Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tvärilsk!

Skrivet av ES - bf + 3 dagar
Vi fick just post, och med den infon från FK eftersom jag skickat in mitt moderskapsintyg.
Och det är allmän info ok FP etc... Inkl en A4 med "Exempel angående uttag av föräldrarpenning"

Och detta enda exempel är:
"330 dagar enligt sjukpenningsnivå (ej medräknat 60 dagars pappamånad samt 90 lägstanivådagar)"

Och sedan hur lång tid man får vid 7 dagar/vecka, 5 dagar/vecka etc...

MORR!

Räknar med att kvinnan ska ta så mycket hon bara kan!
Och kallar de 60 dagarna för "Pappadagar".
Det är FK som själva står bakom!

Att de inte ens har koll på rfv tar fram, dvs att försäkringskassans info påverkar vad folk gör
http://www.rfv.se/publikationer/pdf/red0001.pdf

MORR!

Ska leta upp vem som är informationsansvarig och maila... eller ringa... SEN ska jag åka och föda. *planerar*
*s*
Svar på tråden: Tvärilsk!

Gott -

Skrivet av  G
fråga då på en gång om det är kutym att rekommendera en nollning av SGI och om det inte är ett krav på att kunna skriva förståeligt i sin yrkesutövning.

På dem bara - den organisationen behöver förnyas!
 

G

Skrivet av  ES - bf + 3 dagar
När/hur rekommenderade en nollning av SGI?
(Så jag vet vad jag frågar efter...)
 

Se längre ned

Skrivet av  G
med rubriken "Min fk (skratt eller gråt)"

 

förtydligande

Skrivet av  G
Hon tyckte jag skulle ta ut 20 dagar i månaden istället för 5 dagar i veckan efter att ena barnet fyllt 1, vilket skulle innebära noll i SGI i och med att jag då inte tar ut lika mycket som mitt heltidsarbete motsvarar.

Hon kan inte ha varit omedveten heller eftersom hon ville att jag skulle skriva i fältet kommentarer: "Jag vet vad deta innebär för min SGI".

Det var där jag tvärnitade och undrade vad som höll på att ske och fick ett litet leende tillbaka - Ja, för in SGI kommer ner på noll då.

Lycka till - imorgon far jag till Frankrike!
 

Men vad ÄR det för människa!

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Har de kommit på ett helt nytt pervo sätt att spara pengar eller?
 

Mammadagar?

Skrivet av  MilouO
Så om de talar om "pappadagar" vart är då "mammadagarna"?
 

Ja...

Skrivet av  ES - bf + 3 dagar
... att folk i "gemen" använder uttrycket pappamånad om något som är lika mycket en mammamånad är illa nog. Men när RFV (som låg bakom skriften) som har ett tydligt uppdrag att främja en jämnare fördelning av FP använder uttrycket är rent förkastligt.

/ES - fortfarande på jakt efter rätt person att klaga på... *s*
 

Snälla ES...

Skrivet av  AnnaX
...om du inte fött ännu - kan du inte tipsa media om detta!
Med tanke på att fp-frågan är rätt het polistiskt just nu, så kan jag tänka mig att någon skulle kunna nappa.
Skulle gärna ta tagi i det själv, men jag är inte ett skvatt gravid och har rätt stora barn, så jag får ju inga såna papper...
Och det är ju ett helt SANSLÖST exempel du kommer med!
 

Inga barn än...

Skrivet av  ES - bf + 4 dagar...
... så jag mailade aftonbladet (eftersom de precis kört pappamanifestet...)

Men för att inte bli anklagad för att vara mediekåt *flinar* så avsade jag mig redan där att komma med i tidningen.
(Apropå anklagelser från hon som i media sa att pappamanifestet är ett skämt... *s*)
 

trodde nästan...

Skrivet av  ior
men håll ut! Jag gick 12 dagar....jobbigt jobbigt.
 

Gahh!

Skrivet av  ES - bf + 4 dagar...
Skräms inte!

*s*
 

15 dagar

Skrivet av  Frippa
gick jag och väntade på andra barnet. Trodde jag skulle få en vecka före som med första. Tji fick jag. Trodde till slut det var luft i magen.

Håll ut (vad annars göra), om två veckor har du en bebis!
 

kanske snarare

Skrivet av  Frippa
inom 2 veckor lär du ju ha en bebis.
 

Ja...

Skrivet av  ES - bf + 4 dagar...
... det är ju få bebisar som tillbakabildas och försvinner... *s*

Fast det som är mest jobbigt just nu är att inte veta, att liksom undra vid varje litet drag i bäckenet, varje liten sammandragning - "Är det på gång nu?"
Inte kunna slappna av riktigt...

Men men, jag är ju inte den första i världshistorien och även jag lär överleva detta... *s*
 

Jo det är ju samma stil

Skrivet av  Amelie
som när jag inför dotterns ettårsdag fick ett brev där det stod att min SGI skulle sänkas om jag inte:

1)var ledig på heltid och tog ut fp-dagar motsvarande fem dagar i veckan, alternativt
2)jobbade/studerade på deltid och tog ut fp-dagar som fyllde upp till fem dagar i veckan

Punkt.

Men alltså! Jag jobbade heltid på hennes ettårsdag, kommer min SGI sänkas då??? Och min man, som var ledig, hans SGI kan inte sänkas, alltså, för han fick inget brev! Varför skickar de bara de här breven till kvinnan? Det är ju inte helt ovanligt att det är mannen som är ledig just på barnets ettårsdag. De flesta byter ju några månader innan dess, så hur kort ledighet mannen än har så är han ofta ledig på ettårsdagen!

