Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fp Out of topic

Skrivet av Omnia
Appro på att spara sina föräldradagar;

Den informationen vi fick av försäkringskassan är att de första 180 dagarna är låsta till den SGI man hade när barnet föddes. Det är resterande dagar man kan höja.

(Fast jag kan inte hitta det klart och tydligt i deras info på internet.)
Svar på tråden: Fp Out of topic

Jaså?

Skrivet av  Annika60
Det hade jag ingen aning om faktiskt... Tycker jag har rotat runt efter diverse info på FK:s web, men just det har jag inte stött på..

Fast FK är generellt rätt dåliga på att informera tycker jag.
 

Vi har märkt det

Skrivet av  Omnia
Väldigt mycket av det vi fick på vårt första besök hos fk har senare visat sig inte stämma.

Numera kräver vi allt som de säger där skriftligt. :(
 

Min fk (skratt eller gråt..)

Skrivet av  G
rekommenderade mig att ta ut dagar på ett sätt som skulle gjort mig nollad i SGI:n.

Jag vet än idag inte om det var för att de ville spara pengar eller om min handläggare var så pass ointelligent att hon inte förstod vilken katastrof ett sådant agerande innebär.

I veckan fick jag ett brev där det står (ordagrant):

------

Du gjörde en föräldrapenning anmälan den 2 augusti men strykt på försäkran från 12 juli. Anledning för sen anmälan samt en kopia av din lönespecifikation.

-------

Fantastisk myndighet som kan kommunicera så bra med sina försäkrade - inte sant?
 

stämma

Skrivet av  Omnia
I bland längtar jag efter lite hejvilt stämmande, att de faktiskt skulle få ta ansvar för sina interna problem som faktiskt går ut över oss "vanliga".

Alla kan ju göra misstag, men fk-handläggares misstag kan ju få rätt stora konsekvenser. En mer realisisk önskan är att man precis som hos Af ska få ett utdrag på vad som sagts under besöket hos Fk. Att bli nollad för att man följer de råd man fått är ju inte rätt.

Hoppas det ordnar upp sig, om inte annat kan du försöka med Skadeståndslagen 3:3 om taskiga råd från stat eller kommun.
 

Nja, nästan så

Skrivet av  Dina m Alice & Valdemar
Alltså, föräldrarna måste totalt ha tagit ut 180 dagar för att få tillgodoräkna sig en högre SGI. Om den ene föräldern studerar och den andre jobbar, så kan ju den som jobbar vara föräldraledig. När sen den förälder som studerar börjar jobba, kan man direkt få högre SGI, så länge den andre föräldern då har tagit ut 180 dagar.

Oj extremt kluddig förklaring, men alltså, man måste inte ta ut 180 dagar med lägsta nivån, utan det räcker med att 180 dagar tagits ut av ena föräldern.
 

ok imt

Skrivet av  Omnia
 

Artiklar från Familjeliv