

Jag vill inte klä min tjej i typiska "tjejkläder" rosetter volanger och rosa. Men jag vill inte heller att folk ska tro att jag försöker göra henne till pojke.
Vad gör man?
Svar på tråden: Pojkklädd flicka.

Struntar i...

Skrivet av  Fru Marmelad
...folks kommentareter helt enkelt :-). Jag tror det är enda sättet. Bry dig inte? Om folk vill tro att du försöker göra henne till pojke - låt dem tro det!
 

Struntar i vad folk tycker

Skrivet av  Omnia
Så där var vi oxå, nästan allt vi köpte det första året kom från killavdelningen. De få rosa tröjor hon ägde stod min mans släkt för. Nu råkar vi ha en tjej som "ser ut som en liten docka" så när hon växte till sig lite (typ sex månader) chansade de flesta på att hon var en tjej.

Men för att inte påverka henne in på ett visst spår har jag varit noga med att hon ska ha nån klänning, tröja med glitter osv. så att hon ska ha ett val. Nog för att de kläderna oftast är ganska "enkla" de också, men jag vill inte snöa in henne på bara blått (det är vår smak inte nödvändigt hennes). Dessutom har hon från ett års ålder varit med och valt kläder själv.

Ta en titt på er själva, går ni ofta klädda i rosa, glitter, Barbietröjor osv.? Gör ni det kanske ni har en dold längtan efter en pojke, annars tror jag nog bara att ni köper kläder efter vad ni tycker är snyggt och praktiskt. =)

 

Så här gör vi…

Skrivet av  Sophia
Till vår dotter köper vi det mesta på pojkavdelningen. Till exempel H&M:s pojkavdelning har ganska könsneutrala kläder, ljusblå och röda till exempel. Till det köper vi några kläder på flickavdelningen att krydda med, en röd eller rosa kofta till exempel. Köper man bara flickkläder så blir man lätt illamående, så rosa som de är. Men enstaka plagg kan vara skönt ibland för att slippa det du beskriver. Rosetter och volanger vägrar jag dock.

Sanningen är ju att man inte kan se skillnad på små flickor och pojkar eftersom den inte finns. Det är kläderna som talar om vilket kön barnen har. Därför blir människor som tycker om att säga att det är stor skillnad mellan flickor och pojkar förvirrade när de inte kan se skillnaden. Det gör dem arga.
Jag vill att vår dotter ska vara så fri från könsrollstänkandet som möjligt, men ändå fungera i samhället. Jag tycker inte att hon ska behöva bära revolutionen själv, särskilt inte när hon är äldre. Däremot tänker vi medverka till att flytta gränserna.

Fast jag tror att vi ibland hänger upp oss lite väl mycket på kläderna. Det viktigaste är att behandla våra pojkar och flickor så att de känner att de kan vara sig själva, vare sig deras personligheter passar gängse könsroller eller inte.
 

Samma här!

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Vi köper också mycket neutrala basplagg och "kryddar" lite lagom. När hon var liten hade vi mycket "pojkfärger", så många trodde att hon var en kille.

När ungen blev tillräckligt stor för att uttrycka en åsikt, ville hon ha röda kläder (kring 2 år ungefär). Så då köpte vi rött. Nu vill hon ha blåa kläder, så då köper vi blått. I somras hade hon klänning _varenda_ dag, men nu till hösten har hon släppt det.

Hon har åsikter om vanliga stretchjeans också (3,5 år), de vill hon inte ha, mjuka byxor eller vida byxor ska det vara. Klok unge ;-)
 

Strunt i det...

Skrivet av  Annika60
Mina tre flickor (och pojken också f ö) var tämligen skalliga upp i treårsåldern vilket även det innebar att kreti och pleti tog dem för pojkar...

Om jag inte av nåt obegripligt skäl satte på dem rosa volanger en dag, men det hade troligen förvirrat folk....

Jag klädde nämligen också mina barn lite som det föll sig. En hel del marinblått och rött som jag tycker är snyggare än ljusblått och rosa och även en del kul tuffa kläder som en svart dräkt med söta dödskallar på *S*

När folk frågade "hur gammal HAN är" etc svarade jag bara "HON är xx år."
 

Fortsätt

Skrivet av  Mia
Jag tycker ni gör helt rätt. Jag och min man har en pojke som vi försöker klä i inte alltför mycket blått och mörkt, utan lite mer "könsneutralt". Blir rätt förbannad på klädkedjornas utbud allt som oftast. Kan tilägga att jag själv som bebis fick kommentarer som: OH vad söt han är. Har inte tagit skada av det. Stå på er. Kram
 

Vi har också gjort samma "misstag"

Skrivet av  Amelie
Vi letade oss fram mellan hyllorna med rosa glitter och hyllorna med verktyg och raggarbilar, och där, i mitten hittade vi på en hylla ett par jättesöta svarta manchesterbyxor och en grå-röd-vitrandig tröja. AAh, unisexkläder, tänkte jag, tills vi kom ut och såg att det stod inuti att det var pojkkläder... Skall man veta det, eller är det meningen att man skall läsa inuti? Eller får man klä en flicka i pojkkläder utan att bli tagen för en utplåningsfeminist, rödstrumpa och manshatare?
 

Man får absolut

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
klä en flicka i "pojkkläder" (vem bestämmer det förresten?).

Och förresten kommer du ändå att "bli tagen för en utplåningsfeminist, rödstrumpa och manshatare" hur du än vänder och vrider dig. Lika bra att ta det med en klackspark om du inte känner för att diskutera, och ställa förtinörton "Jaha och hur menar du då? kan du förklara det där jag förstår inte riktigt hur du menar?" frågor om du VILL diskutera. Di blir så arga då *fniss*
 

Artiklar från Familjeliv