Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Heja Sverige!

Skrivet av Bea Bom
...ja, riktigt så sverigefrälst som rubriken verkar är jag nog inte, men jag måste ändå får säga ett par saker...

De senaste åren har jag träffat ganska många utländska forskare (kvinnor utan barn) som alla häpnat när de hört att jag är doktorand OCH har barn. De fattar inte hur det går ihop och verkar snarast tro att jag är nån slags supermänniska som löst den för dem helt omöjliga ekvationen "karriär" och barn. Vid alla dessa samtal har jag sagt att det finns en väldigt enkel förklaring till detta, nämligen föräldraförsäkring och tillgång till dagis.

Nu undrar jag... Håller ni med? Vissa kanske tycker att "allmän barnvänlighet i samhället", "förståelse för barnledighet hos arbetsgivaren" osv är lika viktigt, men jag skulle vilja påstå att denna eventuella barnvänlighet är ett resultat av lagstiftningen om föräldraledighet + tillgången till barnomsorg. Utan den tror jag inte arbetsgivarna varit lika bebisglada som de (eventuellt) är.
Svar på tråden: Heja Sverige!

Demokratisering...

Skrivet av  Helena
... av utbildning, forskning och karriärmöjligheter definitivt! I det här sammanhanget brukar framhållas att andra länder har en högre andel kvinnor på höga poster i samhället och inom forskningen - men dessa kvinnor kommer ingen vart om de inte har en god ekonomisk ställning så att de kan anställa folk att sköta barn och marktjänst. Visst kan man hävda att den tendensen finns även i vårt land men på det stora hela så ligger möjligheterna öppna inte bara för en välbeställd medelklass i vårt land, just tack vare föräldraförsäkring och god barnomsorg.
 

Man kan...

Skrivet av  ES - bf + 6 dagar...
... lugnt säga att jag blir väldigt patriotisk när jag är utomlands. *s*
Både tidigare när jag var doktorand, men än mer nu när jag som småbarnsförälder och chef pratar med andra. Både inom mitt eget företag och de som är från andra företag/myndigheter.

Ja, barnomsorgen, FP gör sitt till. Och det där med en man som tar lika stort ansvar. (Vilket brukar vara det som de allra minst förstår över huvud taget, brukar få något svävande i blicken när jag nämner det... *s*)

Påminner om en historia med ett 10-tal år ¨på nacken från min bolagsenhet. Dåvarande högste chefen inom enheten skulle få besök av en italiensk chef på samma nivå men behövde vabba. Italienaren beklagade genast att vår chefs fru var död. För det var den enda förklaring han kunde tänka sig. Och jag tror inte riktigt att han någonsin fattade vad som hade hänt egentligen.
Så förutom att jag är lyckligt lottad av att bo i Sverige, jag jobbar dessutom på ett företag med många goda exempel. *s*
 

Jo vi har kommit en bit på väg

Skrivet av  Amelie
Men samtidigt har jag hört att män har talat om att manliga doktorander och forskare måste ha förstående fruar som ställer upp på att ta huvudansvaret för barn och hushåll, medan kvinnliga doktorander inte förväntar sig att deras män skall vara så förstående.

Det finns möjlighet för kvinnor med barn att göra karriär, men så långt har vi inte kommit så det finns samma chans för pappor i karriären att spendera lika mycket tid med familjen som det finns för mammor i karriären.
 

var har du hört

Skrivet av  ior
detta? Varför skulle forskning skilja sig så mycket från andra jobb. Iofs är anställningsvillkoren ofta skit, men som föräldraledig får man mer föräldrapeng, om man är anställd av universitet, de drygar ut med 10% eller nåt - fråga mig inte varför - väldigt förmånligt alltså. Dessutom kan man ju jobba hemma en hel del, har flexibla tider m.m.
 

stämmer inte

Skrivet av  SandraB
att man får tillägg- Inte på *min* universitet i alla fall! Sen håller jag med att det är ofta lättare att bestämma över sina egna tider.
 

statligt avtal!!

Skrivet av  Elena
Om du är anställd på universitetet ska du ha tillägg. Sen kan villkoren för hur man ska ta ut FP för att få tilläggen lite olika, liksom upp till vilken nivå man får!

Men!! Man får ta reda på allt själv! Jag missade en massa pengar eftersom jag inte hade satt in mig i avtalet och min lönesekreterare inte var sp haj på det heller.
 

ojdå

Skrivet av  SandraB
jag antar att det inte går att få retroaktivt?
 

Jo då!!

Skrivet av  Amelie
Det går att få retroaktivt. Jag talade om detta för en tjej som inte visste, och hon fick 14000 extra på ett bräde. Gissa om hon blev glad! Du måste lämna in beskeden från försäkringskassan till din löneassistent bara. Om du inte har dem kvar så kan du ringa fk och få ett intyg på att du har tagit ut dagar.
 

Nej, forskning skiljer sig inte

Skrivet av  Amelie
från andra jobb. Men snacket i fikarummet går ju ändå ibland så som det skulle vara sån väldig skillnad. Det finns en uppfattning bland en del på min institution att alla doktorander måste jobba övertid och att vi inte har några 40-timmarsveckor. Men det stämmer ju inte, och det finns många som jobbar 40 timmar. Och vi har killar som är pappalediga också.

Fast det där med att fylla på föräldrapengar upp till 90% och även över taket, det är inte staten/universitet ensamma om, utan det finns på många ställen, framför att bland de mer kvalificerade jobben, verkar det som, alltså de som domineras av män.
 

trist

Skrivet av  ior
att det finns såna tendenser på din institution. Jag har iallfall aldrig lidit av att ha en forskare till man. Tvärtom finns det ju många fördelar, nja...kanske inte alltid när det kommer till ekonomin förstås...
 

alla män på min institution

Skrivet av  Elena
Alla män (ok, har inte kolla men mayoriteten) på min institution (mansdominerad!) har varit pappalediga åtminstone en termin. Som sagt, mycket hemjobb och fria arbetstider.

Det är många företag som har avtal där man lägger till så att man får 90% av lönen (utan tak!), det är inte bara Universiteten som har det.