Förresten är blöj- och barnklädesreklamen alltid adresserad till mig också. Och reklamen för ICA-kuriren, men den historien tar vi en annan gång...
 

Arrgh!

Skrivet av  Arwen
Det brevet fick jag också, de ville att jag skulle ringa dem och berätta hur många dagar jag jobbade/tog ut fp. Eftersom jag började jobba heltid just då struntade jag i att ringa, jag hade ju full koll på situationen. Efter några veckor ringde FK och hörde med mig hur landet låg, jag ångrar SÅ mycket nu efteråt att jag inte ifrågasatte varför inte maken fick samma brev?! Det var ju ändå han som var hemma då.

Om man ändå ska försöka hitta nåt positivt i eländet så var de ju i alla fall måna om att jag inte skulle få min SGI sänkt. Att de sen verkade strunta i makens SGI är väl en annan sak kanske.. Jaaja.
 

Hmm.. jag tillhör väl en minoritet

Skrivet av  Sara
iaf enligt fk. När mitt andra barn föddes var jag inte hemma först utan det var barnets pappa, han var alltså hemma och föräldraledig från första dagen... Men tror ni att jag fick ta ut de 10 extra "pappa-dagarna", nej det gick inte.

Ska man tolka det som att pappan inte behöver stöd eller hjälp med bebisen (eller syskon eller markservicen kanske?) första tiden efter förlossningen? Positivt isåfall med sådan syn på mannen som förälder!! Men tvivlar starkt på att man (fk) öht funderat över det hela.

Orkar inte dra allt jag var "tvungen" att svara på när jag ringde och ville ta ut de tio extra "pappa-dagarna", men vi föll inte inom deras norm iaf...

Jaja.. bara en liten anekdot från vår relation med fk...
 

vid adoption

Skrivet av  Elena
Nyligen ändrades reglerna för pappadagarna när det gäller adoption. Nu får man dela på dem som man vill mellan föräldrarna.

Jag har för mig att ensamstående har rätt att "ge" dessa dagar till någon annan, förutsatt att denna "annan" är borta från jobbet för att hjälpa föräldern, och här verkar det inte spela någon roll om det är en pappan. Läste en artikeln där mamman hade dött i samband med förlossningen och farmor fick de 10 dagarna medans pappan hade vanlig Fk.
 

sambo/ gift, och en fråga om pappadagar

Skrivet av  raggsockan
Se bara till att vara gift. Tänkte på mamman som dog vid förlossningen. För att få ut några föräldradagar överhuvudtaget måste man vara en förälder även i juridisk mening. En gift man är far till sin frus barn automatiskt. Men är man sammanboende så kan pappan inte få ut föräldrapenning utan att tillsammans med mamman ha skrivit på faderskapsintyg (heter det så?). Det kan man visserligen göra även innan förlossningen, men det är det inte så många som vet, inte ens personalen på MVC.

I annat fall måste man gå till domstol för att fastställa faderskapet. Det kan ta upp till 9 månader.

Fast plötsligt slår det mej, hur kommer det sej att sammanboende kan ta ut pappadager innan de skrivit på faderskapspapprena? För visst kan de det? Eller får mamman välja vem som helst att få 10 "stöddagar", skulle hon kunna ge dem till sin syster tex, ifall mannen var bortrest, eller allmänt ointresserad? Får hon ge bort dem även ifall den sammanboende mannen vill vara hemma, han är ju ännu inte juridiskt någon far?
 

måste man till

Skrivet av  anna
domstol om man inte skrivit på faderskapet innan barnets fördelse?

Med ditt resoenmang så skulle ju barn till en papa (vars mamma dött) hamna i fosterfamilj eftersom det inte finns någon som kan ta hand om barnen och så tror jag knappast att det går till!
 

Jag undrade också...

Skrivet av  Pappa Po
hur jag kunde få ta ut pappadagar då jag i juridisk mening inte var far till barnet. Eftersom vi inte är gifta så måste vi efter barnets födsel åka till socialkontoret och redogöra för våra förehanvanden under "konceptionsperioden" (En period som socialkontoret räknar ut efter någon egen formel...)
Man får sen skriva på ett papper där man erkänner faderskapet. Min Sambo måste förstås erkänna mig som far också.
 

Jo, det krävs domstol

Skrivet av  raggsockan
Vet en pappa vars sambo dog i samband med förlossningen. Att de hade barn sedan tidigare, att de bott ihop i många år , hade hus ihop, det spelade ingen roll. Han blev sjukskriven tills domstolsförhandlingarna blev klara. Sedan kan man ju undra hur det kan komma sej att det (i Stockholm) kan ta nio månader för att komma till domstol, för en förhandling som i sej tar 20 minuter.Ingen hade ju något att invända mot att han var fadern, det är bara det att det krävs att han fick det bekräftat i domstol.

Nuförtiden är jag nog rätt tjatig när jag pratar med sambos. Visst, ni behöver inte gifta er ifall ni inte vill, men se då till att skriva testament, och kolla upp vem försäkringar (facket och arbetsgivaren har ofta sådana automatiska, och nej, det brukar inte vara sambos som får ut dem, utan barn ,eller den dödes föräldrar o syskon).

Fast just pappadagarna har jag ingen aning om hur det fungerar. Är det ingen annan som vet?